Bescherming houten stammen buiten

snuffthepunk

Nieuw lid
1 okt 2009
4
0
Beste forummers,

Voor buiten heb ik een aantal uitgeholde houten stammen (sommige met bast er nog op) ter decoratie over wat grondspots gezet. Het gaat hier om met een kettingzaag uitgeholde Zweedse fakkels waarbij het licht naar buiten sijpelt door de 4 of 5 gleuven in de stam. (Niet zelf bedacht overigens) Ziet er heel atmosferisch en organisch uit, echter wil ik ze proberen zo lang mogelijk goed te houden. Moeilijke (onmogelijke?) factor hierin is dat ik de bast graag wil laten zitten. Wat is nu wijsheid? PU coaten? Epoxy? Bast er toch maar af halen en vervolgens opnieuw op lijmen? Of... gewoon laten staan en over een paar jaar nieuwe fakkels halen om een paar lampenkapjes van te maken?

Iemand een idee?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
dat laatste
hooguit zal olie misschien de levensduur verlengen
maar organisch en afwerken met epoxy gaan niet samen, het ziet er dan meteen heel plastic uit.
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Hoe lang doe je erover die stammen te zagen? Ik zaag een zweedse fakkel in minder dan 2 minuten, uithollen kan ook niet heel lang duren. Als je gaat kijken wat het verduurzamen kost aan geld en tijd kun je misschien beter om de zoveel jaar nieuwe stammetjes zagen.

De bast eraf halen scheelt sowieso al een tig aantal jaar aan levensduur!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.