Nieuwe beglazing in oude kozijnen?

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Onze meranti kozijnen uit 1969 zijn nog in goede staat maar het oude, dubbel glas is op vele plaatsen niet meer goed ( condens tussen dus evenwaardig aan enkel glas).

Nu dacht ik zelf nieuw glas te plaatsen.

Eerst dacht ik "gewoon" HR++ glas te nemen maar misschien is drie dubbel glas ook een mogelijkheid.

De nieuwe glaslatten maak ik zelf op maat dus dat is het probleem niet.

De grote vraag is het extra gewicht wat het drie dubbel glas meebrengt, zou dat voor problemen kunnen zorgen?
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Ik neem aan dat het "probleem" om de draairamen gaat. Als het hout van de ramen goed is zou dit geen probleem mogen geven. Wel opletten dat je de ruiten goed opvult zodat het raamwerk op de ruit steunt anders gaat het doorhangen ( maar dat zou hij ook doen met gewoon dubbelglas)
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Ja, dat zorgt voor problemen. Het glas is zo zwaar dat de normale scharnieren dat niet aan kunnen, plus de verbindingen in de kozijnen zijn meestal ook niet op een dergelijke belasting berekend. Die kunnen het in de loop der jaren gaan begeven onder de last. Verder moet je er rekening mee houden dat het glas meestal te zwaar is om met de hand te plaatsen. De rekening zal dus sowieso veel hoger worden, nog afgezien van de hogere kosten per vierkante meter. Als je nieuwe kozijnen laat plaatsen zou ik zeker voor triple gaan, maar in dit geval is een heel goede dubbele ruit een goede keuze. Kijk naar bijvoorbeeld Climaplus 0.8 HR++ of Thermobel 0.8. De verschillen zijn dan niet bijzonder groot meer, want triple loopt normaliter van 0.7 tot 0.5. En om van dat laatste nog echt van te profiteren is een geïsoleerd kozijn eigenlijk ook nodig, dus dan ga je toch weer terugkomen om nieuwe kozijnen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.