En weer twee stoelen...

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Afgelopen tijd hebben we wat Rietveld-meubels gemaakt, waaronder deze twee 'militaire' stoelen. Als basis diende het boek Rietveld meubels zelf maken, de bouwtekeningen van Bart Loeff, en de schetsen van Rietveld (Meubels om Zelf te Maken) zoals aanwezig in het Centraal Museum in Utrecht.

Photo 30-09-2018, 13 01 48_small.jpg

De twee stoelen hebben echt dezelfde kleur - het verschil zit m in (de reflectie van) het zonlicht.

Photo 30-09-2018, 13 03 13_small.jpg

En van opzij.

Ik ben niet heel erg onder de indruk van de constructie-aanpak, met al die slotbouten, maar het zit beter dan je op het eerste gezicht zou denken. Wel heb je een kussentje nodig als je er lang op zit, maar dat geldt voor alle stoelen met een harde zitting (voor mij dan...).
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Je zou kunnen stellen dat Rietveld IKEA vóór was met zijn knock-down stoelen, maar er zijn legio nog oudere voorbeelden van meubels die zich vlot in– en uit elkaar gingen.

Voor niet-mobiel gebruik zou je de slotbouten kunnen vervangen door deuvels. Rietveld deed niet moeilijk over dat soort wijzigingen (zie de varianten van de zig-zag met diverse hoekverbindingen).

En ja, "Zitten is een werkwoord" was een uitspraak van Rietveld…
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Volgens mij was het gebruik van slotbouten niet bedoeld om eea demontabel te maken - waarschijnlijk eerder om de montage minder 'kritisch' te maken. Zo makkelijk gaan ze ook niet meer (fatsoenlijk) uit elkaar, zeker niet in gelakte staat...

Veel van de wijzigingen aan de zigzagstoel kwamen voor zover ik weet uit de koker van Gerard van de Groenekan. Ik vind die versies met schroeven door de lijmverbindingen helemaal niet mooi, en ze zijn ook niet nodig, zeker niet als je de verbinding 'ondersteunt' met zo'n ingelijmde driehoekige (of trapeziumvormige) regel. En bovendien zit de zigzagstoel voor geen meter - in tegenstelling tot de militaire stoel. Als ik het goed begrijp zag Rietveld die zigzagstoel ook meer als een ontwerp- en constructietechnisch grapje dan als een serieus zitmeubel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.