Schimmels, maar dan gewenst

ErwinL

Nieuw lid
29 sep 2014
14
0
Leeuwarden
Hey allemaal,

Lang geleden dat ik hier gepost heb, mijn plan voor een cnc machine is wat op de lange baan beland en zelfs mijn beitels liggen nog in de verpakking hier. Hopelijk kan ik hier later nog mee starten, maar ben ondertussen ook steeds meer geïnteresseerd geraakt in zaagsel als begin ipv eindproduct. Namelijk paddenstoelen en verdere mycologie, en hoop binnenkort te kunnen starten met een klein bedrijf in eetbare en medicinale paddenstoelen, maar hoop tussendoor ook wat leuke dingen met hout te doen.

Ik ben ondertussen aan het lezen over het verkrijgen van slaap in hout, spalting in het Engels. Een stam onder wat natte bladeren leggen zou al wat leuks kunnen opleveren maar ik hoop dat er met de juiste manier van werken een beter en consistenter resultaat is te krijgen. Ik heb al wat informatie over welke soort schimmels gebruikt kunnen worden voor mooie lijnen of kleuren, maar er is ook nog veel over onbekend. Ik denk dat er best interessante resultaten kunnen komen door voorgedraaide schalen in te smeren met zaagselbroed van een specifieke schimmel, eventueel een aparte soort aan beide kanten gezien rivaliserende schimmels mooie lijnen lijken te veroorzaken.
Sommige schimmels en paddenstoelen maken ook mooie kleurstoffen aan, die na extractie als stain gebruikt kunnen worden. Maar ik zag een Amerikaans bedrijf deze voor ontiegelijk veel geld verkopen, dus mogelijk is dit toch een stuk moeilijker dan ik nu denk.
Ook zijn er 2 schimmels die fijnspar en esdoorn hout zo aantasten dat een viool hiervan het zelfde geluid maakt als een Stradivarius.
Daarnaast lijkt 'reclamed mushroom wood' vrij populair te zijn in Amerika, dit zijn planken die gebruikt zijn voor kweekbakken in champignonkwekerijen. Ik vind het er best goed uitzien, beetje vergelijkbaar met wagondelen maar dan nog ruwer. Hier zul je ze niet vinden denk ik, gezien hier alles modern op zeilen in aluminium rekken wordt gekweekt, maar het zou wel gemaakt kunnen worden.
En niet mooi, maar wel duurzaam; schimmel mycelium als composteerbare en niet giftige vervanging van formaldehyde lijm in spaanplaat.

Zijn hier meer mensen die al met vergelijkbare ideeën hebben experimenteert? Ik heb via de zoekfunctie weinig kunnen vinden. Ondertussen heb ik bijna alle apparatuur om steriel te kunnen werken, en kan ik via via de meeste interessante schimmelsoorten wel vinden denk ik. Maar het zal nog wel even duren voor ik zelf echt met hout kan gaan werken, laat staan een viool bouwen haha, maar mogelijk vind iemand het op termijn eens leuk iets samen te proberen.

Met vriendelijke groet,
Erwin
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Hoi Erwin,

Ik heb een paar jaar geleden met dezelfde plannen rondgelopen en veel informatie verzameld.
Deze kun je van me krijgen. Stuur maar via een PB je e-mailadres dan probeer ik via WeTransfer of Dropbox de boel over te pompen.
 

Mbeldman

Actieve deelnemer
10 jan 2018
101
55
Zwolle
Bij ons in Zwolle zit een bedrijfje die eerbare paddenstoelen kweet op koffiedik uit de lokale horeca. Zwolsche zwammen heet het, misschien heeft hij nog wel wat tips.
Super plan, c2c!
 

ErwinL

Nieuw lid
29 sep 2014
14
0
Leeuwarden
Ik ken het concept inderdaad, vanuit de blauwe economie, heb er zelf ook even aan gedacht maar leek mij toen niet heel realistisch. Maar ook hier in Leeuwarden is nu zo'n zelfde bedrijf gestart. Dit werkt echter alleen met normale oesterzwammen, omdat deze zeer snel en agressief groeien. Voor hout is het niet heel interessant denk ik, naast mogelijk wat 'bleken'.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
De schimmels waar het hier over gaat zijn niet voor paddestoelen te kweken, maar speciaal voor slaap in verschillende kleuren in the hout te krijgen,

voor draaiwerk and plathout werk, dus slaap in het hout dat in de normale kleuren die we dus meestal zien, maar ook in andere kleuren.

https://www.northernspalting.com/spalting-info/wood-species-examples/

Hier is een foto van de kleuren in Klater hout, een Populier species.

fungus hout kleuren.jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat is heel bijzonder Leo, zo kun je dus op natuurlijke wijze je hout kleuren. Is het niet moeilijk, kom je met die schimmels niet gauw op de grens van goed of net verrot hout? Of geven de schimmels echt alleen de kleur? Fascinerend....

jaap
 

ErwinL

Nieuw lid
29 sep 2014
14
0
Leeuwarden
Bedankt voor de reacties! Ik was bekend met het werk van Robinson, daarnaast heb ik van Pieter ook een uitgebreide verzameling bestanden gekregen, waaronder veel onderzoek van Sara Robinson.

De schimmels voor zowel kleuren als lijnen verzwakken wel het hout, waardoor het eigenlijk enkel bruikbaar uit vanuit kunstzinnig oogpunt. Hoe snel hout te ver verrot is zou ik niet weten, ligt ook erg aan het soort hout en de soort schimmel. Maar ik denk dat het wel gecontroleerd zelf uit te voeren is, door bijvoorbeeld verse gezaagde stamdelen te stapelen als een totempaal met daartussen laagjes broed van de gewenste schimmel, zo worden ook eenvoudig eetbare paddenstoelen gekweekt. En met ruw voorgedraaide schalen in een vochtige afgesloten plastic bak zou het helemaal goed moeten gaan lijkt mij.

Hoe zoiets zou werken met een complete stam vraag ik mij af, mogelijk dat je snel te veel rot hebt, of dat er juist geschikte schimmels zijn die wel diep kunnen doordringen zonder de hout structuur direct te ver aan te tasten. Of mogelijk dat werken met gezaagde schaaldelen en die na aantasting te schaven mooie resultaten kan opleveren.

De soorten slaap die echt lijnen vormt zoals hieronder vind ik zelf het mooist:
http://cdn3.craftsy.com/a/general/wp-content/uploads/2014/10/IMG_3153_edited-2.jpg
http://www.hobbithouseinc.com/personal/woodpics/_spalted/oak white 3b.htm
 

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
Ben onlangs gestart met het maken van hout met slaap. Had ook info gelezen van Sara Robinson op northernspalting.com. Heb nu een grote plastic bak gevuld met vermiculiet korrels wat je bij een tuincentrum kan halen. Dit houd goed vocht vast en zit onder het hout. Heb het droge hout een dag in water gezet om vochtig te maken. Inhoud is nu 2 balkjes beuken, een groot stuk plataan en 2 kleinere, 2 stukken es en een dun stukje esdoorn. Ik had nog vochtige delen berk met slaap er bij gedaan, deze bevatten zone lines en verkleuring (vraag me niet welke schimmel). Heb een paar dagen laten een paar dunne takken met paddestoelen (elvenbankje) erin gedaan en het op de kopse einde geschuurd en de delen zoveel mogelijk met elkaar in contact te laten komen. Heb een verwarmingskussen gekocht om de temperatuur omhoog te krijgen zodat schimmels sneller groeien. Op zolder staat het nu met plastic afgedekt in het donker en 23 graden. Het is afwachten en succes is absoluut niet gegarandeerd. Ik was vergeten de bak te ontsmetten, begreep eerst niet waarvoor dat was maar denk om verkeerde schimmels tegen te gaan. Ik laat wel weten hoe het verloopt. Staat nu net een ruim een week en heb gelezen dat het minimaal 2 - 3 maanden kan duren of langer. Bedankt voor het starten van de topic Erwin!
 

ErwinL

Nieuw lid
29 sep 2014
14
0
Leeuwarden
Leuk experiment! Ben benieuwd naar het resultaat.
Ontsmetten van de bak is niet zo belangrijk nu denk ik, gezien je door beschimmeld hout toe te voegen sowieso al allerlei verschillende schimmels en bacteriën erin brengt. Het is alleen de vraag welke het wint van de rest en wat voor effect die heeft, en mogelijk dat andere soorten net zo goed doorgroeien maar een negatief effect kunnen hebben.
Ben ook benieuwd hoe goed het werkt met hout wat al droog was, hier zijn al sporen op geland, maar je kan je alsnog wel prima paddenstoelen op kweken. Wanneer ze normaal paddenstoelen kweken op hele stammen willen ze een gezonde stam binnen enkele weken pluggen met doorgroeit zaagsel/plugjes zodat ze de gewenste schimmel een grote voorsprong geven op wilde soorten.

Ik ben nu bezig met het bouwen van een flowhood om steriel te kunnen werken, kom er tegelijk wel achter dat je nooit genoeg lijmklemmen kan hebben.
 

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
Het is zeker spannend, na ruim een week zie ik al zwarte schimmels groeien. Heb echter niet alles uitvoerig gelezen van Sara Robinson. Zij gaat zo uitgebreid alles uitleggen zoals in de youtube videos dat het me gaat vervelen en ik eigenlijk een beknopte beschrijving wil van hoe je spalted hout kan creëren. Het is inderdaad afwachten welke schimmels effect gaan hebben en ik weet niet of je per se beschimmelde stukjes hout tegen vers nat hout moet aanleggen. Ik had gelezen dat een elvenbankje een paddenstoel was die verantwoordelijk was voor een bepaald type schimmel. Ik denk niet dat gedroogd spalted hout niet meer nat gemaakt kan worden om weer een schimmel voedingsbodem te geven. Had ergens gelezen dat de schimmels tot 30% vochtigheid in het hout voortleven. Heb trouwens vandaag nog een stukje spalted populier erbij gedaan die geel/oranje kleuren heeft. Paddenstoelen kweken doe ik niet aan het gaat me alleen om het hout te decoreren. Ik zoek soms stukjes hout met slaap in de natuur maar vang vaker bot dan dat ik een stuk met slaap aantref. En dan nog wat je ervan overhoud. Hout met slaap heeft vaak maar een klein percentage wat bruikbaar omdat delen rot kunnen zijn. In de natuur is maar 5 tot 10% nog goed. Als je mazzel hebt ken je bijna alles gebruiken, wat het geval was met 2 berkenstammen die ik op tijd verzaagde. Maar de witte plekken zijn te zacht en hoop je eigenlijk te vermijden. Ik ben met je eens de 2 voorbeelden van spalting die je liet zien vind ik ook heel mooi en zijn ook mij favoriet. In de praktijk is het meestal een combinatie van lijntjes met kleuren of alleen verschillende kleurpatronen.
 

ErwinL

Nieuw lid
29 sep 2014
14
0
Leeuwarden
Ik weet zo niet wat zwarte schimmel kan zijn. De schimmeldraden (mycelium) van turkey tail, soort elfenbankje die vaak genoemd wordt, is normaal wit, maar kan mogelijk al iets verkleurd zijn door het hout oid. Vaak kunnen schimmels of sporen wel een overstapje maken, maar directe aanraking lijkt mij wel het beste, mogelijk door een stukje hout met slaap te raspen bijvoorbeeld. Zo begint de schimmel ook gelijk op veel plaatsen tegelijk te groeien, wat misschien de te rotte stukken voorkomt terwijl de andere kant nog onaangetast is.

Heb je een bepaalde tijd in gedachten om het te laten liggen of kun je het tussendoor testen met enkele stukjes?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb mij ooit door een langsfietsende hoogleraar van de universiteit Wageningen laten uitleggen dat zwarte lijntjes de lijnen zijn waar verschillende schimmelpopulaties elkaar raken, en door het afscheiden van gifstoffen proberen de andere populatie in bedwang te houden.
 

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
Heb geen idee hoe lang precies, maar ik denk dat ik minimaal 6 weken wacht. Ik heb een dun stukje esdoorn wat ik als teststukje eruit kan halen. Maar het zou zonde zijn als ik al het hout te vroeg eruit haal en alle schimmels er vanaf spoel. Idee is om stuk hout in plastic te doen en kopse kant op zaagtafel door te zagen. Ik kan het daarna weer terug in de bak leggen met de meeste schimmels erop. Weet iemand trouwens of je van een al jaren gedroogd stuk spalted hout wat af kan raspen en bevochtigen zodat de schimmels weer actief worden? Of is dit een illusie? Lijkt mij niet voor de hand liggend, anders zou iederen dit doen van de mooiste stukjes hout. Sara Robinson had eens gezegd dat de schimmels onder een bepaalde vochtigheid slapen en niet actief zijn maar hoe is dit met gedroogd hout wat b.v. 6% vocht bevat?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Schimmels groeien alleen bij nat hout. Als het hout eerst weer nat moet worden, en dan de schimmels moet gaan groeien, gaat dit denk ik erg ongecontroleerd en heel snel.

Verder erg interessant. Ik heb hier een stuk berkenhout liggen te drogen waar hopelijk een tekening is ontstaan. Zie ik pas goed na het schaven. Ik kweek ook oesterzwam, maar dat is om te eten :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.