Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23

Handgereedschap, wat kan ik het beste doen????

Beste dames en heren,

Ik probeer me al een tijdje te orienteren op het gebied van hand gereedschap, maar dat wil nog niet erg lukken.
    Ik ben in het electrische gereedschap best wel erg thuis maar naarmate ik meer en meer en meer en meer op dit forum rond zwerf word mijn intresse steeds meer getrokken door het ouderwetse handwerk.
    Ik heb best wel een aantal basic dingen maar wil mijn colectie graag wat uitbrijden.

Nu zie ik hier op het forum en op site's als die van bv bapthist van allerlij dingen die voor mij 1 groot vraagteken zijn.
    Ik heb nooit beter geweten dan dat bijvoorbeeld een bijtel gewoon een bijtel is. Nu lees ik hier verhalen over korte en lange, steekbijtels, hakbijtels, schietbijtels, enz. Ik zou hier graag iets meer van weten.
    Ook zou ik graag willen weten wat het verschil tussen de verschillende schaven is. dit word mij wel een beetje duidelijk maar nog steeds niet helemaal.

Ik ben van plan om me dit voorjaar wat te laten scholen voor wat betreft houtbewerken en hoop daar ook het een en ander op te steken.

Mvg Geert Schoonhoven.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Re: Handgereedschap, wat kan ik het beste doen????

Hoi Geert,

Denk toch dat je hier een beetje onmogelijke vraag neerzet. Beetje te breed om te kunnen bewoorden in 1 topic (los van het feit dat zo'n beetje elk onderwerp hier wel al zn eigen topic heeft).
    Dus gewoon veel zoeken/lezen en als je ergens meer diepgang over wil, gewoon inhaken op betreffende topic.

Je vraag Geert:"handgereedschap, wat kan ik het beste doen???
    Mijn eerste reactie is: afblijven, laten liggen, verslavingsgevaar voor koopziekte
    Bij nader inzien: een brede vraag die je het best kunt halen uit een brede beschrijving van het houtbewerkersvak. B.V. in een boek als "Houtbewerken" ISBN 9059200179 bij De Slegte of Bol.com. Gaat over houtbewerking en de daarbij gebruikte gereedschappen en machines.
    Dat wil zeggen dat je je eerst vanuit de breedte gaat oriënteren om vervolgens dat eruit te pikken waar je specifiek meer van wilt weten en daar concrete vragen over stellen op het forum of even opzoeken op Wikipedia.
    Maar je krijgt vast nog meer waardevolle adviezen op dit rijke en behulpzame forum.
    Veel succes.
    vr.gr. Jan Pranger.
    http://www.arstorno.nl

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Geert Schoonhoven
    Ik heb nooit beter geweten dan dat bijvoorbeeld een bijtel gewoon een bijtel is. Nu lees ik hier verhalen over korte en lange, steekbijtels, hakbijtels, schietbijtels, enz.
    Het eerste wat ik zou doen is een cursus Nederlands nemen :roll:

Athanor
    Guest

Nou ja zeg...... Het gaat er in de internet communicatie vaak om dat je elkaar begrijpt en op inhoud een goede uitwisseling hebt. De manier waarop iemand schrijft zegt nog niets over diens kennis en vaardigheden, die kunnen wel veel groter zijn dan die van jou :roll:

Dus adviseer ik je maar wat meer bij de inhoud te blijven.

Fons

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Je had Geert er ook gewoon op kunnen attenderen dat je beitel met een korte ei schrijft, dit dan met een dikke knipoog er achter.
    Dat houd het allemaal even wat gezelliger

@ Fons en Joris, jullie snappen het.
    Niet iedreen heeft het voorrecht gehad om een gedegen theorie opleiding te volgen.
    Er zijn ook mensen die op hun 14de al volop aan de bak moesten.
    Maar daarintegen heb ik wel een hoop werkervaring opgedaan.
    Thanks

Mvg Geert Schoonhoven

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jan pranger
    Je vraag Geert:"handgereedschap, wat kan ik het beste doen???
    Mijn eerste reactie is: afblijven, laten liggen, verslavingsgevaar voor koopziekte
    Bij nader inzien: een brede vraag die je het best kunt halen uit een brede beschrijving van het houtbewerkersvak. B.V. in een boek als "Houtbewerken" ISBN 9059200179 bij De Slegte of Bol.com. Gaat over houtbewerking en de daarbij gebruikte gereedschappen en machines.
    Dat wil zeggen dat je je eerst vanuit de breedte gaat oriënteren om vervolgens dat eruit te pikken waar je specifiek meer van wilt weten en daar concrete vragen over stellen op het forum of even opzoeken op Wikipedia.
    Maar je krijgt vast nog meer waardevolle adviezen op dit rijke en behulpzame forum.
    Veel succes.
    vr.gr. Jan Pranger.
    http://www.arstorno.nl
    Bedank jan, Het is misschien wel een goed iedee om me eerst eens op een dergelijk boek te storten en daarna een aantal vragen te stellen.

Mvg Geert Schoonhoven

@jpandriesse: om het nog wat verder door te voeren: de korte ei bestaat niet, maar is gewoon e i Grapje hoor.

Geert,
    Je bent zelf vakman, schilder als ik me niet vergis. Als ik mijn kennis over jou vakgebied echt wil uitbreiden, zou ik vragen om bij iemand zoals jij eens te komen rondneuzen. En kijken wat voor spullen jij gebruikt.
    Dus misschien ook eens afspreken met een paar vaklui (of professionele doe-het-zelvers/hobby) om eens rond te neuzen, te bespreken, watertanden van al die mooie dingen.
    En dan verder kijken (en helemaal niet meer weten wat...)

Forum Rechten