Keukenkastjes maken

BvR

Nieuw lid
14 nov 2010
20
0
Goedemorgen,

Ik wil eens gaan proberen om wat 'kitchen cabinets' oftewel keukenkastjes te gaan maken.

Nu zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. Alleen is de vraag, wat is wijsheid en wat vindt mijn portemonnee ook leuk?

Meubelpanelen zie ik niet zitten, dat is voor mijn idee net peperkoek. Het wordt denk ik toch MDF.
Wat vinden jullie, een kastje maken van kale MDF en daarna spuiten of gemelamineerde witte MDF gebruiken en de kopse kanten spuiten/fineren/strijkband?

Verder wil ik ook wat kastjes van notenhout maken, de frontjes worden uiteraard massief maar wat doen jullie met het binnenwerk?

Andere suggesties zijn uiteraard welkom..

Gr. Bart
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Bart,

MDF heb ik weinig ervaring mee. Het andere meubel zou je de binnenzijde van een "goedkopere" houtsoort kunnen maken zoals bv essen. Dit wordt wel eens secundair hout genoemd.
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Hallo Bart,

Er zit veel verschil in de kwaliteit van spaanplaat.
Als je bv, spaanplaat in een bouwmarkt koopt dan is deze minder hard geperst dan wanneer je hem bij bv. een professionele hout leverancier koopt. (zit natuurlijk ook in het prijs verschil)
Dit zelfde verhaal geld ook voor mdf.
In de bouwmarkt kun je meubelpanelen kopen van diverse breedtes waar al een strijkbandje op zit,
dit noemen ze een melamine band.
Het is eigenlijk heel dik papier.
Bestel je deze bij een professionele hout leverancier dan zit hier een pvc band van 2mm dik op.
Heel erg sterk.
Wanneer je kasten gaat maken van mdf moet je rekening houden met het gewicht en de extra kosten die je hebt om de voorkant en de binnenkant af te werken.
Bij spaanplaat is het allebei afgewerkt, kleurvast en beter schoon te houden.
Wanneer ik een keuken maak waar bv, notenhouten deurtjes op komen dan werken wij de voorkant van de kasten altijd af met een pvc band in de zelfde kleur als de deurtjes.
De binnen kant blijft dan wit.

Mijn menig, zorg dat je goede spaanplaat koopt met een degelijke pvc band aan de voorkant.
 

BvR

Nieuw lid
14 nov 2010
20
0
Bas, ik kies dan toch liever voor een massief notenfront, kost iets meer maar je bent houtliefhebber of niet :D
Is het gangbaar dat dan de binnenkant gewoon wit blijft met een notenfront, lijkt me niet echt mooi eerlijk gezegd.

En wat betreft het MDF, dat is idd wel erg bewerkelijk als je dat kaal koopt, vandaar dat ik dacht aan wit gemelamineerd MDF zodat ik alleen de kopse kantjes (die je ziet) af hoef te werken
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Natuurlijk een notenhouten front, ik bedoelde de binnen kant van de kast.

En wat betreft de mdf en spaanplaat, als je van beide een goede kwaliteit hebt dan doen ze kwalitatief niet voor elkaar onder.
Spaanplaat is alleen goedkoper, lichter, en makkelijker te verwerken.
 

BvR

Nieuw lid
14 nov 2010
20
0
Bas, bedoel je de kopse kanten waar de deurtjes tegen aan vallen? Of begrijp ik hem verkeerd?

En bestaat dat PVC band dan ook in noten?
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Hierbij een paar foto's van een kast die ik boven in een bestaande deuropening gemaakt heb.
Dit zijn eiken gefineerde deuren die in de blanke vernis gespoten zijn.
Pvc band (en spaanplaat) is verkrijgbaar in alle keuren en designs, kijk maar eens op:http://www.wodego.nl/ne;downloads;62;621;6211.htmen download de pdf.

Attached files
 

BvR

Nieuw lid
14 nov 2010
20
0
Vakwerk hoor. Ik snap nu wat je bedoelt.

Bedankt voor het plaatsen van de foto!
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Bas, dat ziet er mooi uit. Is dat PVC achtige band hetzelfde als die ABS band die op de wodego site genoemd wordt? En hoe bevestig je dat spul zodanig dat het nooit meer los komt, ook niet als er al eens stoom of zo langs komt?
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
bas r zei:
Hierbij een paar foto's van een kast die ik boven in een bestaande deuropening gemaakt heb.
Dit zijn eiken gefineerde deuren die in de blanke vernis gespoten zijn.
Pvc band (en spaanplaat) is verkrijgbaar in alle keuren en designs, kijk maar eens op:http://www.wodego.nl/ne;downloads;62;621;6211.htmen download de pdf.


jammer dat je de deurvangers zo in het zicht hebt gezet ipv een bovenhoek bijv.
Blum heeft scharnieren waar de deurvangers inzitten, die kun je zelfs stellen in snelheid. ;)
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Seek zei:
Bas, dat ziet er mooi uit. Is dat PVC achtige band hetzelfde als die ABS band die op de wodego site genoemd wordt? En hoe bevestig je dat spul zodanig dat het nooit meer los komt, ook niet als er al eens stoom of zo langs komt?

Je kan het met een kantenverlijmer doen. Die werkt met lijm die smelt op de zijkant wordt gesmeerd, afgeplakt en daarna afgewerkt.
Alhoewel ik verwacht dat niet iedereen die hier de beschikking over heeft, kan je het ook met contactlijm doen: kopse kant van de plaat 2 keer insmeren (ivm zuigende ondergrond) en het bandje insmeren. Even wachten tot het droog is en dan samenvoegen. Vlakfrees erover heen en daarna een radius 2 aanfrezen.

@hubert, ik kan me vergissen. Maar deze pennetjes lijken verdacht veel op push-to-open sluitingen.
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Renault zei:
Seek zei:
Bas, dat ziet er mooi uit. Is dat PVC achtige band hetzelfde als die ABS band die op de wodego site genoemd wordt? En hoe bevestig je dat spul zodanig dat het nooit meer los komt, ook niet als er al eens stoom of zo langs komt?

Je kan het met een kantenverlijmer doen. Die werkt met lijm die smelt op de zijkant wordt gesmeerd, afgeplakt en daarna afgewerkt.
Alhoewel ik verwacht dat niet iedereen die hier de beschikking over heeft, kan je het ook met contactlijm doen: kopse kant van de plaat 2 keer insmeren (ivm zuigende ondergrond) en het bandje insmeren. Even wachten tot het droog is en dan samenvoegen. Vlakfrees erover heen en daarna een radius 2 aanfrezen.

@hubert, ik kan me vergissen. Maar deze pennetjes lijken verdacht veel op push-to-open sluitingen.

Ik had het niet beter uit kunnen leggen!

De pennetjes die je ziet zijn deurdempers.
Ik heb deze kast ongeveer 4 jaar geleden gemaakt en dit was toen een van de eerste (goed) werkende deurdemper.
Ik zelf gebruik altijd scharnieren van grass deze hebben het tegenwoordig ook ingebouwd.
Ondanks dat blijf ik toch gewone scharnieren gebruiken en boor ik alleen een deur buffertje (klein doorzichtig dopje)in de hoekjes van de deuren.
De deur gaat dan wel niet geremd dicht, maar de demping zorgt ervoor dat de deur niet hard klapt.
Ik blijf erbij dat wanneer je een deur op een normale manier dicht doet, je geen geremde scharnieren nodig hebt.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Bedankt voor die tips over de kanten.

Ik zit nog steeds te twijfelen over de kasten.
Massief meubelplaat? Mooi en redelijk makkelijk te verwerken. Maar hout blijft in beweging he. Dat wordt nog best lastig bij de vaatwasser, kolekast en het aanrecht blad die natuurlijk een heel ander gedrag hebben.
Multiplex? Een hele goede keus lijkt mij. Wel extra werk in verband met het afwerken van de kanten.
MDF of spaanplaat? Daar wordt ik allebei niet vrolijk van, en het moet wel een leuke hobby blijven.

Op dit ogenblik slaat de weegschaal uit naar multiplex. En aangezien ik nog genoeg hardhout heb, zouden de kanten dan met een latje afgewerkt worden. Wel veel werk natuurlijk.
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Je moet uiteindelijk doen waar je zelf het beste gevoel bij hebt.
Ik hoop alleen dat ik je het verschil uit heb kunnen leggen tussen peperkoek spaanplaat en goede degelijke spaanplaat.
De spaanplaat die wij in de interieurbouw gebruiken is echt wel van degelijke kwaliteit! en toch zeker de v313 (watervast verlijmd).
Suc6, en zet wat foto's op het forum van je vorderingen.
 

BvR

Nieuw lid
14 nov 2010
20
0
Bas, bedankt voor de tips.
En Seek, hoe ga je de multiplex afwerken? de kanten met pvc band en wat doe je met de binnenkant?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja misschien wordt mijn afkeer van spaanplaat vooral gevoed door dat bouwmarkt spul. Ik weet niet wat de prijs is van fatsoenlijk spaanplaat? Een berkenplaat multiplex plaat van 250x125 is ongeveer 100 euro. Edelplaat waar ik er dan twee van nodig zou hebben komen op 200 euro. Alles bij elkaar denk ik voor 800 klaar te zijn (6 platen).
MDF heb ik helemaal geen zin in, vieze stofzooi.

Afwerken zou zijn, de kopse kant met massief hout en dan alles met een polyuretaan blanke lak spuiten.

Maar ik heb nog even. Ik ben nu bezig om de ladebakken te maken. Helemaal van sloophout, dus ik ben al een tijdje bezig om de planken te maken. Foto's vind je in overvloed op mijn blog.
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Maar als ik het goed begrijp zijn nu de frontjes gefineerd dan wel afgelakt en de zijkanten voorzien van PVC/abs kantenband? :?
Daar ga je dus geheid verschil in zien, is het niet meteen door het kleurverschil dan wel over een paar jaar door de verkleuring. Je kunt beter fineerband gebruiken voor de kanten ;)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Nee! :eek:
Fronten zijn door en door massief. De kasten had ik eerst het plan om ze ook massief te maken, maar daar ga toch maar voor iets anders.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Alls je de optie MDF laat vallen voor de stof tijdens het verwerken, dan kun je ook de spaanplaat beter vergeten.

Dan blijft er multiplex (18 mm) over, maar daar heb je ook verschillende opties in. berken, Okoume, wbp verlijmd enz. ik zou bij een keuken i.v.m. vocht (zeker in de buurt van vaatwasser en dergelijke)gaan voor een WBP verlijmde plaat.

De kopse kanten van multiplex kun je natuurlijk ook in het zicht laten, en aflakken.
maar een massief latje er tegen kan ook, het is net wat je mooi vind.

succes met je keuken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.