nieuwe diamant steen DMT extra-extra fine - is dit een normaal oppervlak?

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ik zou dan een medium en fine kopen naarmate van gebruik word een diamantsteen zoeter/fijner en bij slijpen wil je toch op een zeker moment een wat snellere afname.
Ik heb naniwa waterstenen dit zijn wat hardere stenen en de meeste Japanse waterstenen kunnen niet goed tegen het continu wisselen van nat naar droog dit in verband met de aanwezige mineralen en kalk in het water die zich dan geen afzetten in de watersteen als de steen droogt.
Maar ik heb ook wat zachtere stenen die 10 minuten in het water gedompte moeten worden voor gebruik en inderdaad staat hierbij aangegeven dat ze beter niet in het water opgeslagen kunnen worden maar dat doe ik dus wel!!!!!! en heb tot heden geen achteruitgang van de stenen kunnen constateren de meeste stenen liggen zo'n vijf jaar in het water en dan zijn ze te dun om op te slijpen ik breek ze dan in stukjes zodat ik smurrie steentjes krijg :)

Groetnis, Roeland
 

OkkeF

Actieve deelnemer
11 mrt 2015
91
4
Hilversum
Hmm. DMT heeft geen medium, ze gaan direct van grof naar fijn. Zou een grove van DMT goed zijn denk je? Of liever fine/extra fine?
706295_tabel.jpg
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ik heb weinig ervaring met de DMT stenen maar ik zou dan voor de coarse extra coarse gaan deze stenen zullen zich na verloop van tijd gedragen als medium en coarse.
Maar om de slijphoek te herslijpen en of te veranderen of bij schade aan de snede (valschade of het raken van staal) gebruik ik diamand 240 en 320 grovere diamantstenen heb ik ook maar dat is veel te agressief het laat te diepe krassen na in het staal. Wil ik snel een slijphoek veranderen dan doe ik dat met behulp van een vlakke natuursteen met hierop schuurpapier (korrel 100/120) en daarna op diamand. De grove diamantstenen gebruik ik voor het vlakken van al mijn waterstenen en natuurstenen.

IMG_6075.jpg
Groetnis, Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Inderdaad maar dt zijn geen diamantstenen maar keramische stenen, Shapton heeft ook keramische stenen op een plaatje glas blijft natuurlijk dat je deze stenen regelmatig moet vlakken. Tegenwoordig heb je ook (keramische) waterstenen met diamant in plaats van aluminium oxide, deze stenen zijn echter redelijk prijzig en ook deze stenen zul je moeten vlakken.

Groetnis, Roeland
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Als je maar heel af en toe een grove steen nodig hebt, dan gaat het ook prima met goed waterproof schuurpapier korrel 100. Zo slijp ik ook de echt keiharde woodworking.nl schaafbeitels van D2 staal de eerste keer. Op diamant 400 duurt dat veel te lang. Een vel schuurpapier op een stuk glas, of betonplex gaat echt supersnel. Daarna over op diamant ......
Ons forumlid Fons Athanor heeft op de Open Dag Hout in Drachten nog gedemonstreerd met de scary sharp methode op waterproof schuurpapier.

jaap
 

OkkeF

Actieve deelnemer
11 mrt 2015
91
4
Hilversum
Bedankt voor al jullie advies! Ik denk dat ik het bij relatief fijne diamant houd, heb nog schuurpapier liggen als ik een keer een slijphoek wil veranderen :)
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Hoe bevalt de extra fine dmt nu je hem enige tijd in bezit hebt? Kun je mogelijk ook aangeven in welk systeem (welke stenen en korrelgrootte voorafgaand aan de dmt) je hem nu gebruikt en wat jouw ervaring daarmee is?
 

OkkeF

Actieve deelnemer
11 mrt 2015
91
4
Hilversum
Ik heb sinds kort mijn set DMTs uitgebreid; coarse, fine, extra fine, extra extra fine. Daarnaast gebruik ik een lederen strop met 'honing compound'. Om eerlijk te zijn merk ik weinig verschil tussen van de extra fijn naar strop te gaan of eerst nog over de extra-extra fine heen.

Hiervoor gebruikte ik goedkope japanse waterstenen, maar ik vond al het gepruts met water en het moeten vlakken van de stenen irritant. Wat dat betreft ben ik heel tevreden met mijn diamant-setup.
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Niet hoeven vlakken is inderdaad lekker praktisch en efficiënt.

Jammer van de euro‘s voor die hele fijne diamant steen als ik je ervaring ermee lees.
Heb je het idee dat extra extra fine geen effect heeft, of is de extra fine steen al goed genoeg om naar de strop te gaan?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.