machine bankschroef

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Op YT kwam ik verschillende filmpjes tegen van houten machine bankschroeven en aangezien ik toch wat te doem moet hebben:) ben ik aan het schetsen geslagen.
De bassis is een strook multiplex 400x150x26mm als onderstel. Daarin heb ik met mijn RT0700 makita frees met afstandhouden twee sleuven gefreeds van 9mm en deze aan de onderzijde verbreed tot 25mm.
Ik was even bang dat ik te weinig vermogen zou hebben, maar de plex van de bouwmarkt is zo zacht als boter. Omdat ik geen stofafzuiger had geplaatst werd het een stoffige bende:) De afzuiging van de Makita is sowieso behelpen.

Met twee uurtjes had ik alles in elkaar zitten en ook weer een aantal praktische zaken geleerd
= deze is veel te groot, 200mm klem breedte is meer dan genoeg
= Ook bij een frees met ondersnijder is het goed om eerst bij start en eind door en door te boren als referentie
= een tweede geleider voor de frees maakt het werken makkelijker omdat de frees niet meer weg kan draaien. Dus voor mijn wernslijst\
= Alles trilt los op de frees als je niet blijft natrekken.
= een potboor heeft iets nodig om te starten, dus beter eerst daarmee de sparing maken en dan met kleinere houtboor het benodigde gat boren
= gaten die haaks en door verschillende stukken moeten gaan, kun je beter met de boormachine in de boorstandaard doen
= ik heb de boormachine in een standaard, dus dan moet ik hem ook gebruiken:)
= volg je plan en improvoseer zo min mogelijk

Maar goed al met al ben ik tevreden over het resultaat en geniet van het feit dat ik weer zaken geleerd heb. Bij mijn lokale ijzerwaren handel nog rampamoeren in M10 halen met een passende houtboor, van een bezemsteel een handgreep maken om e.e.a. aan te draarien en het geheel volgende week even inkoren of nog snel een tweede, kleiner, exemplaar maken omdat ik nu weet hoe te werken.

mbs 03.jpg


mbs 01.jpg

mbs 02.jpg
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Goed idee, maar massief hout in plaats van multplex zou een stijver en slanker ontwerp mogelijk maken.
Twee geleideblokjes onder de losse bek die in de gleuven lopen zouden de losse bek evenwijdig laten sluiten.
Een dikkere draadstang zoals een M16 of M20 hebben een grovere spoed en zouden sneller openen en sluiten toelaten.
Beide bekken voorzien van grote facetkanten aan de bovenzijde en zijkantenlevert dan weer een eleganter model op.
Je kan ook verschillende snelwisselbekken vervaardigen, word het geheel breder inzetbaar.

Etc, etc, etc.....

Pin je niet direct vast op een eerste ontwerp, maar kijk kritisch naar wat je gebrouwen hebt, meestal heeft het tweede ontwerp al van een totaal ander uitzicht:p
.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ik denk dat je underlayment plaat hebt gebruikt, dat is nou niet het beste plaatmateriaal.

Groet Pel
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
@Pel, het is inderdaad underlayment, maar ik ben in vijf keer door de 36mm heen gegaan:) De underlayment van de houthandel die ik voor mijn werkblad van de werkbank heb gebruikt is veel beter van kwaliteit / harder.
Voor mijn nieuwe/ grotere werkblad van mijn Workmate heb ik al een mooie plaat hardhout multiplex klaar liggen, zit alleen tegen het boren van de 20mm gaten aan te hikken

@Tuoh, met twee M10 moeren op het eind van het draadeind sluit hij al de brandweer als ik mijn accutol pak:) Ik wil dan een stuk rondhout om het draadeind hebben om de laatste slagen te kunnen maken.
Het is met dit soort projecten dat ik mijn vaardigheden probeer te vergroten. Je leert immers het meeste van de fouten die je maakt. Zo weet ik nu dat de schroeven op de frees los trillen en dat moet ik controleren.
Het is trouwens niet direct een probleem dat de bek niet helemaal everwijdig sluit, dat geeft iets meer flexibiliteit. Maar miisschien lijm ik nog twee deuvels onder het geheel haaks te houden. En ik ga even kijken naar de maten die je net noemde, zeker als ik daarvoor ook rampamoeren kan krijgen.

Bedankt voor de tips
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Vanmiddag V2.0 afgemaakt, die ongeveer de helft zo lang is.
Mijn eerste "onderstel' nog met de frees vernield omdat ik met de 25mm frees bezig was om door het hele blok heen te frezen voordat ik door had dat de diepte stop niet was vast gedraaid.....
Toch bij M10 draadeind gebleven met handvat en M10 moer die ik met de accutol snel kan sluiten. Het loopvlak is ingesmeerd met bijenwas om alles soepeler te laten lopen. Vandaag ook mijn bankschroef en workmate "benchdogs" voor het eerst gebruikt om iets vast te klemmen bij het frezen en dat ging heel goed.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.