Keukenkastjes maken

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
designer-john zei:
Alls je de optie MDF laat vallen voor de stof tijdens het verwerken, dan kun je ook de spaanplaat beter vergeten.

Dan blijft er multiplex (18 mm) over, maar daar heb je ook verschillende opties in. berken, Okoume, wbp verlijmd enz. ik zou bij een keuken i.v.m. vocht (zeker in de buurt van vaatwasser en dergelijke)gaan voor een WBP verlijmde plaat.

De kopse kanten van multiplex kun je natuurlijk ook in het zicht laten, en aflakken.
maar een massief latje er tegen kan ook, het is net wat je mooi vind.

succes met je keuken.


Berkenmultiplex is over het algemeen watervast verlijmd en dus prima geschikt voor een keuken.
Ook watervast mdf is prima.
Mdf dat gefineerd is is ook goed geschikt.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Hubert. zei:
designer-john zei:
Alls je de optie MDF laat vallen voor de stof tijdens het verwerken, dan kun je ook de spaanplaat beter vergeten.

Dan blijft er multiplex (18 mm) over, maar daar heb je ook verschillende opties in. berken, Okoume, wbp verlijmd enz. ik zou bij een keuken i.v.m. vocht (zeker in de buurt van vaatwasser en dergelijke)gaan voor een WBP verlijmde plaat.

De kopse kanten van multiplex kun je natuurlijk ook in het zicht laten, en aflakken.
maar een massief latje er tegen kan ook, het is net wat je mooi vind.

succes met je keuken.


Berkenmultiplex is over het algemeen watervast verlijmd en dus prima geschikt voor een keuken.
Ook watervast mdf is prima.
Mdf dat gefineerd is is ook goed geschikt.

Helemaal mee eens Hubert.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Bijna alles is geschikt om een corpus te maken zolang het maar geen B-kwaliteit MDF of spaanplaat is.

Ik persoonlijk zou ook wegblijven van MDF maar waarom kan ik niet goed verklaren. Het is een gevoel....

Spaanplaat c.q. A-kwaliteit meubelplaat is een 'budget' oplossing, wel 'makkelijk' omdat je alleen de kanten moet afwerken, de rest hoef je niet te schilderen want dat kan je aanschaffen op gewenste kleur en motief.

Edelplaat zou ook mijn voorkeur hebben als kosten wat minder belangrijk zijn. gewoon wit houden is denk ik ook een prima oplossing (kuiperwit).

En idd de kanten afwerken met een volhouten latje, niks kunststof als je met houten fronten werkt. Is namelijk anders vlag op een strontschip.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
De MDF (zeker de V313 vochtwerend) is een veel betere optie als de spaanplaat A kwaliteit.
en ook deze is verkrijgbaar met een melamine afwerking. eigenlijk is MDF het stabielste materiaal
om een keuken corpus mee te maken. multiplex is ook OK maar trekt eerder krom.

Overigens praat ik hier steeds over A kwaliteit en niet over het mdf karton die sommige bouwmarkten verkopen.
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
designer-john zei:
De MDF (zeker de V313 vochtwerend) is een veel betere optie als de spaanplaat A kwaliteit.
en ook deze is verkrijgbaar met een melamine afwerking. eigenlijk is MDF het stabielste materiaal
om een keuken corpus mee te maken. multiplex is ook OK maar trekt eerder krom.

Overigens praat ik hier steeds over A kwaliteit en niet over het mdf karton die sommige bouwmarkten verkopen.


Helemaal mee eens John :D
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
designer-john zei:
De MDF (zeker de V313 vochtwerend) is een veel betere optie als de spaanplaat A kwaliteit.
en ook deze is verkrijgbaar met een melamine afwerking. eigenlijk is MDF het stabielste materiaal
om een keuken corpus mee te maken. multiplex is ook OK maar trekt eerder krom.

Overigens praat ik hier steeds over A kwaliteit en niet over het mdf karton die sommige bouwmarkten verkopen.

Thanks, leer ik ook weer wat bij. Zoals ik al schreef was het een gevoel, kennelijk ingegeven door bouwmarktkwaliteit.

Kromtrekken van 18mm multiplex heb ik nog niet gezien bij kleine afmetingen > 1m2. Maar goed u is de kenner hier in dit segment en dan vermoed ik dat je hebt over hoge kasten.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Dit krom trekken is inderdaad wel eens voorgekomen bij deuren van kamerhoge kasten.
Maar het neemt niet weg dat multiplex gewoon een heel goed materiaal is om een keuken van te maken.
Maar dat is een goede kwaliteit MDF ook.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Heel leerzaam allemaal. Ik heb me laten inspireren ook door Amerikaanse artikels over keukenbouw. Die gebruiken heel vaak multiplex. Er was een mooie serie van Norm Abram waarin hij een hele keuken bouwde van multiplex.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
designer-john zei:
Dit krom trekken is inderdaad wel eens voorgekomen bij deuren van kamerhoge kasten.
Maar het neemt niet weg dat multiplex gewoon een heel goed materiaal is om een keuken van te maken.
Maar dat is een goede kwaliteit MDF ook.


Oké dus alleen bij kamer hoge deuren (zo'n 2,4m tot 2,8m bij 60 in een keuken). Hoe vaak pas je die dingen nou toe? Volgens mij bijna nooit in een keuken. Bovendien zou ik de deuren van massief hout maken (niet dat dit niet krom kan trekken over zulke lappen)
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Koelkast en vaatwasser deuren willen wel eens krom trekken.
Dit i.v.m.. temperatuur verschillen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Nu ben ik toch weer aan het twijfelen geslagen :(

Voor de ladebodems had ik bij een plaatselijk klein doehetzelvertje een stel 12mm berken multiplex platen besteld. Expres niet bij de bouwmarkt, want wat daar in de schappen ligt is gewoonlijk zo krom als een hoepel, en dan zijn die nog niet eens echt goedkoop.

Affijn, vanochtend opgehaald en ze waren keurig op de mm precies gezaagd. Maar van de 9 platen waren er wel 3 behoorlijk krom, ongeveer 3-4mm op een meter. Toen ik daar wat van zei, werd er begrijpend geknikt: Berken multiplex zou vaak veel interne spanning hebben waardoor het graag kromtrekt. :eek:

Hoe zijn jullie ervaringen hiermee? Als ik bij een kwaliteitswinkel zoals Amsterdams Fijnhout berken multiplex koop, moet ik er dan rekening mee houden dat die ook kromme platen verkopen? En als ik ze dan van mijn garage naar de keuken verhuis, trekken ze dan alsnog krom door krimpen van het hout?
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Het kan dat de platen inderdaad krom zijn.
Hoe dunner ze zijn hoe meer ze rond staan, (mijn ervaring).
Aangezien je er bodems van zaagt en deze straks rondom vast komen te zitten denk ik niet dat dit veel problemen op gaat leveren.
Ook zaag je er kleinere stukken van waardoor het minder ook minder goed opvalt dan wanneer je een grote plaat hebt.
Het werkt wel een stuk prettiger wanneer alles lekker vlak is.
Ik neem aan dat je de lades straks gaat vernissen? zorg wel dat je alles aan 2 kant hetzelfde behandeld, dit voorkomt verder krom trekken.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja deze lades gaat wel lukken. Gelukkig zijn ze niet getordeerd, dan kan de klade zelf ook gaan torderen, lijkt me. En inderdaad, ze gaan rondom in de blanke lak.

Ik maak me meer zorgen over mijn plannen om de kasten van berken multiplex te maken.
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Ik denk dat wanneer je 18mm platen hebt het wel mee zal vallen.
De plaat in het geheel zal misschien wel wat rond staan maar in kleinere stukken ga je dat niet zien.

Er bestaat ook populieren multiplex 2 zijdig afgeplakt met witte hpl. (hpl wordt ook gebruikt voor keukenbladen)
Dan heb je een (goedkopere variant van) berkenmultiplex en de binnenkant van je kastjes is dan meteen ook wit afgewerkt.
Deze gebruiken ik zelf wel eens en die zijn recht.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Zojuist heb ik een nieuw freestafeltje van dat spul gemaakt. Heeft jaren als kastplank gefunctioneerd en is nog steeds recht. Goed spul. Het is wel een idee om dat in elk geval voor de onderkasten te gebruiken, daar zie je verder toch niet veel van als ik de voorkant met een massief lijstje afwerk.
 
A

Athanor

Guest
Ik heb een paar jaar geleden veel kasten gemaakt met deuren van berkenmultiplex 18 mm op formaat 50x125 cm. Jammer genoeg is er bijna geen enkele deur die vlak is gebleven, dus het verschijnsel komt mij niet onbekend voor :cry:

Fons
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Ik speel ook met de gedachte om straks een eigen keuken te gaan maken. Alleen heb ik dus idd in mijn hoofd zitten om het compleet van massief hout te gaan maken.

Ik krijg alleen de indruk van dit verhaal dat dat een stomme actie zou zijn ?

Word wel ene hoop paneeltjes maken...
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Niks is een stomme actie. Het is scheelt wel een hoop tijd (en onderhoud) als je alleen de kastjes van plaatmateriaal maakt.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Stomme actie lijkt het me niet, want er zijn verschillende keukenfabrikanten die ook zo werken. Mogelijk is het dus wel. En het hoeft ook niet meer werk te zijn als je met kant en klare panelen werkt. Die zijn al samengesteld en verlijmd uit kleine plankjes. Het spaart zelfs tijd omdat je de kanten niet hoeft af te werken.

Waar je wel serieus over na moet denken is hoe je het werken van het hout op gaat vangen. Ik denk dat je zeker rekening moet houden met een vochtigheidsschommeling in het hout tussen 6% en 10%. Volgens de shrinkulator moet je dan rekening houden met 1 cm bij eiken panelen of een halve cm bij grenen als het panelen van 60cm breed zijn.

Het mooiste is als dat naar achteren toe beweegt en niet naar voren, zodat al je frontjes het hele jaar door in dezelfde lijn blijven. Dat vraagt wel wat constructies om het hout onder het aanrechtblad heen en weer te laten bewegen en het aan de voorkant zien te fixeren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.