From Junk to Jatoba. draaibank refurbish.

Jelmerschaaf

Nieuw lid
19 sep 2018
12
0
Brantgum
Goedenavond,

Afgelopen week heb ik voor wat grotere werkstukken (heb nu een HBM met 70cm tussen de centers en draaidiameter van 30cm) een draaibankje opgehaald met 120cm tussen de centers en een maximale draaidiameter van ongeveer 95cm. Het is een oude roestbak met potentie. Na wat prutsen bij het monteren en hier en daar wat knijpringetjes plaatsen draait hij loepzuiver en alleen wat hoort te bewegen beweegt prima. Ik heb overwogen hem zo te laten staan, maar voor de duurzaamheid van de materialen en aangezien de machine het na een onmiskenbare diensttijd wel verdient, ben ik van plan eerst wat tijd te steken in het terugbrengen van deze mean-machine naar de oude glorie.

ik ben nieuw in het hele forum gebeuren, dus ga proberen wat foto's toe te voegen.

IMG_0272.jpg

IMG_0273.jpg
ik ben begonnen met het kaalslijpen, lasnaden netjes slijpen, grondverven en lakken van het onderstel, leunspaan en geleider.

IMG_0270.jpg
(Foto wordt automatisch omgedraaid?:( )

IMG_0277.jpg

IMG_0296.jpg
de leunspaan en geleider tezamen zijn bijna net zo zwaar als mijn kleine draaibank...:confused:

updates volgen zodra er weer wat noemenswaardig werk verricht is.
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum Jelmer, zo te zien een zelfbouw draaibank?

Groet Pel.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Handige zelfbouwer - eerst een stevige plaat voor de leunspaanhouder gebruiken, en dan zo'n lullig buisje zodat je de leunpaan nauwelijks in de hoogte kan instellen. En het hendeltje om de leunspaan vast te zetten lijkt ook optimaal gedimensioneerd t.o.v. de holle pijp aan de leunspaan :rolleyes:

Het bed en het onderstel bevallen me al beter!
 

Jelmerschaaf

Nieuw lid
19 sep 2018
12
0
Brantgum
Handige zelfbouwer - eerst een stevige plaat voor de leunspaanhouder gebruiken, en dan zo'n lullig buisje zodat je de leunpaan nauwelijks in de hoogte kan instellen. En het hendeltje om de leunspaan vast te zetten lijkt ook optimaal gedimensioneerd t.o.v. de holle pijp aan de leunspaan :rolleyes:

Het bed en het onderstel bevallen me al beter!

wat bedoel je met lullig buisje? ik ben niet een extreem ervaren draaier. Ik kan de leunspaan in totaal 35cm verschuiven tot maximaal 52cm.. lijkt mij voldoende voor de maximale diameter? De holle buis is van 4mm staal en de diameter is 6cm.

- - - Updated - - -

Welkom op het forum Jelmer, zo te zien een zelfbouw draaibank?

Groet Pel.

ik denk inderdaad zelfbouw Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Er kunnen heel veel krachten op de leunspaan staan
Een massieve staf zou beter tegen deze krachten zijn opgewassen, dat is wat Jurriaan bedoeld denk ik
 

Jelmerschaaf

Nieuw lid
19 sep 2018
12
0
Brantgum
Er kunnen heel veel krachten op de leunspaan staan
Een massieve staf zou beter tegen deze krachten zijn opgewassen, dat is wat Jurriaan bedoeld denk ik

Aaah, dat is wel begrijpelijk inderdaad. Dan zou het dus wel een goede aanpassing zijn om een leunspaan met massieve koker te maken/kopen. Dan zou het ook niet verkeerd zijn een vlakke kant te hebben om de hendel beter te laten sluiten?
 

Jelmerschaaf

Nieuw lid
19 sep 2018
12
0
Brantgum
Probleem is dat hij draait, zeker als je iets van schaaltjes, kommetjes o.i.d. maakt, dus er is geen vast punt voor een vlakke plek.

Aah, dat is ook zo. Wat zou jij dan voorstellen jurriaan? Bij mijn HBM heb ik gewoon ook een hendel/klem met schroefdraad.
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als hij niet wiebelt door het korte stukje buis, kun je altijd een goed passend rond stuk hardhout er in doen, zodat de buis niet meer hol is. Dat is de budget-oplossing die me bij deze draaibank het handigst lijkt.
Mocht blijken dat je hem met dit hendeltje niet vast genoeg krijgt, dan wordt het tijd om de leunspaanhouder te heroverwegen...

Je kunt ook bij Ronald een nieuwe leunspaan + houder kopen, maar dat kost je waarschijnlijk een veelvoud van de prijs van de draaibank zelf...
 
P

Pel

Guest
Als hij niet wiebelt door het korte stukje buis, kun je altijd een goed passend rond stuk hardhout er in doen, zodat de buis niet meer hol is. Dat is de budget-oplossing die me bij deze draaibank het handigst lijkt.
Mocht blijken dat je hem met dit hendeltje niet vast genoeg krijgt, dan wordt het tijd om de leunspaanhouder te heroverwegen...

Je kunt ook bij Ronald een nieuwe leunspaan + houder kopen, maar dat kost je waarschijnlijk een veelvoud van de prijs van de draaibank zelf...

Als het verder een heel goede draaibank is, zou ik de optie van Jurriaan zeker overwegen.

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
De grondplaat van de leunspaan is zwaar genoeg uitgevoerd, laat gewoon een hogere en zwaardere bus draaien om op dat ding te lassen.
Zou eik een paar nieuwe leunspanen in elkaar (laten) lassen, het huidige model is niet echt praktisch om mee te draaien, en zo te zien veel te licht van constructie.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik weet niet waar je woont, maar Spinningwheels kan dit maken voor je
Daar heb ik laatst een serie hele fraaie beitelsteunen voor gemaakt (met geharde staf)
Je plaat aanpassen kan hij zeker ook wel
 

Jelmerschaaf

Nieuw lid
19 sep 2018
12
0
Brantgum
De grondplaat van de leunspaan is zwaar genoeg uitgevoerd, laat gewoon een hogere en zwaardere bus draaien om op dat ding te lassen.
Zou eik een paar nieuwe leunspanen in elkaar (laten) lassen, het huidige model is niet echt praktisch om mee te draaien, en zo te zien veel te licht van constructie.

ik ga kijken hoe de huidige het na de opknapbeurt houdt, anders zal ik inderdaad in wat nieuwe onderdelen moeten investeren.

- - - Updated - - -

Ik weet niet waar je woont, maar Spinningwheels kan dit maken voor je
Daar heb ik laatst een serie hele fraaie beitelsteunen voor gemaakt (met geharde staf)
Je plaat aanpassen kan hij zeker ook wel

aaah, ik zal mijn profiel even wat verder invullen. noord-oost friesland. zal eens rondneuzen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.