Beitels om metaal te graveren

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Beste forumleden,

Ik zag op youtube een leuk filmpje van een man die aparte en (soms) enigszins nutteloze apparaten maakt maar wel met erg veel vakmanschap. https://www.youtube.com/watch?v=UbKTArLITvY (dit is dan wel weer nuttig)

Nou lijkt het me leuk om messing te graveren met een beitel en hamer. Alleen de vraag... waar vind ik dit soort gereedschap in Nederland? Heeft iemand hier ervaring mee? Links van webwinkels zijn uiteraard ook welkom.

groetjes,

Lars
 
P

Pel

Guest
Ik,denk dat je dan moet Google op koperslager en koperslager gereedschap? Koper is een relatief zacht materiaal, met beiteltjes, bolhamertjes op houten mallen het koper drijven. En misschien kun je met de ponsen wat de leerbewerkers gebruiken, daar ook het koper mee bewerken?

Groet Pel.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Zoek op burijn of graveersteker. Dan krijg je ook de zaken die ze verkopen.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Bedankt voor de reactie. Ik ben gaan zoeken naar burijn en graveersteker. Ik kom nu wel een stapje verder, er staat alleen nergens bij of dat het ook geschikt is voor messing. Ik zat ook te denken wat voor ongelooflijk goed staal je moet hebben om staal te graveren op deze manier?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
@Pel, de eerste zijn metaal burijntjes, de tweede van bangood zijn voor steenbewerking en eventueel hout, koper en messing zal wel gaan en zachte metalen ook maar zijn hier eigenlijk niet voor gemaakt. Ik heb zelf een vergelijkbare set met 10 snij/hakmessen en bevallen uitstekend vooral voor houtbewerking.

Groetnis, Roeland
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis

Hoi Pel,

Bedankt voor de links, dat lijkt inderdaad redelijk op wat ik zoek. Ik vraag me alleen af of dat deze geschikt zijn om met een hamer op te tikken. Het heft staat onder een hoek en het is natuurlijk hout dat een keer kapot zal gaan?
 
P

Pel

Guest
Lars, dit zijn geen beiteltjes om met een hamer op te slaan, maar ik dacht dat koper graveren met de hand moet, je kunt het vergelijken met linoleum snijden. Je moet er denk ik een vaste hand voor hebben, met een houtburijntje moet het m.i. ook gaan? Vroeger maakte kunstenaars o.a. Rembrandt ook gebruik van koper graveren en maakte daar etsen mee door er inkt op aan te brengen en dan door een pers. Zoek maar eens op kopergravure in Wikipedia.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Bedankt voor de reacties, helaas nog niet precies gevonden wat ik zocht maar the search continues
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Voor de ondiepe gravures kan je de gewone graveerstekers met een houten handvat gebruiken. Voor zwaarder werk maak je je stekers zelf van hss toolbit. Dit is te koop in lengtes van meestal 100 of 150 mm. Als houder gebruik je een stuk rond ijzeren staf. De ene kant maak je wat rond op een slijpmachine of draaibank, de andere kant voorzie je van een gat waar je stuk toolbit inpast. Voor de borging gebruik je een stelboutje. Op amerikaanse sites van messen en of geweermakers kan je best veel informatie vinden. In het nederlands is het wat moeilijker. Graveren en het maken en slijpen van graveergereedschap, wordt meestal van meester op leerling over gedragen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.