Scheepstimmerman zoekt nieuwe beitels, suggesties?

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
mij werd vroeger door mijn leraren en meubelmakers altijd verteld dat je juist geen Nooitgedagt moest kopen omdat deze te zacht waren.
Ondertussen zag je wel bij elke meubelmaker Nooitgedagt liggen :D
 
D

DervishD

Guest
Geert zei:
Bahco heeft verschillende kwaliteitsniveaus in z'n beitels, hebben jullie wel de goede te pakken?
Die ik in m'n handen had was 1 met zo'n "ergonomisch" handvat, de 425 geloof ik?

Hubert. zei:
mij werd vroeger door mijn leraren en meubelmakers altijd verteld dat je juist geen Nooitgedagt moest kopen omdat deze te zacht waren.
Ondertussen zag je wel bij elke meubelmaker Nooitgedagt liggen :D
Dat is ook niet zo vreemd. Het was de grootste gereedschap fabrikant van Nederland en de prijs was gunstig. Nooitgedagt heeft altijd de naam gehad maar was die naam ook echt verdiend of was het gewoon een kwestie beschikbaarheid? Wat ik wel altijd vreemd heb gevonden is het verschil tussen Nooitgedagt beitels. Zo is mijn 32 mm beitel scheermesscherp te slijpen maar blijft niet lang scherp. De 12 mm geeft tijdens het slijpen bijna een zwart poeder af alsof er heel veel koolstof vrijkomt. Zo ziet er tussen al mijn Nooitgedagt beitels verschil. Dat verschil is helemaal goed te zien op mijn coticule (AKA Belgisch brok). Op het gele oppervlak van de steen is duidelijk te zien dat het metaalslijpsel van de ene beitel donkerder is dan van de andere.

Ik ga trouwens een beitel van Pfeil bestellen. craftsupplies verkoopt ze ook los en die van 35mm kost 22,50. Voor dat geld durf ik het risico wel te nemen. Pfeil gebruikt voor de beitels trouwens chroom vanadium staal met een hoog koolstofgehalte wat ideaal zou moeten zijn, een hoge corrosie weerstand en taaiheid en door het hoge koolstofgehalte zouden ze zeer scherp te slijpen moeten zijn.
 

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
60 a 70 Euro per beitel is niet weinig.... :roll:
Kirschen kost zo'n 20 Euro per beitel, zijn die Lie Nielsen beitels dan echt 3 keer zo goed? ;)

Met mijn amateuristisch gehobby zijn ze het niet waard, maar voor de echte perfectionisten zijn ze ongetwijfeld goed.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Persoonlijk vind ik mijn Nooitgedagt gereedschap niet geweldig. Staal vaak te zacht. Het hout van de schaven onnauwkeurig bewerkt. Ik heb een paar nooitgedagt beitels die best aardig zijn, die gebruik ik vorr fijn werk, daar sla ik nooit met een hamer op. Met een 30 graden vouw overleven die wel een tijdje. Bahco is best stevig staal, maar moeilijk echt scherp te krijgen. Sinds kort heb ik een paar Koyamaichi beitels, speciaal gekocht om stevig op te kunnen timmeren in hard hout. Het zijn ongelooflijk mooie beitels en echt super super scherp te krijgen. Maar ik ken ze nog niet goed genoeg om er echt een oordeel over te vellen. Alhier gekocht, en schrik niet van de prijs: http://www.toolsfromjapan.com/store/index.php?main_page=index&cPath=312_489

Op zich zijn er heel veel goede merken beitels met veel beter staal dan de Nooitgedagts te koop, maar goed spul heeft wel zijn prijs. Te denken valt aan Aisley Iles of Lie Nielsen. Beitels gemaakt van A2 staal ipv het wat ouderwetsere O1 zijn in theorie iets minder scherp en hebben een langere standtijd. Narex is een iets goedkoper merk waar je veel goede berichten over hoort. Het loont vaak om over de grens te kijken. Betrouwbare leveranciers zijn onder andere Axminster en Workshopheaven in Engeland en Dieter Schmid in Duitsland. Verzendkosten is maar een paar euro meer dan van een Nederlands bedrijf.
 
D

DervishD

Guest
pkok61 zei:
zomaar een vraag, waarom geen lie-nielsen beitels

Omdat die te duur zijn voor alledaags gebruik. De beitel moeten niet zo duur zijn dat je er extra voorzichtig mee omgaat, dat werkt gewoon niet. Als ik b.v. een beitel kwijt zou raken moet de prijs zo zijn dat ik zo een nieuwe koop.
 
D

DervishD

Guest
Ik heb vandaag de Pfeil steekbeitel die ik had gekocht geprobeerd en ik ben meer dan tevreden. We zijn momenteel een boot met Jatoba aan het betimmeren en het is duidelijk te merken dat de Pfeil veel langer scherp blijft. De dikte is precies goed (vergelijkbaar met Nooitgedagt) en het handvat ligt beter in de hand. Voor mij dus geen Nooitgedagt meer.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.057
1.687
Terkaple
www.woodworking.nl
Als de scheepstimmerman nog meer info zoekt, recent is er een hele lange post geweest, waarbij ons gewaardeerd forumlid Wilco een serie beitels naar eigen ontwerp wilde laten maken. In die lange posting staat heel veel info over beitels, maar op de pagina van de link ook een verwijzing naar de grote beiteltest van Finewoodworking, en even lager een prachtig setje Asley Iles beitels van Schummie.
http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=8&t=1937&st=0&sk=t&sd=a&start=40
veel leesplezier

jaap
 
D

DervishD

Guest
Nee hoor, ik heb genoeg informatie. Ik ben het trouwens helemaal eens met het oordeel van de FWW test over de beitels van Pfeil. Het zijn hele fijne beitels. Mooie kwaliteit staal, comfortabel handvat en scherp geprijst. Ik hoef dus ook niet verder te zoeken naar een vervanger voor Nooitgedagt want de Pfeils zijn merkbaar beter.

Mocht iemand er interesse in hebben, de winkel waarvan Surfie mij het adres gaf heeft nog een aantal Nooitgedagt beitels met het rode kunststof handvat. 4 stuks van 32 mm a 18,98 per stuk en 2 van 38 mm a 21,78 per stuk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.