beuk schulpen - ga ik dat wel halen?

karelvanlandschoot

Nieuw lid
18 mei 2017
12
0
Vorig jaar heb ik in een zotte bui een partij dikke beuken balken gekocht. kopmaat 250 x 180 mm en 2.5 meter lang. (80 kilo per stuk)
Enkele daarvan heb ik laten verzagen tot planken en dunnere balken, alleen het probleem is dat ik niet op voorhand weet welke dikte ik nodig heb en dus moeilijk keer voor keer die balken kan laten zagen tot een gewenste dikte.
Het is gewoon veel handiger om het zelf te doen op het moment dat ik weet welke houtstaat ik nodig heb voor een komend projectje.

DUS: een lintzaag...

In volle overtuiging ben ik dan maar zelf begonnen om een lintzaag te bouwen in de stijl van matthias wandel. Mijn beperking is de elektriciteit, ik ben gelimiteerd tot 220volt. De motor die ik gebruik is 1.5PK.
Nu het project nog niet helemaal is afgelopen (zie foto hieronder) maar begin ik al te twijfelen aan de haalbaarheid.
Plots krijg ik de kans om een metabo 505g aan te kopen voor een prijs die mij zeer interessant lijkt. Ik ben nu eerder geneigd over te stappen naar een "echte" machine.

Maar is eigenlijk de vraag: Zal het uberhaupt wel lukken om de (droge) beuken balken van 2.5 meter door een lintzaag te jagen (met het juiste type zaaglint) en er planken van te maken?
Of zou de snelheid dusdanig traag zijn dat het een uur duurt per plank?

Ik hoop hier enkele reactie te krijgen van mensen die ervaring hebben met vergelijkbare machines (220) en vergelijkbare houtsoorten/diktes.

IMG_20180827_123329.jpg
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Met een scherp lint moet dat lukken, 18 cm hoog zagen. Het probleem is volgens mij eerder het gewicht van de balk t.o.v. de lintzaag. Mijn brandhoutlintzaag zaagt 18 cm probleemloos met 500 mm wielen, maar alleen met een vers geslepen lint zaagt hij echt recht. En hij heeft 3pk en een stevige gietijzeren tafel.

Gezien het feit dat die balken ook wel iets nagedroogd zullen zijn en dus aan de buitenkant niet helemaal vlak, vermoed ik dat recht zagen en de balk gelijkmatig bewegen je grootste uitdaging gaat zijn. Als de balk iets wiebelt, heeft de motor het al snel te zwaar.
 

karelvanlandschoot

Nieuw lid
18 mei 2017
12
0
mijn bedoeling was om net voor en na de lintzaag een rollenbaan te installeren die net ietsje hoger ligt dan de tafel van de zaag. Het hout rust dus enkel op de rollenbaan en komt alleen in contact met het lint en niet met de machine. Op die manier hoop ik ook de zware balk zachtjes en geleidelijk erdoor te duwen, zonder veel drukverschil. De plank wordt later natuurlijk door de vandikte gestoken.

maar mijn bezorgdheid is of de doorvoersnelheid wel OK zou zijn. Misschien moeilijk te schatten, maar hoeveel tijd is het per meter bijvoorbeeld?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Tja, ik let nooit zo op de doorvoersnelheid bij brandhout zagen. Zeg 3 cm per seconde voor 18 cm dik hardhout?

Wat betreft je rollenbanen: als de balk maar iets getordeerd of krom is, zal hij toch bewegen, vooral als het gewicht overgaat van de 1e naar de 2e rollenbaan, toch?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Wat betreft je rollenbanen: als de balk maar iets getordeerd of krom is, zal hij toch bewegen, vooral als het gewicht overgaat van de 1e naar de 2e rollenbaan, toch?

Klopt helemaal dus een zaagslede maken, de balk daarop bevestigen en alleen de slede over de rollenbaan laten glijden.... dan heb je 1 kant recht en kan die dienen als glijvlak....
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Voorzagen met een cirkelzaag. Dan heb je en een bredere zaagsnede (en het zaaglint dus de ruimte) en minder te zagen met je lintzaag.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Klopt helemaal dus een zaagslede maken, de balk daarop bevestigen en alleen de slede over de rollenbaan laten glijden.... dan heb je 1 kant recht en kan die dienen als glijvlak....

+1


Er door 'jagen' gaat trouwens niet lukken. Op 't gemakje wel, mits een goed lint.
 

karelvanlandschoot

Nieuw lid
18 mei 2017
12
0
hartelijk dank voor de goede ideetjes.
Ondertussen heb ik besloten te gaan voor de "echte" lintzaag.
Eenmaal gestationeerd probeer ik een soort van zaagslede te maken.
Ik ben alvast benieuwd.

nu het project zelfbouwlintzaag komt te vervallen ga ik proberen de motor te gebruiken en een langbandschuurmachine te maken :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.