Cadeautje voor oma

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Heel netjes Martijn. Lijkt mij een heel gepriegel.
Vraagje: is het bewust dat je de diagonalen die de 6 segmenten vormen 1x (eigenlijk 2x) anders laat aansluiten?
 
P

Pel

Guest
Mooi kunstwerk Martijn, het lijkt net of de lichte houtsoort linde er doorheen is gevlochten.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Dank!

Hoe bedoel je Ronald? Bedoel je de afwisseling van het linde met mahonie waarbij de halfhout verbinding in het linde (of mahonie) boven of onder ligt?

Pel, de ster in het midden is van linde, esdoorn is het kader :)
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Dank!

Hoe bedoel je Ronald? Bedoel je de afwisseling van het linde met mahonie waarbij de halfhout verbinding in het linde (of mahonie) boven of onder ligt?

ik bedoel dat er drie mahonie diagonalen zijn, van 12uur naar 6 uur, van 2 - 8 en van 4 - 10uur. Die van 2 - 8uur sluit anders aan op de bovenste foto, die van 12 - 6 op de onderste
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Dank!

Hoe bedoel je Ronald? Bedoel je de afwisseling van het linde met mahonie waarbij de halfhout verbinding in het linde (of mahonie) boven of onder ligt?

Pel, de ster in het midden is van linde, esdoorn is het kader :)

Heb mijn domme fout hersteld Martijn.

Groet Pel.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
@ Ronald, dit is de driepunts verbinding (mitsukude), dit kan op 2 manieren als ik me niet vergis. Zoals ik deze maakte zie je op de foto hieronder.

three-way_joint02.jpg

@Jaap, dank je, ook bedankt voor het delen op FB. Zal eens wat foto's plaatsen van de hulpstukken. Geen foto's van het proces maar dat zal ik eens doen.
 
Laatst bewerkt:

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Dank!


Zoals beloofd, hier wat foto's van de hulpstukken die ik maakte.

Het zaaghulpstuk van MDF en t-tracks. Hiermee kan ik snel en makkelijk de hoeveelheid kumiko aanpassen en klemmen.
De aanslag is in hoogte verstelbaar zodat de diepte van de zaagsnede exact aangepast kan worden, hierbij vervang ik dan ook de lat voor het klemmen die evenredig is aan de diepte van de zaagsnede.

IMG_20180926_165154.jpg IMG_20180926_165230.jpg

Deze hulpstukken zijn gemaakt om de dikte van de kumiko exact op maat te schaven. Hiervan heb ik er een aantal in verschillende maten, dit zijn de standaard maten die ik hanteer. In de toekomst ga ik nog dunner schaven maar dat gaat niet met de hand. Het latje zal bij het begin van het schaven zodanig bol komen staan dat deze erg snel zal breken. Ik zit er dan ook sterk aan te denken om een Proxxon DH40 aan te schaffen hiervoor.

IMG_20180926_165319.jpg

Dit zijn de hulpstukken om de juiste hoek (verstek) aan de kumiko te snijden of schaven. Afhankelijk van de houtsoort gebruik ik een beitel of een blokschaaf. Er komt nog een verstelbare aanslag in maar kan de juiste stermoeren niet vinden voor een schappelijke prijs. Voor nu werk ik met een latje en een lijmklem om de lengte van de kumiko vast te zetten. 15/75 22,5/67,5 30/60 45/90 graden, meest gebruikt is de 30/60 graden.

IMG_20180926_165411.jpg
 
P

Pel

Guest
Ik kende die vandikte schaafbankjes Proxxon DH40 niet, maar die zijn nogal prijzig €525 zeg, voor zo'n mini machientje vind ik toch veel geld. kun je daar op een tiende millimeter dik mee schaven? Want die kumiko latjes moeten toch exact op maat zijn, en je moet rekening houden dat je ook snipe hebt van de laatste centimeters?

Groet Pel.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Volgens de Proxxon site kun je dunne latjes alleen op de volgende manier schaven:

Minute splinters can influence the usefulness of planed wood. Precision is even more important when working in miniature. The thicknesser DH 40 allows clean thicknessing as from 1.0mm material (in combination with an under-layer and double-sided adhesive tape).

Maar op zo'n manier kan het op bijna elke vandikte machine. Er zijn ook wel handige hulpstukken om het met de hand zo dun te schaven.

jaap

 
Laatst bewerkt:

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
@Pel, Ja, de prijs houd me tegen. Voor datzelfde geld koop je ook een grotere vd bank. Op een 10de kunnen schaven is met elke bank wel mogelijk lijkt me en snipe kun je tegengaan of je zult dat moeten in calculeren.

@Jaap, die methode ken ik en werkt inderdaad goed.

@Nico, dank je!
 

peter91

Actieve deelnemer
1 jan 2014
71
1
Ee
Mooie werkstuk. Ik ga mij hier ook meer mee bezig houden/leren.
Hoe kom jij aan de meeste informatie van kumiko? Ik ga binnenkort boeken van bestellen omdat ik via internet weinig kan vinden .
 
Laatst bewerkt:

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Zoals Pel al aanhaalt, in dat draadje kun je veel vinden.

Ikzelf leer uit de boeken van Des King, Shoji and Kumiko design 1,2 en 3. De boeken volgen elkaar op dus overslaan heeft geen zin :)

Veel YT filmpjes kijken geeft veel inspiratie maar er wordt nauwelijks gesproken over de juiste hoeken/verstekken. Zoektermen kumiko en kumiko zaiku. Succes!
 
Laatst bewerkt:

peter91

Actieve deelnemer
1 jan 2014
71
1
Ee
Bedankt heren,

Ik kijk nu ook veel op youtube idd. Heb in de bouwvak een deurtje gedaan en zelf grotendeels gewoon begonnen met de technieken.
Het belangrijkste vond ik eerst de hoeken om alles af te schuinen.

De boeken van Desmond King staan in de bestel lijst.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.