Salontafel experiment

MJV

Actieve deelnemer
4 jun 2018
34
0
Een tijdje terug kwam ik deze 'coffee table' van multiplex tegen:
https://www.youtube.com/watch?v=YEe24FrZxns
maxresdefault.jpg


Met een plaat 18mm underlayment heb ik ook een poging gewaagd om zoiets te creëren.

Met de langsgeleider op mijn cirkelzaag heb ik stroken van iets meer dan 4cm gehaald. Dat ging redelijk. Een kleine afwijking ergens in de zaagsnede wordt door deze methode echter wel versterkt in verdere stroken.

Nadat ik de stroken had gezaagd heb ik ze met houtlijm en schroeven met behulp van een slagschroevendraaier aan elkaar vast gemaakt. Hierbij heb ik zoveel mogelijk geprobeerd een 'goede' en zo vlak mogelijke kant te creëren. Nadat de lijm droog was ben ik met de schaaf aan de slag gegaan om het blad mooi glad te krijgen. Dit heb ik daarna voltooid met de exc. schuurmachine.

Ik ben redelijk tevreden over het resultaat, ik had de stroken nauwkeuriger moeten zagen voor een netter resultaat. Ook is underlayment her en der wat grof, maar dit vind ik uiteindelijk niet zo storend. De tafel is afgewerkt met hairpin poten die ik op bol.com vond, om een wat subtielere look te creeren.
Tafeltje is 44cm hoog en 37x87cm.

WhatsApp Image 2018-09-27 at 19.51.20 (2).jpgWhatsApp Image 2018-09-27 at 19.51.20 (1).jpgWhatsApp Image 2018-09-27 at 19.51.20.jpgWhatsApp Image 2018-09-27 at 19.51.21.jpg

Het blad is afgewerkt met dubbel gekookte lijnolie, maar daar moet nog 1 of meer lagen op omdat het hout erg veel van de olie opzuigt.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.054
1.686
Terkaple
www.woodworking.nl
Leuk gemaakt, maar de details zijn op deze foto's niet te zien. Als je niets daarover geschreven had, zou ik denken dat het superstrak werk is.. Ook ik kan op de zaagtafel van die ongelijke stukken maken... onbedoeld. Een rail met een inval zaag werkt dan minstens zo zuiver.
Een paar underlayment poten had best gekund denk ik.

jaap
 

Rob Hoeben

Actieve deelnemer
12 jan 2011
39
0
Mooi tafeltje hoor. Ik denk dat je keuze voor underlayment het wat lastiger maakt het perfect glad te krijgen, maar underlayment heeft wel meer 'tekening' en dat maakt deze tafel nou net mooi. Alternatief zou bv berken multiplex zijn, maar is volgens mij duurder...
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Mooi gedaan. Zeker als je weet dat je dit met cirkelzaag hebt klaargespeeld!

@jaap: met rail is idd gemakkelijker om rechte snedes te krijgen, maar daarom zijn ze nog niet allemaal gelijk. Je hebt toch al gauw 1 a 2 mm verschil tussen de gezaagde stukken...
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Mooie tafel geworden, toch kan plaatmateriaal best mooi zijn :)

@Ronald: met een rail kun je op de mm nauwkeurig zagen goed aftekenen en zorgen dat de rail goed ligt/vast zit.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Mooie tafel geworden, toch kan plaatmateriaal best mooi zijn :)

@Ronald: met een rail kun je op de mm nauwkeurig zagen goed aftekenen en zorgen dat de rail goed ligt/vast zit.

Is waar en kan ik ook, maar 1mm wegschuren/schaven is een pak werk!

Ik gebruik zelfs een verstelbare winkel voor extra precisie. Maarja altijd aan de kant van het rubber lipje en das toch niet helemaal exact.

Soit we zijn aant afwijken ;)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.054
1.686
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi gedaan. Zeker als je weet dat je dit met cirkelzaag hebt klaargespeeld!

@jaap: met rail is idd gemakkelijker om rechte snedes te krijgen, maar daarom zijn ze nog niet allemaal gelijk. Je hebt toch al gauw 1 a 2 mm verschil tussen de gezaagde stukken...

Heb je tafel nog wel een paar keer bekeken, plaatmateriaal zo gebruiken is fascineren, zeker omdat je met al die verschillende soorten ook een eigen effect maakt.

Voor nauwkeurig strips zagen met b.v. de festool rail heeft festool de parallel aanslag. Hieronder een filmpje van iemand die iets soortgelijks zelf gemaakt heeft.
Die parallel aanslag heb ik jaren geleden regelmatig gebruikt en dat werkte prima.

Maar we dwalen af, een leuke tafel, smaakt naar meer.

jaap

 

MJV

Actieve deelnemer
4 jun 2018
34
0
Dank voor de complimenten de de tips.

Op zich hoeft 1-3mm verschil niet zoveel uit te maken zolang alles maar recht en haaks gezaagd is. Als je dan de bovenkant van de tafel maar netjes gelijk uitlijnt, dan komen de verschillen aan de onderkant terecht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.