Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Peren Boom, wat kan ik hier mee???????????

Ik heb vandaag samen met mijn pa een oude perenboom omgemaakt.
    Ik ben normaal helemaal niet het type wat er aan zal denken om hier ooit nog iets moois van te maken maar tijdens zagen komen de herinneringen aan vroeger weer boven en dus lijkt het mij wel leuk om op den duur iets van dit hout te maken.

Mijn vraag is dus hoe te werk te gaan. Ik ben een volledige leek op dit gebied en alle tips zijn dus welkom.
    De boom was ongeveer 80 jaar oud en de stam heeft een dikte van ongveer 25 tot 30 CM en is in stukken van ongeveer een meter gezaagd.
    Ook heb ik nog wat kleinere stukken.

Ik hoop dat iemand op dit geweldige forum mij kan helpen. Lijkt mee erg leuk om eens te doen en wie weet volgd er wel meer.

Mvg Geert Schoonhoven.

Re: Peren Boom, wat kan ik hier mee???????????

Zo snel mogelijk tot planken (laten) verzagen. Als je een peren stammetje op stam laat drogen, scheurt en tordeerd het zo erg dat je er echt helemaal niks meer mee kan doen. Het is mijn eigen ervaring, ik had ook een keer een stammetje van 30 cm dik, en die heb ik na een half jaar verbrand, er was werkelijk geen kubieke 5cm waar geen scheur in zat.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Yep,
    helemaal mee eens. Gelijk tot planken zagen!! Anders scheurt het zeker

Ok bedankt voor de tip's
    Maar wat te doen na het zagen?????

Is het wel hout waar ik later nog wat mee kan????

Mvg Geert Schoonhoven.

En dan nog een vraag. Hoe dik moeten die planken zijn en is dit zelf ook te doen.

Ik ben echt een leek op dit gebied.

Mvg Geert Schoonhoven

Peren is prima hout om te draaien, maar een stammetje van die diameter laten zagen is jammer van het geld denk ik.
    Meestal zit er zoveel reactiehout in dat je na het drogen eindigt met duigen in plaats van planken :cry:
    Peren en Pruimen is berucht voor het kromtrekken en schotelen tijdens het drogen, om van de scheuren nog te zwijgen.
    Veel van het inlands Peren vertoond eens gezaagd ook lelijke grijze vlekken :cry:
    Klief de stamdelen gewoon middendoor, en laat het drogen, je ziet dan wel wat er van komt.

Hou er ook rekening mee dat de onderstam meestal GEEN perenhout is maar Kweepeer (cydonia oblonga Kwee MA) Fruitbomen worden namelijk altijd geënt, en niet gezaaid.

Je hebt hier dus twee verschillende houtsoorten :shock: de takken zijn Peren en de onderstam is kweepeer.

De onderstammen worden geselecteerd op resistentie tegen schimmel, op de verwachte groeihoogte, etc... maar worden nooit geselecteerd op mooi en stabiel hout. Dat kan dus meevallen, maar meestal slaat het tegen :cry:

Mvg,

André

Ok is er dan misschien een draaier die ik er een plezier mee kan doen

Ik heb net een perenboom tot brandhout verwerkt. De stam is zeer warrig hout. Waar soorten bij het klieven een mooi vlak geven, is het bij die perelaar een gegolft vlak. Maar behoorlijk zwaar.

Grappig, de eigenschappen van dit hout die de draaiers niet op prijs stellen wekken mijn interesse juist weer. :lol: Warrig draad? Te gek, rare entplekken, kom maar op! Scheuren? Pas ik een mouw aan. :P

(niet dat ik er nu belang bij heb...heb alleen nog ruimte voor bijzonder spul helaas).

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh
    Hou er ook rekening mee dat de onderstam meestal GEEN perenhout is maar Kweepeer (cydonia oblonga Kwee MA) Fruitbomen worden namelijk altijd geënt, en niet gezaaid.

Je hebt hier dus twee verschillende houtsoorten :shock: de takken zijn Peren en de onderstam is kweepeer.

De onderstammen worden geselecteerd op resistentie tegen schimmel, op de verwachte groeihoogte, etc... maar worden nooit geselecteerd op mooi en stabiel hout. Dat kan dus meevallen, maar meestal slaat het tegen :cry:

Mvg,

André

Ik kan mis zijn hoor, maar zit de scheiding van de ent niet onderaan en is daarom dus het grootste deel van de stam niet perelaar?

Forum Rechten