Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 39

Onderwerp: Keukenkastjes maken

Keukenkastjes maken

Goedemorgen,

Ik wil eens gaan proberen om wat 'kitchen cabinets' oftewel keukenkastjes te gaan maken.

Nu zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. Alleen is de vraag, wat is wijsheid en wat vindt mijn portemonnee ook leuk?

Meubelpanelen zie ik niet zitten, dat is voor mijn idee net peperkoek. Het wordt denk ik toch MDF.
    Wat vinden jullie, een kastje maken van kale MDF en daarna spuiten of gemelamineerde witte MDF gebruiken en de kopse kanten spuiten/fineren/strijkband?

Verder wil ik ook wat kastjes van notenhout maken, de frontjes worden uiteraard massief maar wat doen jullie met het binnenwerk?

Andere suggesties zijn uiteraard welkom..

Gr. Bart

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Re: Keukenkastjes maken

Bart,

MDF heb ik weinig ervaring mee. Het andere meubel zou je de binnenzijde van een "goedkopere" houtsoort kunnen maken zoals bv essen. Dit wordt wel eens secundair hout genoemd.

Hallo Bart,

Er zit veel verschil in de kwaliteit van spaanplaat.
    Als je bv, spaanplaat in een bouwmarkt koopt dan is deze minder hard geperst dan wanneer je hem bij bv. een professionele hout leverancier koopt. (zit natuurlijk ook in het prijs verschil)
    Dit zelfde verhaal geld ook voor mdf.
    In de bouwmarkt kun je meubelpanelen kopen van diverse breedtes waar al een strijkbandje op zit,
    dit noemen ze een melamine band.
    Het is eigenlijk heel dik papier.
    Bestel je deze bij een professionele hout leverancier dan zit hier een pvc band van 2mm dik op.
    Heel erg sterk.
    Wanneer je kasten gaat maken van mdf moet je rekening houden met het gewicht en de extra kosten die je hebt om de voorkant en de binnenkant af te werken.
    Bij spaanplaat is het allebei afgewerkt, kleurvast en beter schoon te houden.
    Wanneer ik een keuken maak waar bv, notenhouten deurtjes op komen dan werken wij de voorkant van de kasten altijd af met een pvc band in de zelfde kleur als de deurtjes.
    De binnen kant blijft dan wit.

Mijn menig, zorg dat je goede spaanplaat koopt met een degelijke pvc band aan de voorkant.

Bas, ik kies dan toch liever voor een massief notenfront, kost iets meer maar je bent houtliefhebber of niet
    Is het gangbaar dat dan de binnenkant gewoon wit blijft met een notenfront, lijkt me niet echt mooi eerlijk gezegd.

En wat betreft het MDF, dat is idd wel erg bewerkelijk als je dat kaal koopt, vandaar dat ik dacht aan wit gemelamineerd MDF zodat ik alleen de kopse kantjes (die je ziet) af hoef te werken

Natuurlijk een notenhouten front, ik bedoelde de binnen kant van de kast.

En wat betreft de mdf en spaanplaat, als je van beide een goede kwaliteit hebt dan doen ze kwalitatief niet voor elkaar onder.
    Spaanplaat is alleen goedkoper, lichter, en makkelijker te verwerken.

Bas, bedoel je de kopse kanten waar de deurtjes tegen aan vallen? Of begrijp ik hem verkeerd?

En bestaat dat PVC band dan ook in noten?

Hierbij een paar foto's van een kast die ik boven in een bestaande deuropening gemaakt heb.
    Dit zijn eiken gefineerde deuren die in de blanke vernis gespoten zijn.
    Pvc band (en spaanplaat) is verkrijgbaar in alle keuren en designs, kijk maar eens op:http://www.wodego.nl/ne;downloads;62;621;6211.htmen download de pdf.

Attached files

Vakwerk hoor. Ik snap nu wat je bedoelt.

Bedankt voor het plaatsen van de foto!

Bas, dat ziet er mooi uit. Is dat PVC achtige band hetzelfde als die ABS band die op de wodego site genoemd wordt? En hoe bevestig je dat spul zodanig dat het nooit meer los komt, ook niet als er al eens stoom of zo langs komt?

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2008

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bas r
    Hierbij een paar foto's van een kast die ik boven in een bestaande deuropening gemaakt heb.
    Dit zijn eiken gefineerde deuren die in de blanke vernis gespoten zijn.
    Pvc band (en spaanplaat) is verkrijgbaar in alle keuren en designs, kijk maar eens op:http://www.wodego.nl/ne;downloads;62;621;6211.htmen download de pdf.

jammer dat je de deurvangers zo in het zicht hebt gezet ipv een bovenhoek bijv.
    Blum heeft scharnieren waar de deurvangers inzitten, die kun je zelfs stellen in snelheid.

Forum Rechten