Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 6 van de 6 EersteEerste ... 456
Resultaten 51 tot 60 van de 60
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door O Peatey Bekijk Berichten
    Chapeau voor de oplossing zo ver.
    Wielen kunnen (ernstig) vervormen door er een constante druk op te zetten. Bekendste voorbeeld hiervan is het op spanning laten staan van het zaaglint.
    Dus ontspan na gebruik ALTIJD het zaaglint. Dat geldt voor ELKE lintzaag. Mogelijk is Inca hier extra gevoelig voor door de aluminium wielen ipv gietijzeren.
    Check ook even het onderwiel op afwijkingen.
    Bedankt Pieter. Dat probleem is bij mij bekend, helaas bij de vorige eigenaar(en?) niet. Nu zit ik met een hobbelig wiel.
    Heb jij het al eens op moeten lossen bij je restauraties van Inca 260 zagen?

Het onderwiel valt gelukkig mee. De afwijking daar is niet meer dan 0,14 mm.
    IMG_3473.JPG

- Tips voor het merk/type epoxy en hoe aan te brengen zijn welkom!
    - Hoe breng je handig een gelijkmatig laagje aan van ca. 1,5 mm?

Is hij niet licht om zijn as gebogen? Dat was bij mijn tweede inca het geval. Die ging 1cm heen en weer. Die heb ik bij een richtbedrijf laten richten.

Ik ben deze week ook begonnen met het schoonmaken en afstellen van mijn Inca. Mooi apparaat om mee bezig te zijn.

Ik ga in ieder geval de 2 lagers vervangen, de ene draait nog een beetje maar gaat vrij stroef en de ander draait bijna niet meer.
    Ik las hier dat dit type SKF 608-2z moet zijn. Zit daar nog verschil in of maakt het niet uit waar je ze besteld?

Ik heb inmiddels al wat onderdelen eraf gehaald maar hoe krijg ik het onderste wiel eraf? En waarvoor dient de inbus met vierkant plaatje wat bij het onderste wiel zit? Zie plaatje in het midden (beetje onduidelijk door het zaagsel).

onderste wiel inbus.jpg

Verder heb ik het model met de motor onder een tafeltje. De V-snaar trek je strak met een simpele vlindermoer die aan de plank bevestigd is. Maar hoe strak mag/moet de V-snaar staan? Stationair trilde mijn zaag met tafel best wel een beetje maar ik weet niet of het daaraan ligt...

Lagers bestellen bij lagerboer.nl

Die imbus is 1 van de 4 hele lange dunne bouten die de kopse flenzen, en daarmee de rotor, bij elkaar trekken tegen het motorhuis/anker.
    The Boktor..... eet en leeft van hout.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Boktor Bekijk Berichten
    Die imbus is 1 van de 4 hele lange dunne bouten die de kopse flenzen, en daarmee de rotor, bij elkaar trekken tegen het motorhuis/anker.
    Bedoel jij niet vier andere imbussen, zie onderstaande afbeelding?

imbussen2.jpg

neem ipv de 2z lagers 2rs lagers,deze hebben een betere stofafdichting

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DitchDeurne Bekijk Berichten
    Bedoel jij niet vier andere imbussen, zie onderstaande afbeelding?

imbussen2.jpg
    Of dat ze zijn denk ik niet. Ik vermoed dat die 4 de lagerkap aan de binnenkant vasthouden.

Nu met die grotere foto kan ik beter zien dat mn eerdere bewering niet juist was.
    The Boktor..... eet en leeft van hout.

@DitchDeurne

M.b.t. spannen v-snaar. Als het goed is staat de motor op een plank die scharniert. Wanneer je de motor laat hangen in de v-snaar heb je genoeg spanning. Ik ga er dan wel vanuit dat je een originele motor hebt of een die niet enorm veel zwaarder is. Je moet er geen extra spanning op gaan zetten; dat kost onnodig motorvermogen maar vooral ga je dan je lagers extra belasten.

Ook vraag je hoe het onderste wiel er af moet, draai dat eens rond zonder blad en v-snaar. Wanneer het draait zonder geluid en speling zou ik dat gewoon laten zitten. Moet het er toch af zou ik al die bouten die jij noemt een stukje los draaien en kijken waar je beweging krijgt. Je kunt ook kijken hoe je v-snaarpully op de as zit. Jij hebt een onderwiel wat dicht is aan de voorkant, ooit zie je op foto’s van zagen die ook een losse motor hebben dat het onderwiel voor open is en zie je een spiebaan zitten (net zoals de zagen met een vaste motor) Hoe dat bij deze gemaakt is, daarvan heb ik nergens een tekening of video gezien.

Je noemt ook een trilling, laat de motor eens draaien zonder de zaag, dan weet je of de trilling uit de motor of uit de zaag komt. En laat eens lopen met v-snaar en zonder zaaglint, dus alleen onderwiel.
    Laatst gewijzigd door elzenmaa; 24-03-20 om 09:32.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door elzenmaa Bekijk Berichten
    M.b.t. spannen v-snaar. Als het goed is staat de motor op een plank die scharniert. Wanneer je de motor laat hangen in de v-snaar heb je genoeg spanning. Ik ga er dan wel vanuit dat je een originele motor hebt of een die niet enorm veel zwaarder is. Je moet er geen extra spanning op gaan zetten; dat kost onnodig motorvermogen maar vooral ga je dan je lagers extra belasten.
    Ok, duidelijk. De plank zit met een vleugelmoertje vast en als ik die gewoon handvast aandraai is dat dus genoeg.

Ook vraag je hoe het onderste wiel er af moet, draai dat eens rond zonder blad en v-snaar. Wanneer het draait zonder geluid en speling zou ik dat gewoon laten zitten. Moet het er toch af zou ik al die bouten die jij noemt een stukje los draaien en kijken waar je beweging krijgt. Je kunt ook kijken hoe je v-snaarpully op de as zit. Jij hebt een onderwiel wat dicht is aan de voorkant, ooit zie je op foto’s van zagen die ook een losse motor hebben dat het onderwiel voor open is en zie je een spiebaan zitten (net zoals de zagen met een vaste motor) Hoe dat bij deze gemaakt is, daarvan heb ik nergens een tekening of video gezien.
    Ik wilde het onderwiel eraf halen om het een keer goed schoon te maken. Ik heb geen perslucht of zo om het eruit te blazen. Maar ik denk dat ik het maar laat zitten. Hoewel ik nog steeds wel benieuwd ben naar het doel van die ene imbus met vierkant plaatje. Ik durf het er niet helemaal af te draaien.

Je noemt ook een trilling, laat de motor eens draaien zonder de zaag, dan weet je of de trilling uit de motor of uit de zaag komt. En laat eens lopen met v-snaar en zonder zaaglint, dus alleen onderwiel.
    Bedankt voor de tips. Ga ik vandaag of morgen doen

Nou, bleek uiteindelijk dat de tafel niet lekker vlak op de grond stond en dat dat met name zorgde voor extra trillingen...

Nieuwe lagers erop gezet, opnieuw afgesteld (gaat trouwens echt heel gemakkelijk en prettig met de inbussen), en hij loopt nu echt als een zonnetje

Forum Rechten