nieuwe diamant steen DMT extra-extra fine - is dit een normaal oppervlak?

OkkeF

Actieve deelnemer
11 mrt 2015
91
4
Hilversum
Hoi,

Ik heb een nieuwe extra-extra fijne DMT diamantsteen van 8x3 inch gekocht bij Teygeler.
Nu lijkt het oppervlak niet helemaal gaaf. Ik voel geen verschil met mijn vingers, maar ik zie wel krasjes. Moet ik me hier druk over maken?

Zie onderstaande foto van het oppervlak.

20181001_180635.jpg

Ik hoor graag jullie mening :)
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Het lijkt mij dat ze bij fabriek of groothandel niet deugdelijk verpakt zijn dit zijn geen slijpkratjes maar krasjes veroorzaakt door het verschuiven van een aantal stenen op elkaar.
Voor een nieuwe DMT steen niet acceptabel, let wel bij verkeerd slijpen of happen van de bijtel kun je zelf ook krassen veroorzaken maar die zien er anders uit.

groetnis, Roeland
 
P

Pel

Guest
Zijn het diepe krasse, of is het alleen oppervlakkig?

Groet Pel.
 

OkkeF

Actieve deelnemer
11 mrt 2015
91
4
Hilversum
Wat bedoel je met een diep kras, Pel? Ik kan geen verschil voelen met mijn vingers of nagel.

Ik denk dat ik morgen met de steen terug ga om te ruilen voor een andere, ik heb het idee dat de randjes van deze ook niet meer als nieuw zijn.

Gelukkig ligt Teygeler bij m'n werk om de hoek :)
 
P

Pel

Guest
Ik denk dat het gewoon een metaal afdruk is, met een doekje en wat terpentine is het er misschien al vanaf?

Groet Pel.
 

OkkeF

Actieve deelnemer
11 mrt 2015
91
4
Hilversum
Heb even gewreven met een doekje & terpentine en daarna met wat glaspoets, maar blijft het zelfde er uit zien.
 

OkkeF

Actieve deelnemer
11 mrt 2015
91
4
Hilversum
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en heb een beitel geslepen. Daarna de beitel even over een strop gehaald, en ik heb geen haar meer op m'n armen ;)

Je ziet wel kleine krasjes in de slijprichting, maar dat is normaal ivm 'inbreken' van de steen begrijp ik.

20181001_201253.jpg

20181001_201350.jpg

20181001_201557.jpg
 

PalmRoyale

Nieuw lid
25 feb 2018
15
0
Ik vond de extra-extra fijn een bagger ding want de rug van de beitel raakte bij mij de plaat niet eens. Gleed gewoon lekker op de waterfilm en er gebeurde helemaal niets. Jammer dat Atoma niet een 3 micron diamantplaat maakt.
 

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
Gebruik de extra extra fine DMT steen ook, doet het super. Staat een sticker op wat voor en achterkant is, zo fijn is de diamant. Maar de juiste kant polijst fantastisch.

jaap
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Het slijpen/polijsten gaat lekker met sprietsflesje glassex van de action.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
@Okkef, Oei! ik zou wel wat aan je slijptechniek doen, zo is je DMT steen zo versleten. Waar die krassen zitten zit geen diamand meer en doet dus niet meer mee.
Als je beitel of schaafmes verkeerd aanzet(dus hapt/graaft) op je steen ga je zo door de diamand(coating)heen. Slijp je met een slijphulp dan ligt het misschien aan verkeerde en of onregelmatige druk.
Slijp zelf ook op diamand en zulke sporen ontstaan bij mij niet of zelden, zie ik het gebeuren dan stop ik onmiddellijk om de de oorzaak te achterhalen. Het wil natuurlijk wel een eens gebeuren te veel haast te vlugge beweging etc. Mijn fijnste diamand steen is korrel 3000 en mijn grofste 150 maar de 1000 steen van Faithfull gebruik ik het meest om dan af te werken op mij coticule de 3000 gebruik ik minder de diamantstenen zijn ongeveer 2 jaar oud en worden elke dag gebruikt.

IMG_6072.jpg

IMG_6073.jpg

groetnis, Roeland
 
P

Pel

Guest
Je mag hem niet droog gebruiken, water met wat afwasmiddel of glassex er op spuiten en dan wetten.

groet Pel.
 

OkkeF

Actieve deelnemer
11 mrt 2015
91
4
Hilversum
@Roeland Oei bedankt voor de waarsrchuwing, ik zal onderzoeken wat ik fout doe. Had niet de indruk dat ik te veel druk gaf of te snel ging, maar zal er zeker op letten!

@Pel Ik had glassex gebruikt en de steen was zeker niet droog. Ik zorg ervoor dat er altijd een film water op de steen zat...
 

OkkeF

Actieve deelnemer
11 mrt 2015
91
4
Hilversum
Ik heb een videootje gemaakt van mijn slijpen [wetten], wellicht kan iemand me helpen mijn techniek te verbeteren?

 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Slijpen doe je op een grovere steen, 600 of 1000. Dan voel je ook de draad (de burr voor engelstaligen). Dan polijst je met een fijnere steen, 4000 of 8000. Sommigen polijsten dan door de beitel nog weer iets te liften, dan polijst je alleen de laatste paar tiende van de vouw. Deze 8000 steen neemt nauwelijks tot niets af, maar op het laatste stukje doet ie het net goed.

En ik werk zelf graag met een slijphulpje, maar dat is persoonlijke voorkeur.

jaap
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Kom naar de Opendag Hout zondag 21 oktober in de Hanzehal, daar staan diverse hout fanaten waaronder mijn persoontje gedurende de dag geef ik diverse demo's waaronder vrije hand slijpen op diamand- water- en natuur-stenen (natuurlijk ook met slijphulp) en zaag slijpen/zetten en het gebruiksklaar maken van een stalen bankschaaf (#4) en nog veel meer......!

Groetnis, Roeland
 

OkkeF

Actieve deelnemer
11 mrt 2015
91
4
Hilversum
Jaap, ik was inderdaad aan het voelen naar de draad... Had er niet aan gedacht dat deze steen zo fijn is dat dat niet gebeurt. Mijn bedoeling is om deze steen regelmatig tussen het werk door te gebruiken voordat mijn beitels de kans krijgen hun scherpte te verliezen. Ben op zoek naar een sneller alternatief voor mijn waterstenen omdat ik ze altijd vergeet te wateren en dan moet wachten.

Roeland, ik ben zeker van plan om je op te zoeken bij de open dag!
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Dat Alternatief is goed ik zou dan gaan voor een diamand 400/1000 combi en een goede wet steen bijvoorbeeld een Arkansas transculent. Als Jaap al aangaf is de steen die jij nu hebt aangeschaft te fijn om effectief te kunnen slijpen.
Ben voor mij zelf 5 jaar geleden overgestapt van waterstenen naar diamantstenen. Waterstenen gebruik ik alleen nog tijdens mijn cursussen.
Ook slijp ik veel op zandsteen en andere natuurstenen voordeel hoeft niet in het water te liggen even nat maken en gaan en je kunt ook op natuurstenen een slijpspurrie maken. Nadeel van water en natuurstenen is natuurlijk dat je ze regelmatig moet bijhouden(lees vlakken) dit heb je met diamandstenen natuurlijk niet.
Overigens liggen de waterstenen bij mij altijd in het water (glasreiniger van de Lidl) dit voorkomt dat het water gaat stinken de bak is met een deksel afsluitbaar.
En leuk dan zie ik je op de Open dag in Zutphen.

Groetnis, Roeland
 

OkkeF

Actieve deelnemer
11 mrt 2015
91
4
Hilversum

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.