Eekhoorntjesbrood

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
Vandaag weer in de werkplaats gestaan - koude voeten, maar géén koude handen ;-))
en een ontwerp vorm gegeven dat ik al een flinke tijd in mijn hoofd had zitten
Jullie reacties zijn mede debet aan mijn vernieuwde dadendrang ;-))
Ik ben veel gemotiveerder en durf meer uit te proberen.
Ik maakte deze tol-in-twee-delen.
Van tafelpoot van oude eettafel (kringloop) en 'tafel'-blad van oud kapot spinnewiel
Het ontwerp op zich is niet technisch nieuw. Maar de vormgeving wel!

Ik ben een natuurliefhebber en mycologie is iets dat me al jaren bezig houdt. Ieder najaar ga ik erop uit, al 30 jaar lang - met de kinderen vroeger en een rugzak. Tegenwoordig met de honden, maar die rugzal gebruik ik nog wel ;-))
Paddestoelen dus: in dit geval de Boletus Edulis, oftewel het Eekhoorntjesbrood.
de beide werkstukjes zijn hier nog niet afgewerkt

Attached files
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Knap nagemaakt van het "origineel". Ik volg al een tijdje je draaiwerk en vind het er steeds strakker uitzien! Vooral doorgaan! (...wie zei dat ook alweer?... :D )

mvg
Patrick
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Ariette, het proberen om inventief te werk te gaan, en dit om te zetten in de praktijk, is iets wat ik ook altijd doe. In jou geval met het eekhoorntjes brood, erg leuk zoals je dat uitgewerkt hebt.
Ik probeer zoveel mogelijk diversiteit in mijn draaiwerk te krijgen, door niet alleen schalen te draaien, lijkt mij erg vervelend om steeds maar schalen te draaien, of iemand in mijn familie kring moet er om vragen, maar ook klokken, lampen, vasen, kelken, maar ook ovale voorwerpen, waarvoor ik een apparaat gebouwd heb. Soms krijg ik bij het zien van bepaalde voorwerpen tijdens het winkelen met mijn vrouw ideen die ik als ik thuiskom vorm voor mijzelf probeer te geven. Ik had een Amerikaanse penvriendin die steeds dezelfde hollow forms met mosaics maakte, werkelijk juweeltjes om te zien. Heb haar wel eens verteld of ze daar niet moe van werd, en kreeg als antwoord ik wil ze verkopen in diverse fine woodworking galleries.
Ze heeft er daadwerkelijk een paar van verkocht in de afgelopen 5 jaar, maar niet genoeg.
Nu hoor of zie ik niets meer van haar, en hoorde van andere Amerikaanse houtdraaiers dat ze bijna niets meer draait, en waarschijnlijk de brui er aan gegeven heeft. Erg zonde.
Dus blijf inventief, en je zult nog lang draaiplezier beleven.
Ad
 

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
dankjewel, Patrick en Ad.

je werk kunnen verkopen is natuurlijk ook wel een aantrekkelijk idee ....
en eigenlijk past dit ook weer in mijn straatje, nl - het leerproces bedruipen met de opbrengst ervan.
tegelijkertijd naam opbouwen in een zéér beperkte markt, hetgeen momenteel voelbaar aan het worden is.

de paddestoeltol is niet alleen qua draaiwerk een uitdaging - het draaien is maar een klein deel van het werk. De verhoudingen moeten uiteindelijk ook nog een makkelijk hanteerbaar gereedschap opleveren voor de spinner. Niet te zwaar, stabiel genoeg, maar wel met voldoende momentum om te blijven draaien zolang de spinner aan het woluittrekken is -
het binnenwerk...hebben jullie dat gezien? is van metaal! (nieuw voor mij)
een huls met een handgemaakte bodem helemaal onderin. Bodem van koper met een deukje erin (centreren) - het paste er allemaal helemaal strak in ;-))
De schijf (het dakje van de paddestoel) is flink uitgehold,omdat het 4 mm asje van beukenhout het anders niet kon trekken.
Dat zijn parameters waar je als houtdraaier verder niet over na hoeft te denken, maar wat wel belangrijk is als je een spinapparaat maakt.

hebben jullie wel eens van zo'n grove nerf gehoord in eikenhout?
dat wilde ik ook nog vragen...want deze structuur verraste me aardig. De porien waren echt vet zichtbaar!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Arriette,

Dit ziet er alweer beter uit. De vooruitgang is goed te zien. Erg leuk dat het virus je zo te pakken heeft!!!
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ja Arriette nu is het hek van de dam. Dit is het begin van een verslaving: eigen creatieve vormen draaien. Nu nog een paddestoel straks mooie strakke doosjes met sporen van schimmels om bij je voorkeur voor paddestoelen te blijven; b.v. in berken of beuken.
Eiken heb je inderdaad in verschillende dichtheid. Ik heb nog een balkje liggen waar je doorheen kunt blazen ............ en het is geen blokfluit ;) .
Veel succes verder.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
ariette zei:
hebben jullie wel eens van zo'n grove nerf gehoord in eikenhout?
dat wilde ik ook nog vragen...want deze structuur verraste me aardig. De porien waren echt vet zichtbaar!

Yep, Eikenhout is zeer openporig hout. Daardoor lastig om gelijkmatig te beitsen, maar mooi om te zien au naturel! Leuk project, vorm en functie combineren is iets wat ik ook altijd probeer na te streven.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
ariette zei:
De schijf (het dakje van de paddestoel) is flink uitgehold,omdat het 4 mm asje van beukenhout het anders niet kon trekken.
Dat zijn parameters waar je als houtdraaier verder niet over na hoeft te denken, maar wat wel belangrijk is als je een spinapparaat maakt.
quote]

Dat zijn dingen die het draaiwerk juist leuk maken. Ik noem het "functioneel draaiwerk" en doe het regelmatig bij bv bij het draaien van handvatten voor beitels ed. ; taps inboren, exacte diameter voor de stalen ringen aan het begin en eind en wielen waar lagers exact in moeten passen en noem maar op :) Een hele andere insteek als "kunstzinnig draaien" maar allebij de aspecten vind ik erg leuk om te doen en zorgen voor voldoende variatie om het draaien inspirerend te houden.

Momenteel is het zg "transparant draaien" iets wat ik ontzettend leuk vind en heb weer diverse hulpmiddelen gemaakt om dat aangenamer te maken zoals een lampje op een statief die ik op de draaibank in het werkstuk kan steken om geen vals licht te hebben en zo blijf je bezig...

De draaibank blijft gewoon een ontzettend leuk ding :D

groeten,
Patrick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.