Vandiktebank - Precisie/Kwaliteit merken

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Hallo, ik ben op zoek naar een vlak- en vandiktebank (tweedehands) en ben op het moment vooral geïnteresseerd in machines als de Inca 343.190, Kity 363, of Electra Beckum HC260.

Ik heb al 2 machines van Inca en ben hier erg tevreden over. Ze staan natuurlijk vooral bekend om hun precisie, en ik vroeg me af wat ik van vergelijkbare machines als de Electra Beckum en Kity kan verwachten qua kwaliteit/precisie. Is er veel verschil tussen? Of is het in de praktijk vrijwel niet merkbaar?

Groet, Robbert
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik denk dat de oude kity ook een goede keuze is.
Van de electra beckum ben ik minder overtuigd.
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
Zeer tevreden over de Electra Beckum op de 0,1mm nauwkeurig maar koop geen afgeragt ding en nog volop onderdelen verkrijgbaar behalve het type met het dichte onderstel.
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Momenteel ben ik een EB HC260E aan het opknappen voor een vriend en heb zelf een Inca. De Inca is de betere machine van de 2, maar de verschillen zijn niet groot. Het zit vooral in de details. Zo zijn de delen die over elkaar schuiven bij de Inca voorzien van messing delen, want messing glijdt beter dan RVS of aluminium. Ook is de langsgeleider wat steviger, hoewel de langsgeleider van de EB zeker voldoet. Daarnaast is het meeste bij de Inca bij te stellen en is dat bij de EB niet altijd het geval.

Het voordeel van de EB is dat de motor (beter) in de machine is verwerkt, waardoor deze minder ruimte inneemt. Daarnaast staat de EB niet rechtstreeks op de poten, maar zit er een bout met rubber tussen. Dit dempt de trillingen, waardoor de EB steviger staat.

Je bent welkom om een keer langs te komen om de verschillen te zien. Maar ik woon niet echt in de buurt. En dat is een understatement, want veel verder kun je niet bij elkaar uit de buurt wonen in Nederland....
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus2

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Dank voor jullie advies. Ik zag een mooie Elektra Beckum niet ver van mij vandaan, vandaar deze vraag. Helaas was hij alweer verkocht voordat ik jullie reacties kon lezen! Maar goed om te weten voor een volgende keer.

@LN dank voor het aanbod, Maastricht is alleen inderdaad net iets te ver weg :p

Wat ik me nog wel afvroeg, is waarom de EB HC260 eigenlijk (meestal) een stuk duurder is dan die andere twee machines? Groter? Minder oud?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Groter is de EB niet. Ze zijn namelijk even groot. Inca is zeldzamer en waarschijnlijk daardoor minder bekend. Hierdoor zullen minder mensen er naar zoeken. Bovendien is het voor de leek een merkwaardige vandiktebank door de losse motor. Als je de enkel van afbeeldingen kent, dan lijkt het een minderwaardige machine. Pas in het echt zie je de kwaliteit.

Daarnaast wordt de HC260 onder dezelfde naam verkocht door Metabo en dat zal waarschijnlijk ook meer mensen aantrekken. Mogelijk nemen ze aan dat als het al 40 jaar verkocht wordt en nieuw over de €1000 is, dan zal het wel goed moeten zijn. Maar dit zijn puur aannames van mij en daar is geen wetenschappelijk onderzoek aan vooraf gegaan.

Overigens zijn beide machines goede machines en behoren tot de beste mobiele vandiktebanken die er zijn. Met de Kity heb ik geen ervaring. Dat is ook een goede machines, maar als ik de mensen hier op het forum moet geloven, is het net een iets minder machines. De enige die ik denk dat nog beter is, is de Mafell AD260. De heeft Mafell ook gemaakt voor Bosch (SHO260).
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus2

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.