Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Inca lintzaag afstellen

Gisteravond een inca 260 lintzaag gekocht.
    Net het eea bekeken en geprobeerd de geleiders en het lint af te stellen.
    Bovenste geleider:
    Bovenste.jpg
    Onderste geleider:
    Onderste.jpg
    Als ik de handleiding erop na sla, loopt het lint bij de onderste geleider goed tov de lager, bij de bovenste niet. Maar een stelmogelijkheid voor links- rechts kan ik niet ontdekken, klopt dat?
    Moeten de tanden nu voor het wiel lopen, of volgens de inca handleiding het lint midden op het wiel? De laatste is minder goed voor de rubber lijkt mij.
    Snelheid van het lint.
    Ik heb de versie waar de motor eronder hangt en de machine met een v-snaar wordt aangedreven.
    Toerental 2830 toeren per minuut.
    De poelie op de machine is twee keer zo groot als die op de motor, dus het toerental wordt gehalveerd. Diameter van het wiel is 28 cm.
    De lintsnelheid is dan pi . 0,28 . 1415 / 60 = 20,7 m/s, dat klopt aardig.
    Bij de slijperij eens informeren of er ook bandzagen in zijn assortiment zitten, anders wordt het in Engeland bestellen.
    sometimes you just need a bigger hammer

Dag Ronald,

Een lintzaag afstellen is een leuk maar ook lastig klusje. Op internet zijn er verschillende voorbeelden, het gaat er om dat je snapt hoe de krachten in het lint verlopen, dat maakt het afstellen een stuk gemakkelijker.
    De stelmogelijkheid voor de lagers zit achter de stift van de lager, eerst met een imbus de stift iets lossen en dan achteraan met een platte schroevendraaier draaien.
    Mijn ervaring is dat het lint het minste "drift"als de tanden over het midden van het bovenste wiel lopen. Belangrijk is hierbij dat eerst alle geleiders ruim los gezet worden en de spanning op het lint goed is. Daarna pas het bovenste wiel stellen, doe je dat niet dan kan hij akellig lomp langs de geleiders raggen.
    Als dit goed staat kan je de lagers aan de achterkant tegen het lint zetten en de blokjes vlak achter de tanden vast zetten. Alles met een fractie aan speling. Suc6

Edit: zaaglinten zijn gewoon in NL te bestellen bij de lintzaagshop, goed advies en mooie prijs.
    A Hout

Dankjewel voor je reactie.
    Ik had dit topic al gevonden, maar daar zijn de plaatjes verdwenen. Ook de link naar het de gitaarbouwersmeeting werkt ook niet meer.
    Ik heb nog 2 foto's gemaakt, ik zie geen mogelijkheid om het lager in de links-rechts richting te verstellen. Het asje is afgeplat voor het klemmen en de lager zit er centrisch op.
    Zijkant.jpg
    Achter.jpg
    De zijgeleiders, de blokjes, staan vrij van het lint.
    Als ik in de handleiding kijk, dan loopt het lint bij mij idem aan de afbeelding.
    sometimes you just need a bigger hammer

Of dat lint nu links of rechts uit het midden van het achterste steunwieltje loopt maakt op zich niet uit.

Zaaglinten kunnen enkel midden op de wielen lopen als deze "gekroond" zijn (bol loopvlak) Bij vlakke loopvlakken zitten de tanden juist buiten het wiel, behalve bij de heel smalle linten, deze moeten wel volledig op het wiel liggen anders lopen ze eraf.

Ps: drift heeft niks te maken met de machine of de afstelling ervan, maar alles met het lint, zoals een slechte (= ongelijke) tandzetting, een bot lint, of een rij beschadigde tanden.
    Laatst gewijzigd door tuoh; 27-09-18 om 18:43.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2013
    Ik heb er ook problemen mee. zou iemand gewoon een foto kunnen van de geleiders boven en onder?
    Danku

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door evs Bekijk Berichten
    Ik heb er ook problemen mee. zou iemand gewoon een foto kunnen van de geleiders boven en onder?
    Danku
    F1450B1F-656E-44EB-A80D-04EA1611E454.jpg

0EA3476A-36D4-4458-9880-428D51BCAF74.jpg

FF46981B-A8C1-45BC-80A4-9D2D873CAD6A.jpg

325C4123-D88C-4D26-BE0B-5E80FE70C9F1.jpg

12605960-D8BE-40C8-A4D3-F17E3673B36F.jpg

Op een aantal foto’s heb ik een imbus-sleutel in de achtergeleiders gestoken, zodat te zie in waar deze bijgesteld kan worden.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door L.N. Bekijk Berichten
    Top!! dat maakt het voor mij gelijk duidelijk! weet iemand waar ik extra geleideblokje kan kopen?

Bij Doebeli.ch, maar dat zal duur zijn. Volgens mij kan het ook met een stukje pokhout.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Ps: drift heeft niks te maken met de machine of de afstelling ervan, maar alles met het lint, zoals een slechte (= ongelijke) tandzetting, een bot lint, of een rij beschadigde tanden.
    Toch gehad met een splinternieuw zaaglint. Dat kwam door de bolling van het wiel wat de richting van het blad dus aangeeft. Mischien hebben we allebij een andere defenitie van drift.. Maar inderdaad, met een vlak wiel zou dit niet uit moeten maken.

PS, wat blokjes betreft. Het is belangrijk dat deze super recht zijn. Als ze iets bol zijn afgesleten hebben ze totaal geen nut en zal het zaaglint z'n eigen weg gaan. Met een fijne vijl is hij evt mooi recht te maken.
    Laatst gewijzigd door ArjenH; 27-09-18 om 20:14.
    A Hout

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door L.N. Bekijk Berichten
    Bij Doebeli.ch, maar dat zal duur zijn. Volgens mij kan het ook met een stukje pokhout.
    Iemand een stukje pokhout in de aanbieding?

Forum Rechten