Klein schaaltje van wortel olijvenhout.

P

Pel

Guest
Klein schaaltje van wortel olijvenhout, het hout is op sommige plaatsen poreus maar toch compact, en op ander plaatsen erg poreus en zacht. Met de buitenkant afdraaien kwam er al een brok los, ondanks dat ik heel kleine hoeveelheden eraf haalde. De binnenkant heb ik eerst voorzichtig uitgeboord met een forstenerboor van 35 mm en daarna voorzichtig uitgehold, eigenlijk gaat schrapen nog het beste, want er komt alleen maar poeder vanaf. Aan de buitenkant op een zwakke plaats nog wat ac lijm in laten lopen, afgewerkt met shellawax, schaaltje is 12.5 cm doorsnee 4 cm hoog. Dunner als dit durfde ik het niet te draaien vanwege het poreuze hout.

Groet Pel.

Schaaltje wortel olijvenhout 1.jpg

Schaaltje wortel olijvenhout 2.jpg

Schaaltje wortel olijvenhout 3.jpg

Schaaltje wortel olijvenhout 4.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi Pel,

Heel mooi hout en de wanddikte vind ik ook prima.
Persoonlijk zou ik de bodem (dus waar het schaaltje op tafel staat) kleiner hebben gemaakt zodat de buitenkant van het schaaltje langer met een boog naar beneden weg loopt.
Deze opmerking heb ik een paar jaar geleden op dit forum gekregen (weet niet meer wie dit zei) en pas dit nu met tevredenheid toe.
Met kanttekening..... Als het schaaltje een echt gebruiksvoorwerp wordt dan niet té klein maar als deze puur als decoratie dient, de onderkant zo klein mogelijk.
Dit alles heeft natuurlijk met smaak te maken.
 
P

Pel

Guest
Hoi Pel,

Heel mooi hout en de wanddikte vind ik ook prima.
Persoonlijk zou ik de bodem (dus waar het schaaltje op tafel staat) kleiner hebben gemaakt zodat de buitenkant van het schaaltje langer met een boog naar beneden weg loopt.
Deze opmerking heb ik een paar jaar geleden op dit forum gekregen (weet niet meer wie dit zei) en pas dit nu met tevredenheid toe.
Met kanttekening..... Als het schaaltje een echt gebruiksvoorwerp wordt dan niet té klein maar als deze puur als decoratie dient, de onderkant zo klein mogelijk.
Dit alles heeft natuurlijk met smaak te maken.

Peter je hebt gelijk, als de buitenkant verder door loopt naar onder is dat inderdaad veel mooier, maar als beginnende draaier doe je eigenlijk maar wat. Het werkstuk zit op de draaibank, en van daaruit kijk je of het op een schaaltje lijkt, schuren en afwerken. Maar zoals een klein potje met deksel, moet de deksel ± 1/3 van het totale potje zijn voor de goede verhoudingen. Is dat voor een klein sier schaaltje eigenlijk hetzelfde. Bedankt voor de tip Peter.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.