rondje Betuwe

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Vandaag rondje Betuwe gemaakt.
Eerst honderduit gekletst bij Remco (Scheppie - Arnhem) en zijn raamshutters bewonderd. Wat een pricisie en afwerking van dat prachtige tulpboomhout. Maar ja hij heeft dan ook de machines om van te watertanden :roll: . Van hem een scheppach vlak-vandiktebank gekocht - op leeftijd maar in perfecte conditie.
Daarna een prettige ontvangst in Beneden-Leeuwen bij Jurriaan Kalkman. Schalen als wastobben. En voor zulke grote vormen een opvallend goede afwerking. Dat wie nog eens nadenkt over een grote schaal moet echt bij Jurriaan zijn!! Een manshoge Geiger houtdraaibank met de modernste electronica en een hijsinstallatie om die zware blokken hout op de machine te tillen. Stapels drogende schalen en hier en daar nog een verdwaalde draaibank. Fijn wat hout uitgewisseld waarbij de hoeveelheid aanmerkelijk in mijn voordeel uitviel :) - o.a. enkele stukken Perotica Persica (of zo'n soortgelijke naam ijzerhout) waarvan ook een groot stuk voor Rick.
Dit rit afgesloten bij bomendokter Noud Nota in Druten en daar een zware electromotor voor mijn kopdraaibank in wording gekocht. Hij is ook houtdraaier en muziekinstrumentbouwer.
Leuke handel vandaag en prettige mensen.
Zo, zijn jullie weer op de hoogte.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Beste Jan,


Leuk is dat he, zo'n dagje rondtoeren. Je hebt dus toch de scheppach gekocht. Hier zal je veel plezier aan beleven. Eigenlijk is de scheppach zoals jij bent : op leeftijd, maar in top conditie :D

De schalen van Jurriaan lijken me erg indrukwekkend. Jurriaan nog bedankt! en Jan bedankt voor het ophalen. Een bezoekje aan Jurriaan staat zeker op het verlanglijstje !

De restauratie voor je nieuwe draaibank kan dus verder. Succes hiermee
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Zo Jan dat kan je rustig een goed bestede struindag door de Betuwe noemen, met als een goed resultaat een electromotor voor de in wording zijnde ''giant'' draaibank.
Veel succes met je draaibank.
Ad
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Das inderdaad een mooi rondje Jan.... gelukkig niet gestruikeld over wat losliggend Yellow Poplar want dan was t een kort rondje geworden.

Had nog uren met je kunnen praten over hout, machines en vanalles maar ja 't rondje riep he. Ik kom zeker een keer een kijke nemen in jouw werkplaats om de fijne kneepjes van t draaien af te kijken.

Ik vond t leuk, en jij snapt waarom mijn naam hier Scheppie is :mrgreen:

Scheppie
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.