nieuwe werkplaats

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
Hoi aan allen,
wegens verhuis ben ik " genoodzaakt " ;) om een nieuwe werkplaat te bouwen. Nu de beschikbare ruimte hiervoor is 7 m bij 7 m, wat op zich,semi profesioneel niet slecht is. Ik start met een polybeton vloerplaat, hierop komen twee lagen ytong steen van 15 dik en 25 hoog. Deze zal ik later bezetten met cementbezetting up210 . Daarop start een houtskeletbouw bestaande uit secties van 4 x 14 .
Het dak zal bestaan uit metalen dakpanplaat niet geisoleerd daar ik de isolatie langs binnen zal aanbrengen. Aangezien ik mijn combine in het midden van de ruimte wens te plaatsen, zit ik natuurlijk met een overspanning van om en bij de 6,8 m . Nu komt de vraag : hoe kan ik deze overspanning het beste aanpakken . Zou 1 IPE profiel van 160 in de midden ,van links naar rechts, voldoen om daar dwarsover de dakbalken te laten gaan. Zou het een idee zijn om verschillende mono pitch rooftrusses te maken. mono-truss.jpg
Of zien jullie een andere oplossing misschien .
in elk geval al bedankt om even mee te denken .
Grtz
Stefke
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Als je een lessenaarsdak wil maken met een stalen spant in het midden, zodat je je ruimte volledig kan benutten, moet je denken aan een hea 220 of I 270 . Dit is niet berekend en ook afhankelijk van de dakhelling.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Neem een geïsoleerd sandwichpaneel als dakplaat ipv alleen een stalen dakplaat. Meteen geïsoleerd en afgewerkt. Losse isolatie en een plafond kost meer als de meerprijs van de dakplaat, en er hoeven minder ondersteuningen onder.
In het midden een stalen spant, dan heb je meer vrije hoogte dan met dat houten spant.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Je schrijft niet helemaal wat je in je werkplaats wil gaan doen, maar ik ben erg blij met mijn stalen spanten die dusdanig berekend zijn door de constructeur dat er ook een loopkat met kettingtakel aan kan (om machines te verplaatsen, van een aanhanger te tillen etc.). Als je toch voor staal gaat, is dat wellicht een puntje om mee te nemen...
 
Laatst bewerkt:

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
Hoi het wordt geen zadeldak , maar een enkel schuin vlak. Machines tillen ed zal niet nodig zijn want er kan geen grote aanhanger komen . Plafondpanelen heb ik nog genoeg liggen, daarom pak ik geen afgewerkte platen . Daarom dacht ik ook aan die houten trusses . Ik kan ook i-joist van 300 gebruiken om de 60 . En daar rechtstreeks de dakpan platen op . Toch wel veel mogelijkheden blijkbaar. Stof tot nadenken .....
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
WhatsApp Image 2018-10-07 at 13.34.52.jpgWhatsApp Image 2018-10-05 at 16.13.10.jpg voorbereidingen getroffen, uitgegraafd en een steenpuin basis gelegd van 10 cm. Morgen ijzerwerk en als t goed is woensdag beton.
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
De overspanning van 630 ga ik doen met drie balken van 75 x 300
Op raad en berekening van een burgerijk ingenieur zou dat voldoende moeten zijn .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.