Peren Boom, wat kan ik hier mee???????????

Geert Schoonhoven

Actieve deelnemer
Ik heb vandaag samen met mijn pa een oude perenboom omgemaakt.
Ik ben normaal helemaal niet het type wat er aan zal denken om hier ooit nog iets moois van te maken maar tijdens zagen komen de herinneringen aan vroeger weer boven en dus lijkt het mij wel leuk om op den duur iets van dit hout te maken.

Mijn vraag is dus hoe te werk te gaan. Ik ben een volledige leek op dit gebied en alle tips zijn dus welkom.
De boom was ongeveer 80 jaar oud en de stam heeft een dikte van ongveer 25 tot 30 CM en is in stukken van ongeveer een meter gezaagd.
Ook heb ik nog wat kleinere stukken.

Ik hoop dat iemand op dit geweldige forum mij kan helpen. Lijkt mee erg leuk om eens te doen en wie weet volgd er wel meer.

Mvg Geert Schoonhoven.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Zo snel mogelijk tot planken (laten) verzagen. Als je een peren stammetje op stam laat drogen, scheurt en tordeerd het zo erg dat je er echt helemaal niks meer mee kan doen. Het is mijn eigen ervaring, ik had ook een keer een stammetje van 30 cm dik, en die heb ik na een half jaar verbrand, er was werkelijk geen kubieke 5cm waar geen scheur in zat.
 

tuoh

Oud hout
Peren is prima hout om te draaien, maar een stammetje van die diameter laten zagen is jammer van het geld denk ik.
Meestal zit er zoveel reactiehout in dat je na het drogen eindigt met duigen in plaats van planken :cry:
Peren en Pruimen is berucht voor het kromtrekken en schotelen tijdens het drogen, om van de scheuren nog te zwijgen.
Veel van het inlands Peren vertoond eens gezaagd ook lelijke grijze vlekken :cry:
Klief de stamdelen gewoon middendoor, en laat het drogen, je ziet dan wel wat er van komt.

Hou er ook rekening mee dat de onderstam meestal GEEN perenhout is maar Kweepeer (cydonia oblonga Kwee MA) Fruitbomen worden namelijk altijd geënt, en niet gezaaid.

Je hebt hier dus twee verschillende houtsoorten :shock: de takken zijn Peren en de onderstam is kweepeer.

De onderstammen worden geselecteerd op resistentie tegen schimmel, op de verwachte groeihoogte, etc... maar worden nooit geselecteerd op mooi en stabiel hout. Dat kan dus meevallen, maar meestal slaat het tegen :cry:


Mvg,

André
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb net een perenboom tot brandhout verwerkt. De stam is zeer warrig hout. Waar soorten bij het klieven een mooi vlak geven, is het bij die perelaar een gegolft vlak. Maar behoorlijk zwaar.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Grappig, de eigenschappen van dit hout die de draaiers niet op prijs stellen wekken mijn interesse juist weer. :lol: Warrig draad? Te gek, rare entplekken, kom maar op! Scheuren? Pas ik een mouw aan. :p

(niet dat ik er nu belang bij heb...heb alleen nog ruimte voor bijzonder spul helaas).
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
tuoh zei:
Hou er ook rekening mee dat de onderstam meestal GEEN perenhout is maar Kweepeer (cydonia oblonga Kwee MA) Fruitbomen worden namelijk altijd geënt, en niet gezaaid.

Je hebt hier dus twee verschillende houtsoorten :shock: de takken zijn Peren en de onderstam is kweepeer.

De onderstammen worden geselecteerd op resistentie tegen schimmel, op de verwachte groeihoogte, etc... maar worden nooit geselecteerd op mooi en stabiel hout. Dat kan dus meevallen, maar meestal slaat het tegen :cry:


Mvg,

André


Ik kan mis zijn hoor, maar zit de scheiding van de ent niet onderaan en is daarom dus het grootste deel van de stam niet perelaar?
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Dag Jokke ea.

Dat klopt, de overgang van onderstam naar stam zit voor 99% van de gevallen onderaan. Te herkennen aan een stevige verdikking rondom de stam, ongeveer 10 a 20 cm vanaf de grond.

Heel zelden werd/wordt er nog weleens een ras op een andere stam ge-ent/geoculeerd, maar dat is altijd weer op een stam van een regulier perenras. De overgang hiervan zal je denk ik wel zien, maar niet merken in de bewerkbaarheid van het hout.

In ieder geval veel houtplezier Geert!

gr, Wim
 

tuoh

Oud hout
Jokke,

Verschillende Peren soorten moeten geënt worden op een tussenstam, hier heb je zelfs twee verdikkingen.
Andere soorten hebben inderdaad enkel een ent juist boven de grond.
Verder word er praktisch geen peren gebruikt als onderstam, maar wel degelijk een Kweeperen stam.

Een Kweepeer (Cydiona oblonga) is geen Peer (Pyrus ...... ) het zijn wel degelijk twee verschillende bomen, maar zijn wel verre familie van elkaar :D

Maar wat het ook mag zijn, voor het verzagen en drogen deugen ze meestal niet.


Mvg,

André
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Genetisch kan je de apartste combinaties krijgen, zo zag ik eens een laagstam peer geënt op een Meidoornonderstam. Grappig, takken met doorns onderaan, en gewone perentakken boven.
 

tuoh

Oud hout
Het is het proberen waard, zaag ze dan wel zo dik mogelijk, liefst 60mm of meer, dikkere delen zullen minder snel vervormen. Barsten daarentegen ga je niet kunnen vermijden, maar je kan wel de kopkanten sealen, alle beetjes helpen.

Zoek voor het stapelen een naar het noorden gerichte plaats, achter een muurtje of een tuinhuis is ideaal. Dan verloopt het droogproces traag, hoe trager hoe beter.
Wanneer het hout bedoelt is om te draaien kan je dit ook nat voordraaien, nadien de voorgedraaide stukken laten drogen, en na het drogen verder op vorm draaien en afwerken.
Een voorgedraaid stuk zal tijdens het drogen minder werken, de meeste spanningen zijn dan uit het hout verdwenen.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.