Eiko Tanaka in Venlo

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Eiko Tanaka is een Japanse kunstenares die het houtdraaien naar een ander niveau heeft gebracht. Op een draaibank maakt ze prachtige objecten die tot in de uiterste perfectie zijn afgewerkt. En ze komt naar Nederland! Op 7 en 8 juni 2019 is ze te gast in Venlo. Het werk van Eiko is van adembenemende schoonheid. De vormen die ze maakt, de kleuren die ze gebruikt, de lak die ze aanbrengt het is van een ongekende perfectie. Op 7 en 8 juni 2019 staat ze achter een draaibank en zal ze in detail laten zien hoe ze werkt en ze zal vertellen waarom.
Eiko demonstreert o.a hoe de traditionele japanse schaal voor Miso al honderden jaren gemaakt wordt. Ik kijk er erg naar uit!
Als je één van de 2 dagen erbij wil zijn geef je dan hier op:

https://dehoutdraaierij.nl/shop/cursussen-workshops/een-dag-met-eiko-tanaka/

Een dag kost € 59,50. Dat is inclusief koffie, thee en een lunch.
Jan en ik denken dat iedere houtdraaier hierbij wil zijn voor een "nieuwe en verfrissende blik" op het houtdraaien maar er zijn beperkt plaatsen beschikbaar.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
En je hebt haar nog niet gestrikt voor de open dag op de houtdraaierij ?
gemist kans ;)

Noteer mij maar voor de 7e
 
Laatst bewerkt:

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Draaibank omgebouwd, speakers zijn gehuurd, cameraman, lunch geregeld, enorme koffiemachine, de voorbereiding is eigenlijk wel klaar. Alleen nog ruimte maken in de werkplaats van Jan :)
Eiko blijkt behoorlijk goed Engels te spreken, maar we vertalen het ook.

Een paar bezoekers kunnen om verschillende redenen helaas niet komen dus er zijn weer een paar plaatsen vrij. Wie interesse heeft:

https://dehoutdraaierij.nl/shop/cursussen-workshops/een-dag-met-eiko-tanaka/https://dehoutdraaierij.nl/shop/cursussen-workshops/een-dag-met-eiko-tanaka/
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vandaag ging om 0600 de wekker, liefkozend deed ik hem met een vuistslag het zwijgen opleggen
ff douchen, broodje eten, tanken en onderweg.... net geen 200km

De demo was voortreffelijk...alles goed te zien, een prachtige japanse met een dosis humor en prachtig draaiwerk

Ronald, Jan, Eiko, een waanzinnige dag ! echt heel gaaf
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Ik vond het ook erg leuk én heel leerzaam. Misschien dat de Japanse techniek van houtdraaien hierdoor een kans krijgt in ons land?
Een impressie van het gebeuren (Eiko Tanaka met een zelfgesmede beitel, het geboeide publiek, de prachtige locatie…):

Venlo_7juni2019.jpg

(Qua scherpte niet helemaal ok, zie ik nu. Sorry.)
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Enkele foto's van deze fantastische demo dag:

De draaibank in al zijn eenvoud met zelfgemaakte haakbeitels

P1040091.jpg

Chucking met de hamer op een blokje met wat spijkers
P1040107.jpg

Regelmatig wetten met een steentje
P1040120.jpg

Draaien van de buitenkant o.a. in tegengengestelde richting
P1040143.jpg

Gebruik van een zelfgemaakt schraapstaaltje voor de finishing touch

P1040171.jpgP1040175.jpgP1040148.jpg

Uithollen van de binnenkant (simpel geklemd in een blok)
P1040213.jpg

Jan zoekt dekking omdat niet zeker is waar de broodjes zijn.. maar dat viel tenslotte alles mee:
P1040243.jpgP1040246.jpgP1040247.jpg

Mengen en aanbrengen van Urushi lak op de nieuwe kom en op exemplaren die al een eerdere laag hebben gekregen.

P1040284.jpgP1040324.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.