Konijnenhok van vuren

MJV

Actieve deelnemer
4 jun 2018
34
0
Een wat ander project dan misschien gebruikelijk, maar misschien toch interessant om te zien voor sommigen.

Na de verhuizing wilden we een konijnenhok dat iets meer gecamoufleerd en minder prominent zou staan in huis. Dus, een ontwerp gemaakt voor een hok van 80x150cm dat mooi naast de de deur past.

Ik heb het frame in elkaar gezet van 4x4 vuren balkjes en alles verbonden met pocket screws die zoveel mogelijk aan de binnenkant zijn geplaatst. Het gaas is eigenlijk wapeningsijzer voor gietvloeren, dit verkopen ze bij de Bouwmaat en kost niet veel. Opmaat gemaakt met de haakse slijper en de randen weggewerkt onder vuren lijstjes die mooi verstek zijn gezaagd. Het deurtje had ik nog en heb ik hergebruikt.

WhatsApp Image 2018-08-11 at 19.54.56 (2).jpgWhatsApp Image 2018-08-11 at 19.54.56.jpgWhatsApp Image 2018-08-11 at 19.54.55.jpg
WhatsApp Image 2018-08-11 at 19.54.56 (3).jpg

WhatsApp Image 2018-08-11 at 19.54.56 (1).jpg

Ben benieuwd wat jullie er van vinden.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Hoe komt dat konijn op de "split-level" (halve verdieping aan de rechterkant)?
Zie geen loopje/loopplank en gezien konijnen nogal onavontuurlijk en lui zijn, zie ik ze niet even spontaan omhoog springen. #fakeituntilyoumakeit

Desalniettemin een supercool konijnenhok voor binnen waar menig (waaronder het konijn van onze buren die gewoon buiten zit in zijn hok) jaloers op zou zijn.

Groet!

Gijs
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Ben je niet bang dat het hok gaat stinken?
Als die konijnen hun behoefte doen op het blanke hout?
 
P

Pel

Guest
konijnen in een huiskamer? dat gaat toch stinken als de hel, voor een kat kun je nog een bak met zand of kattenkorrels neer zetten, maar die konijnen piesen en schijten toch de heleboel bij elkaar? Dat vuren parketvloertje wat ze hebben is m.i. toch niet schoon te houden. konijnen en kippen horen buiten te zitten, daarom hebben ze een bontjas, en een kip veren. En met de kerst eten we meestal konijn, en zo door het jaar heen, staat er soms kip op het menu, zo is het altijd al geweest.:)

Groet Pel.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Konijnen kan je prima zindelijk maken. Bij vrienden loopt flappie in de woonkamer vrij rond, en hij, of zij, gaat netjes naar de bak met krullen of zijn behoeften te doen.
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
konijnen in een huiskamer? dat gaat toch stinken als de hel, voor een kat kun je nog een bak met zand of kattenkorrels neer zetten, maar die konijnen piesen en schijten toch de heleboel bij elkaar? Dat vuren parketvloertje wat ze hebben is m.i. toch niet schoon te houden. konijnen en kippen horen buiten te zitten, daarom hebben ze een bontjas, en een kip veren. En met de kerst eten we meestal konijn, en zo door het jaar heen, staat er soms kip op het menu, zo is het altijd al geweest.:)

Groet Pel.
Ja Pel, het wordt tijd om met de tijd mee te gaan. Kost wat moeite. Voor de urine opvang heeft hij vast wel een (alu) bodemplaat.
 
P

Pel

Guest
:confused::confused::confused: We hadden vroeger bij ons thuis veel konijnen Ronald, allemaal voor de slacht, en ik kan je vertellen dat er nog niet een bij zat, die zindelijk was! trouwens konijn in het zuur met stroop en veel uien vind ik nog altijd lekker.:)

groet Pel.
 

MJV

Actieve deelnemer
4 jun 2018
34
0
Konijnen zijn inderdaad zindelijk te maken, bak met geperste houtkorrels en je ruikt ze verder niet. Op de vloer zit ondertussen voor de duurzaamheid een paar lagen lak :).

Hartstikke leuk en ook gezellig. Wat meer info over de houtkeuze, verbindingen etc is wel leuke toegevoegde waarde.

jaap
Qua hout voor vuren gekozen omdat het dat goedkoop was, en makkelijk te verwerken. De bodembestaat uit een frame met een dwarsligger, gemonteerd met pocket screws (is daar een nederlands woord voor?) vloertje daar bovenop gelijmd en her en der vastgeschroefd. De staanders zitten daar weer bovenopgeschroeft en ook vast gemaakt met pocket screws. Dat 5x5 'gaas' gekozen omdat het fraaier staat dan van dat fijnmazige kippen/konijnengaas. Van de overgebleven vloerdelen heb ik de tussenverdiepingen vervolgens gemaakt, alsmede de boeken/opbergplank bovenop.

Het ene konijn kan hoog genoeg springen (denk ongeveer 40cm) om gemakkelijk op die split-level te komen, voor het andere moet er eigenlijk nog een klein opstapje komen.
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Bij ons hangt de springhoogte van ons dwergkonijn vooral van de grip op de vloer af. 40 cm lukt gemakkelijk als er tapijt o.i.d is, waar ze zich goed op kan afzetten. Een gladde parketvloer geeft problemen.

In plaats van een opstapje zou je dus ook een stroever stuk vloer kunnen proberen. Als je een grindtegel gebruikt slijten de nageltjes vanzelf en hoe je die wellicht ook minder te knippen...
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
oke dat konijnen in een hok een vaste plek gebruiken als toilet dat weet ik wel
Maar op een bak heb ik nog nooit gezien bijzonder misschien omdat er verders een een gladde vloer is want als je meer konijnen in 1 hok zet gaan ze nooit in de zelfde hoek
 
P

Pel

Guest
Er bestaan misschien konijnen pampertjes, of konijnen inlegkruisjes?;) maar het is een heel mooi hok waar ze in kunnen ravotten.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Gaat het niet over het hok, ofzo?
Ik zou verwachten dat het over de geur of smaak van het konijn ergens besproken zou worden....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.