Peren Boom, wat kan ik hier mee???????????

Geert Schoonhoven

Actieve deelnemer
Ik heb vandaag samen met mijn pa een oude perenboom omgemaakt.
Ik ben normaal helemaal niet het type wat er aan zal denken om hier ooit nog iets moois van te maken maar tijdens zagen komen de herinneringen aan vroeger weer boven en dus lijkt het mij wel leuk om op den duur iets van dit hout te maken.

Mijn vraag is dus hoe te werk te gaan. Ik ben een volledige leek op dit gebied en alle tips zijn dus welkom.
De boom was ongeveer 80 jaar oud en de stam heeft een dikte van ongveer 25 tot 30 CM en is in stukken van ongeveer een meter gezaagd.
Ook heb ik nog wat kleinere stukken.

Ik hoop dat iemand op dit geweldige forum mij kan helpen. Lijkt mee erg leuk om eens te doen en wie weet volgd er wel meer.

Mvg Geert Schoonhoven.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Zo snel mogelijk tot planken (laten) verzagen. Als je een peren stammetje op stam laat drogen, scheurt en tordeerd het zo erg dat je er echt helemaal niks meer mee kan doen. Het is mijn eigen ervaring, ik had ook een keer een stammetje van 30 cm dik, en die heb ik na een half jaar verbrand, er was werkelijk geen kubieke 5cm waar geen scheur in zat.
 

tuoh

Oud hout
Peren is prima hout om te draaien, maar een stammetje van die diameter laten zagen is jammer van het geld denk ik.
Meestal zit er zoveel reactiehout in dat je na het drogen eindigt met duigen in plaats van planken :cry:
Peren en Pruimen is berucht voor het kromtrekken en schotelen tijdens het drogen, om van de scheuren nog te zwijgen.
Veel van het inlands Peren vertoond eens gezaagd ook lelijke grijze vlekken :cry:
Klief de stamdelen gewoon middendoor, en laat het drogen, je ziet dan wel wat er van komt.

Hou er ook rekening mee dat de onderstam meestal GEEN perenhout is maar Kweepeer (cydonia oblonga Kwee MA) Fruitbomen worden namelijk altijd geënt, en niet gezaaid.