Inbouw vaatwasser

A

Anonymous

Guest
jpandriesse zei:
Om eerlijk te zijn begrijp ik ook niet helemaal wat er met het dek bedoelt word. Naar mijn weten schroef je inderdaad je blad op je kastjes.
Mocht je trouwens nog een blad keuze moeten maken, denk dan eens aan Terazzo/granieto ( http://www.terrazzodesign.nl/index.html, foto's op de site zijn slecht, maar gaat om het idee ). Wij hebben het ook (ook laten maken door v Maarschalkerweerd, zie link) en zijn er bijzonder over te spreken. Omdat het op locatie gestort word heb je een 100% pas blad, zonder naden of wat dan ook en in zo'n beetje elk denkbare kleur leverbaar.

Het dek is de bovenkant van de kast.
De kast bestaat uit zijdes,rug,bodem en dek.
Dek wordt vaak vervangen door regels,zodat restmateriaal opgewerkt kan worden.
Je vaatwasser zet je vast aan het blad," klem" tussen de kasten.
Moderne vaatwassers hebben montage mogelijkheden om aan de kast vastgezet te worden.
Dit omdat er vaak hardstenen of composiet bladeren worden gebruikt,waarin je niet mag
schroeven.

:cool:
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Aha, begrijp ik. Maar veel composieten graniet bladen orden toch geleverd op een houtachtige plaat? 2cm steen met daaronder 2cm plaat en aan de rand opgedikt met een strip steen van 4cm. Daar kan je wel in schroeven lijkt me.
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Je hebt inderdaad een boven dek of boven regel op je kastjes.
Ik persoonlijk vindt het makkelijker om de boven regels van kastje links of rechts van de vaatwasser precies 600mm door te laten steken.
Doe je dit niet dan kijk je wanneer de vaatwasser deur open is tegen de kop van de boven regels die op je kastje geschroefd zijn.
Ivm. met damp die uit de vaatwasser komt is dat niet verstandig. (mijn mening)
Hierdoor staan de 2 kastjes precies op de goede afstand uit elkaar en staan ze mooi op een lijn.
Tevens zitten er beugeltjes bij de vaatwasser die je of tegen de boven regel bevestigd of tegen de zijkant van de kastjes.
Ik kies altijd voor een bevestiging tegen de boven regel omdat dit minder opvalt.

Even een foto voor wat duidelijkheid.

Attached files
 
A

Anonymous

Guest
bas r zei:
Je hebt inderdaad een boven dek of boven regel op je kastjes.
Ik persoonlijk vindt het makkelijker om de boven regels van kastje links of rechts van de vaatwasser precies 600mm door te laten steken.
Doe je dit niet dan kijk je wanneer de vaatwasser deur open is tegen de kop van de boven regels die op je kastje geschroefd zijn.
Ivm. met damp die uit de vaatwasser komt is dat niet verstandig. (mijn mening)
Hierdoor staan de 2 kastjes precies op de goede afstand uit elkaar en staan ze mooi op een lijn.
Tevens zitten er beugeltjes bij de vaatwasser die je of tegen de boven regel bevestigd of tegen de zijkant van de kastjes.
Ik kies altijd voor een bevestiging tegen de boven regel omdat dit minder opvalt.

Even een foto voor wat duidelijkheid.

Als je een vaatwasser plaatst,hoor je de zijde door te laten lopen,dus de regels en bodem er tegen,met een lamello oid.
Regels boven de vaatwasser wordt normaal niet gedaan,omdat ze slecht tegen vocht kunnen.
De makkelijkste manier wordt helaas meestal gekozen.
Wat betreft de afstand hebt je gelijk,het is echter een kleine moeite om een mal te maken
van 600mm,die je meerdere keren kunt gebruiken.

:arrow:
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Als ik een vaatwasser plaats beplak ik sowieso de 1e 20cm van de onderkant van het blad met aluminium tape om het blad te beschermen tegen damp/vocht. Als het een stort blad (zie eerdere posting over granieto blad) maak ik de onderplaat (dus waar het blad op gestort wordt) sowieso van watervast multiplx. Vaak ook nog een dun plaatje steenwol bovenop de vaatwasser als extra warmte isolatie.
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Als je een vaatwasser plaatst,hoor je de zijde door te laten lopen,dus de regels en bodem er tegen,met een lamello oid.
Regels boven de vaatwasser wordt normaal niet gedaan,omdat ze slecht tegen vocht kunnen.
De makkelijkste manier wordt helaas meestal gekozen. ?
Wat betreft de afstand hebt je gelijk,het is echter een kleine moeite om een mal te maken
van 600mm,die je meerdere keren kunt gebruiken.

Hier is geen standaard regel voor, ik kies er voor om de regels door te laten lopen zodat alle kasten met elkaar verbonden kunnen worden.
Hierdoor is het makkelijker om al je kastjes in een lijn te plaatsen, en ze staan aan meteen aan elkaar vast.
Onder moet je inderdaad wel je zijdens door laten lopen, anders kijk je tegen de kop van de bodem wanneer de vaatwasserdeur open is.
Bij de vaatwasser wordt ook een gegalvaniseerd plaatje (600x100mm) geleverd.
Dit kun je boven de vaatwasser tegen de regels plaatsen zodat deze beter beschermd zijn tegen vocht.
Ook is het bij ons zo dat alle keukens gemaakt worden van spaanplaat v313 (vochtwerend) en de bovenregels zijn van multiplex aan de voorzijde voorzien van 2mm pvc band.
Vocht maakt dus geen schijn van kans.

Kortom iedereen heeft zijn eigen manier van werken , en omdat er geen standaard handleiding voor is kan er dus ook niet bepaald worden of de makkelijkste manier in dit geval niet goed zou zijn.
 
A

Anonymous

Guest
Alle fabrieks keukens laten de zijdes doorlopen,vanwege de kopse kanten van regels en bodem.
Een regel zit normaal niet boven de vaatwasser,maar de vaatwasser staat bijna altijd gelijk met bovenkant kasten.
Een ieder heeft zijn eigen zienswijze van keukens maken(gelukkig maar),en ik zie het zoals jij
beschrijft nooit.
Misschien dat het ooit een gewone zaak wordt,bij mij zeker niet.

Maar om niet in een oeverloos gedram te belanden,laat ik het hier bij.

:mrgreen:
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Misschien toch maar eens overwegen om bij de 600 hand gemaakte keukens van afgelopen 10 jaar de regels boven de vaatwasser te verwijderen. ;)

Zo zien we maar, iedereen heeft zijn eigen manier van werken.
Overweeg voor jezelf of je er iets aan hebt, zo niet, doe het lekker op je eigen manier. :D
 
A

Anonymous

Guest
Als ik het goed begrijp zijn wij allemaal prutsers,en jij niet?
En nee,ik heb er niks aan.
Wij maken al 16 jaar degelijke keukens,met machines,niet met de hand.

:arrow:
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Nee hoor, zeker niet!
Ik snap alleen niet waarom u mijn werkwijze zo afkeurt, zonder goede rede.
Het woord prutser heb ik al helemaal niet gebruikt!
Ik wens u verder een goed weekend toe. :)
 
A

Athanor

Guest
Jongens, jongens, dit ontspoort nu echt wat zonder dat er goede reden voor is volgens mij...

Jullie lijken me beide vakmensen met een eigen werkwijze die nu in een strijd schieten waar dialoog op zijn plek is. Je kunt een ander toch gewoon zijn werkwijze laten motiveren en beslissen toch je eigen werkwijze te prefereren? Dan heb je in ieder geval de alternatieven eens grondig overwogen. Maar dan kun je de ander zijn werkwijze gewoon respecteren en het daarbij laten.....

Maar goed ik begrijp wel dat je soms wat geïrriteerd kunt worden van een verhaal wat je niet goed kunt vatten (had ik gisteren ook wat last van waar het over lintzagen gaat).

Afijn ik roep jullie op om symbolisch de handen te schudden en het er verder maar even bij te laten en de andere forumleden hun eigen conclusies te laten trekken m.b.t. hun persoonlijke klussen.

Groet van Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.