Nog een keer Woodstreet in Bangkok

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.049
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Zaterdag weer de nodige uren rondgezworven in Bang Po, oftewel Woodstreet. Ik ben op zoek naar hout, mooi hout, voor kistjes en meubels en wil eigenlijk geen teak gebruiken. Het gebied is vrij groot, met ongeveer 400 zaken die hout, gereedschap, half fabrikaten in hout zoals traponderdelen stoel en tafelpoten etc, verf en lak, heel veel vloerhout, bekleding, hang en sluitwerk het is er allemaal en ruim voorradig. Prijzen zijn vrij gunstig, de kleine eenhand Makita bovenfrees kost net over de 50 euro en voor dat geld heb je ook een kleine aziatische kolomboormachientje. Zag 2 hele mooie kleine lintzagen, een van MKT (?) en een Makita, allebei rond de 16000 baht is 385 euro; beide een mooie en grote gietijzeren tafel een goed uitziende zaaggeleiding. Staat een klein beetje op het verlanglijstje :oops: .
Maar ik werd helemaal vrolijk van de eerste zaak die ik zag toen ik uit de taxi stapte, een soort van Dick Baptist met feine gereedschappen. Een hele verzameling houten schaven (met en zonder keerbeitel :lol: ) korte, lange, holle, bolle, spaakschaven, profielschaven, echt alles. De grootste reischaaf 1100 baht, een spaakschaafje 100 baht. Bedenk daarbij dat gemiddelde ambachtsman 6000 tot 9000 baht per maand verdient. Wij rekenen voor het gemak 1000 baht = 25 euro.
De foto's doen de rest van het verhaal.

jaap








Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Re: Nog een Woodstreet in Bangkok

Jaap, dit missen we wel erg in Nederland vind ik, buiten een paar zaken zoals baptist, Menninga, nou dan heb je het eigenlijk wel gehad.
Maar echte ''toolshops'' zoals ik ze in 2009 in Engeland gezien heb, nee dus.
Moet ik echt terug gaan naar de jaren 60, toen had je in mijn woonplaats Bergen op Zoom, twee grote zaken waar je alles kon kopen, van spijkers tot houtdraaigereedschap aan toe.
De doodsteek voor deze zaken zijn de bouwmarkten geweest, waar ze nou niet het beste spul verkopen.
Kon in 2009 tijdens mijn bezoek aan Engeland veel toolshops bewonderen, en kocht in Barnstaple een doos met 5 prachtige houtdraaibeitels voor 100 pond, kom daar hier maar eens aan!!
Ik denk dat ik ook naar Bangkok verhuis :mrgreen:
Ad
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Re: Nog een Woodstreet in Bangkok

@ad:
Dat klinkt als een goed idee. Qua gereedschap hebben we in Zwolle VanRossum. Heeft eigenlijk alles, dit is een echte ouderwetse ijzerwaren winkel.

@jaap : erg indrukwekkend allemaal. wat moet het heerlijk zijn om daar rond te lopen.De prijzen zijn inderdaad bijzonder te noemen. Kunnen ze daar geen mooie forumbeitels maken?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.049
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik zou ook een containertje gereedschap op kunnen sturen, miscchien dat Rick zijn houthandel activiteiten wat wil verbreden :lol: :lol: .

Nog een leuk plaatje, er is er zowaar eentje die Festool verkoopt!! Het was wat een schamele opzet, maar het is er. Hafele (maar dan met 2 stipjes op de a) in Thailand is ook de distributeur van Festool.

jaap


Attached files
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Wat een gave winkel! Het lijken wel houten schaven met een hele hoge snijhoek? Je kan inderdaad wel een handeltje beginnen. Jammer alleen dat de transportkosten zo hoog zijn en dan komen er vaak nog invoerrechten bij.

En nog mooi hout gevonden?
 

jan jansen

Actieve deelnemer
28 okt 2010
127
3
Aldeboarn - Fryslan
][/quote]


Als ik dit zo zie moet ik maar eens kijken of er een functie in Bangkok is... :lol: :lol:

In Leeuwarden heb je Postma nog zitten,maar das meer electrisch gereedschap...,

JJ
 
A

Athanor

Guest
Daarnaast natuurlijk nog Auke Rauwerda en Raadsma..... Maar handgereedschap als van Baptist krijge je hier maar beperkt te zien. Dan hebben we natuurlijk wel ons eigen museum bij Sipke v.d. Weide van slijperij Eestroom, maar daar is het alleen maar kijken en niet kopen. ;)


Fons
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik vind de spanzagen op de tweede foto interessant. Ze zien er heel geschikt uit om mee te schulpen. Ik zie alleen niet hoe je het blad op spanning moet brengen. Heb jij daar een idee van, Jaap?

Arthur
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Jaap

Komt dit even goed uit. Ik ga aanstaande zomer op vakantie naar Thailand en ben zeker een paar dagen in Bangkok. Om nu te voorkomen dat ik alleen in de toeristen shops kom moet ik naar deze schaven verkoper. Ik heb al een beetje zitten googelen maar als ik het exacte adres heb ben ik helemaal blij. Na een vakantie bezoek aan China weet ik dat je met het visite kaartje (liefs in het Thais) van de winkel met iedere taxi voor de winkel uitkomt. Zonder 1 woord Chinees te spreken of lezen kwamen en we er altijd?? raar want hier snappen de taxi's het ook niet in het Nederlands. Heb jij iets waar de naam en het adres van deze winkel op staat. Een scan of foto is natuurlijk prima.

Alvast bedankt voor de tip en de moeite ;)

Hartelijke groet Hugo.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Aha, Hugo gaat naar Bangkok. Dan kunnen we allemaal mooi onze bestellingen opgeven en kan Hugo met 100 schaven door de duane, hahaha :D :D
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Rick ;) ;)

Zo'n winkel is natuurlijk gewoon een excuus om hem te smeren ;) en lekker in je eentje door zo'n wijk te struinen. :cool: Een keertje niet de toerist uithangen maar gewoon een beetje van het pad. Ik zal best wel wat kopen, anders is de dag niet geslaagd. 30 kg bagage is niet zo veel en ik zag op de foto's ook van die Japanse beitels. Hier niet te betalen, daar misschien een koopje. :lol: :lol: We blijven wel :roll: HOLLANDERS :roll:
Tijdens een vakantie in China heb ik zo'n hakbijltje voor in de keuken gekocht. De reacties in die winkel waren :lol: :lol: Hé rijke westerling jij heb toch wel personeel in huis?? wat moet je daarmee? Dat soort boodschappen/aankopen maken mijn vakantie echt compleet.
Hartelijke groet Hugo.

Ik weet niet hoe het met de verzendkosten zit maar ik hoop dat Jaap daar zijn licht over kan laten schijnen. Het is voor mij misschien wel een optie mezelf de schaven toe te sturen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Iemand bekend met Hanoi? Heb je daar ook zulke leuke wijken? In het oude centrum zit wel een smidswijk geloof ik vol met maffe metaal winkeltjes/lassers/klussers ed.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Als ik het goed begrijp is een houtbewerker in Bangkok net zoiets als Alice in Wonderland?

mvg, bjorn
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.049
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Seek zei:
Iemand bekend met Hanoi? Heb je daar ook zulke leuke wijken? In het oude centrum zit wel een smidswijk geloof ik vol met maffe metaal winkeltjes/lassers/klussers ed.

Staat nog op het verlanglijstje!

Ben gisteren met onze chauffeur en auto naar woodstreet geweest, maar nu om te kopen. Onmisbaar onze driver, hij vindt het alleen veel te duur wat ik koop. Ben ook al eens met hem bij een sloperij geweest waar echt stapels hout lagen, mooi gesorteerd, o.a. keiharde vloerplanken van meer dan 50 cm breed en 6 meter lang!! Maar zijn thais is onmisbaar om met de goede spullen thuis te komen!
Heb een paar mooie teakbalken gekocht maar ook niet echt goedkoop. Kwaliteit is goed, maar betaal omgerekend ook 3800 euro per kuub. De balken zijn 20x5 cm en 250 cm lang, bedoeld om de ombouw van ons nieuwe bed wat op te sieren. En uit 5 cm kun je mooie kleine dekdeeltjes zagen mocht het bed zijn functie verliezen :lol: :lol: . Kocht ook wat mai kaa parket, een hele mooie harde dichte houtsoort in bruinrood om een tafelblad van te maken. Daar zijn de poten ook voor bedoeld die op de foto staan. Deze poten zijn bijna 50 cm lang, de ene soort is teak en de andere heb ik niet kunnen onthouden :oops: maar ze kosten ieders 250 bht per stuk nog geen 6 euro!! Heb een mooie idee gezien voor een laag tafeltje en met de kant en klaar poten en het parket, maak ik het mezelf niet al te moeilijk :oops: :oops: .
Vond na lang zoeken ook schellak, heb vaak gevraagd naar shellac, maar dan kwamen ze steeds met andere blikken aanzetten, meestal olie voor tuinmeubelen.
De shellac wordt verkocht in plastic zakjes als een soort gruis ipv de schilfers die ik al kende. Het ziet er ook iets melkachtiger uit en ik heb het vermoeden dan het niet de-waxed is.
Een halve kg shellac, 3 liter alcohol en een paar kwasten kostte me 9 euro!! Ter vergelijk, een traytje Singha bier met 24 blikjes is bijna 20 euro en jullie betalen nog geen 10 in de aanbieding!
Op de foto's de winkel waar het meeste gekocht heb. Het teak moest elders vandaan komen (af en toe zie je deuren openstaan waarachter dan bergen teak liggen opgeslagen). Nadat ik accoord was met het hout hebben ze het op de bromfiets met zijspan naar iemand toegebracht die het door vlakbank heeft gedrukt en na een half uurtje kwamen ze weer aangetuft met geschaaft teak! Mooie wereld, echt!!

jaap






links blonde shellac van Ron van Zaltbommel, rechts uit bangkok

Attached files
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Van de zomer ga ik zeker op zoek naar zulk soort winkels in Hanoi. Jammer dat ik geen 6 meter lange planken in het vliegtuig mee kan nemen. En inderdaad het beste in zulke steden is om een betrouwbare local op te duikelen. In het hotel kan ik wel navraag doen.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Hardstikke leuk en informerend die fotoos. Hoe meer hoe beter, dan zien we Jaap ook een keer reflecterend in het glas van de vitrine. Hopelijke heb ik deze keer ook tijd om naar Bangkok toe te gaan en de sfeer daar te proeven. In Issaan, waar ik de laatste keren ben geweest is heel weinig gereedschap te vinden en ook het houtgebeuren is daar veel moeilijker. Noord Thailand heeft dan wel meer te bieden.
Het is bijvoorbeeld ook heel vreemd om te ontdekken dat het in Issaan vrijwel ondoenlijk is om bamboe meubels te vinden terwijl Thailand er veel exporteert.
Wat het handgereedschap betreft heb ik niet zo'n hoge dunk van de kwaliteit. Het is ongeveer hetzelfde als in Vietnam.
Een vriend van mij heeft in Thailand korgeleden zijn chauffeur de tijd van zijn leven bezorgd door de man iedere keer in een toestand van hilariteit te brengen vanwege de prijzen die hij in de winkels betaalde. Als ze je zien aankomen zijn de prijzen al verdubbeld.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.049
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
@dopeling, Alex, goed om weer van je te horen!! Je bent van harte welkom, logeerbed staat klaar! Ergo, waag het niet om de grens met Thailand over te steken en ons niet te bezoeken :lol: :lol: .

We hebben de proef genomen, nadat mijn chauffeur begreep wat ik zocht. Zo ging hij ook alleen een zaak binnen en kreeg geen betere prijs dan dat we samen waren. Die 3 balken teak kosten 11500 bath, dat is 3/4 van zijn maandsalaris. Een winkelbediende krijgt rond de 6000 bath per maand, dus teak is ook daar skreeuwend duur. Het gereedschap zoals de schaven is gewoon geprijsd, net als bij een zekere winkel in Arnhem. Het houtwerk van deze schaven ziet er prima uit, stukken beter dan het houten schaafje dat in bij de HomePro kocht, maar ook 6 keer zo duur. Gaan we samen mooi bekijken, kan er al naar uitkijken!

Ron van Zaltbommel mailde me over mijn vraag betreffende de shellac ( en over een aantal andere zaken), het shellac verhaal vind ik zo wetenswaardig, hieronder een kopie

--------------------------------------------------------------------------------


Ik heb de fotootjes en je verslag gezien; erg leuk! Ik kan het op basis van de foto's niet met zekerheid zeggen maar de "schellak" die je gekocht hebt heeft veel weg van Khad, het stof dat overblijft aan het eind van het productieproces en dat als laatste bij elkaar wordt geveegd. Khad bevat nog steeds een redelijk deel schellak maar daarnaast alle rommeltjes van het hele proces en het stof van de vloer en wordt veelal aan speelgoedmakers en sierradenmakers verkocht (zie bijvoorbeeld http://www.beadnshop.com/lac-beads). Op zich niets mis mee maar je zult daardoor mogelijk maar een deel kunnen gebruiken. Ook als het niet ontwast is is er geen probleem en kun je (een deel van) wat je kocht hebt gewoon gebruiken. Dus:
Schellak oplossen in ethanol van minimaal 92% (probeer er achter te komen wat ze voor viezigheid bij de ethanol hebben gegooid om het ondrinkbaar te maken want daar is men soms zeer "creatief" mee waarbij de gezondheid van de gebruiker weleens wordt "vergeten").
Als er drab in de oplossing zit dan filteren met een 190 micron filtertje of iets wat daarbij in de buurt komt.
Als je daarna een troebele oplossing hebt laat je hem een poosje (weekje / weken) staan rusten en zul je zien dat de was vanzelf naar beneden zakt waardoor het bovenste deel helder wordt en het onderste deel troebel zal blijven. Als je met ontwaste schellak wil werken decanteer je het bovenste deel. Je kunt ook met de niet-ontwaste schellak werken en krjgt dan een wat elastischer laklaag die echter uiteraard ook minder helder en vol van kleur is. Het onderste deel van de fles kun je overigens prima als sealer gebruiken voor stukken die je van een was-afwerking wil voorzien.

Met Hollandse pindakaasgroet,

Ron
-------------------------------------------------------------------------------
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.