Nooitgedagt combinatieschaaf

samwise

Nieuw lid
23 aug 2018
11
0
Dag allemaal. Het is na wat gepruts dan toch gelukt. Ik ben forumlid geworden :). Graag deel ik een van mijn recente vondsten.
Het gaat om een -voor zover ik kan achterhalen- best een beetje bijzondere schaaf van J.N.IJ. / Nooitgedagt. Ik heb in elk geval
Flink wat moeite gedaan om er meer over te weten te komen, zonder veel resultaat. Ik doe een poging wat plaatjes bij te voegen
tmp_5015-orca-image-1537710460378.jpg_1537710460524-1134778990.jpg

Hopelijk is dat goed gegaan. Zoals hopelijk te zien is het een schaaf met een houten zoom en een gietijzeren opbouw. Hier zitten dan
De onderdelen in die men ook bij een metalen schaaf tegenkomt.
Ik ben niet goed bekend met de nederlandse terminologie, dus dan maar even in het Engels. In het Engels wordt dit een transitional plane genoemd. Meer in het bijzondere een transitional panel plane.
De afmeting van de zool ius L:38cm, b:6,9cm en h: 4cm. De beitel is 51mm breed, dus pak l em beet 2". Op het voorste kopse eind zijn d letters J.n. Ingeslagen, onder een kroontje. Op de beitel staat het standaardantwoord J.n.ij. Garantie merk, ook gekroond en omkaderd.
Stanley schijnt de eerste te zijn geweest die zulke transitional planes maakt. Ze beginnen engels in 1870 en de laatste modellen rolden eind WWII de fabriek uit.
Zie bv:http://www.supertool.com/StanleyBG/stan4.htm#num37

Ik vermoed dat J.N.IJ. De Stanley of een van de afgeleiden ervan gebruikt heeft als voorbeeld voor deze schaaf. Maar wanneer? Ik vond dit model niet terug
In de collecties van het westFries Museum noch in die van het arnhemse openluchtmuseum. En hoe heet zo'n hybride eigenlijk in het Nederlands?

De schaaf is nog helemaal in orde, in originele afwerking. Heb de beitel en keerbeitel moeten schuren, maar het japanwerk op de andere onderdelen is nog nagenoeg geheel aanwezig. Het enig probleem is een groef in de zool.

En er is iets van een hoekje weg. Het uit lekker van de zool lost beside issues wel op.

Weet iemand me meer te vertellen over deze schaaf? Hoe oud zou ie ongeveer zijn? Zijn er meer bekend, of staat ie in een catalogus?

Avast dank voor de hulp.

- - - Updated - - -

Dag allemaal. Het is na wat gepruts dan toch gelukt. Ik ben forumlid geworden :). Graag deel ik een van mijn recente vondsten.
Het gaat om een -voor zover ik kan achterhalen- best een beetje bijzondere schaaf van J.N.IJ. / Nooitgedagt. Ik heb in elk geval
Flink wat moeite gedaan om er meer over te weten te komen, zonder veel resultaat. Ik doe een poging wat plaatjes bij te voegen
tmp_5015-orca-image-1537710460378.jpg_1537710460524-1134778990.jpg

Hopelijk is dat goed gegaan. Zoals hopelijk te zien is het een schaaf met een houten zoom en een gietijzeren opbouw. Hier zitten dan
De onderdelen in die men ook bij een metalen schaaf tegenkomt.
Ik ben niet goed bekend met de nederlandse terminologie, dus dan maar even in het Engels. In het Engels wordt dit een transitional plane genoemd. Meer in het bijzondere een transitional panel plane.
De afmeting van de zool ius L:38cm, b:6,9cm en h: 4cm. De beitel is 51mm breed, dus pak l em beet 2". Op het voorste kopse eind zijn d letters J.n. Ingeslagen, onder een kroontje. Op de beitel staat het standaardantwoord J.n.ij. Garantie merk, ook gekroond en omkaderd.
Stanley schijnt de eerste te zijn geweest die zulke transitional planes maakt. Ze beginnen engels in 1870 en de laatste modellen rolden eind WWII de fabriek uit.
Zie bv:http://www.supertool.com/StanleyBG/stan4.htm#num37

Ik vermoed dat J.N.IJ. De Stanley of een van de afgeleiden ervan gebruikt heeft als voorbeeld voor deze schaaf. Maar wanneer? Ik vond dit model niet terug
In de collecties van het westFries Museum noch in die van het arnhemse openluchtmuseum. En hoe heet zo'n hybride eigenlijk in het Nederlands?

De schaaf is nog helemaal in orde, in originele afwerking. Heb de beitel en keerbeitel moeten schuren, maar het japanwerk op de andere onderdelen is nog nagenoeg geheel aanwezig. Het enig probleem is een groef in de zool.

En er is iets van een hoekje weg. Het uit lekker van de zool lost beside issues wel op.

Weet iemand me meer te vertellen over deze schaaf? Hoe oud zou ie ongeveer zijn? Zijn er meer bekend, of staat ie in een catalogus?

Avast dank voor de hulp.
 

samwise

Nieuw lid
23 aug 2018
11
0
Nee dus. Het lukt niet om alle afbeeldingen bij te voegen. Ik probeer het nog eens.tmp_5015-_20180923_155703-2144796733.jpg
tmp_5015-_20180923_155620-1191795148.jpg tmp_5015-_20180923_155531657125473.jpg tmp_5015-_20180923_1554281770740279.jpg tmp_5015-_20180923_155404-1266267036.jpg tmp_5015-_20180923_1551482109108860.JPG tmp_5015-orca-image-1537710608593.jpg_1537710608705-2101784537.jpg
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Dit is een zogenaamde overgangsschaaf die de firma een korte tijd heeft gemaakt een nummertje 5 c.q. jackplane/panelplane of terwijl een paneelschaaf.
Ze worden in amerika en engeland ook wel woodbottom genoemd.

Groetnis, Roeland
 

samwise

Nieuw lid
23 aug 2018
11
0
Bedankt Roeland. Ik had al zo'n vermoeden dat deze schaaf niet erg lang in productie is geweest. Weet u wanneer dit type schaaf ongeveer gemaakt is door J.N.Ij? Zit dat rond eind 19e, vroeg 20e eeuw?
Dan sta ik versteld van hoe goed de conditie van de schaaf is. Ik heb er vrijwel niets aan gedaan, het hout even afgenomen met een vochtige doek, het metaal schoongemaakt, ontroest en geolied. Er leek op de metalen onderdelen specifiek de beitel een laag gedroogde (lijn-?)olie te zitten. Misschien amper gebruikt en goed opgeslagen.
 

samwise

Nieuw lid
23 aug 2018
11
0
Bedankt wjordan. Dat is dezelfde schaaf. De jaren zestig? Dan was Nooitgedagt laat met het maken van zulke schaven.
 

samwise

Nieuw lid
23 aug 2018
11
0
Bij nader inzien, het afstelwiel voor de beitelhoogte van de mine is groter dan die op de afbeelding uit deze catalogus.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Mmmm ik denk dat de afbeelding uit een voor oorlogse catalogus is.
Voorts gebruikte men tot plus minus 1940 de kleinere stelwieltjes voor de diepte instelling daarna ging men over op de ietwat grotere dit zou te maken hebben met een makkelijker bedienbare verandering van de diepte.(betere grip en minder kracht) Fit zie je ook bij Stanley en bv Record.
Wat ik begreep is dat een van de zonen van Nooitgedagcht rond 1900 diverse keren Engeland maar ook Amerika bezocht heeft voor de nieuwste smeed technieken en bewerkingen aan gereedschapstaal met behulp van machines. Ze waren ook de eerste met een stoommachine en het eerste bedrijf met een elektrische generator.
Toch liep Nederland een jaar of 5/10 achter bij de amerikanen het kan dus zo maar zijn dat deze schaven rond 1920/30 gemaakt zijn.
De Stanley wood bottom werd rond 1870 gemaakt en was een overgangs model tussen de houten blokschaaf en de stalen bankschaaf en zijn tot 1910/20 geproduceerd
De datums zijn bij benadering is alweer een tijdje terug voor mij dat ik hier over gelezen heb. Maar over de Stanley schaven is een hele hoop info te vinden qua datering. Even googlen dus.

Groetnis, Roeland
 
P

Pel

Guest
In het boek "vier eeuwen Nederlandse schaven en schavenmakers" van Gerrit van der Sterre, kan ik niets vinden over gedeeltelijke stalen / houten schaven van Nooitgedagt?

Groet Pel.
 

samwise

Nieuw lid
23 aug 2018
11
0
Bedankt Roeland. Ik heb me helemaal sufgegoogled op schaven de laatste tijd. Ik zoek t liefst eerst zelf of ik informatie kan opsporen. Bij Nooitgedagt is dat jammer genoeg best lastig. Ik weet dat Stanley een marktleider was in de Us en erg veel innoveerde. Bailey maakte overigens al woodbottoms voordat hij bij Stanley terecht kwam. Anyway, innoverend dus ook erg veel gekopieerd werd.
Je verhaal over een Nooitgedagt zoon die de US en het UK bedacht is nieuw voor mij. Dat had ik niet eerder gelezen. Ik meen gelezen hebben dat een zoon in Duitsland de plaats Remscheid bezocht heeft en daar veel nieuwe kennis heeft opgedaan. Daarna worden verandering in het werk doorgevoerd. Natuurlijk kan het verschillende zoons of generaties betreffen.
Ik zal nog eens kijken naar dat wieltje.
Overigens hoeft no. 1460 geen kopie direct naar voorbeeld van Stanley te zijn. Er waren genoeg andere bedrijven in de USA die kopieen of afgeleiden maakten.

Pel, bedankt voor het nakijken. Zo Zie je maar. Tijd voor een update van het standaardwerk.�� ik heb een enkele afbeelding online gevonden, alle Marktplaats, maar geen goede informatie. Misschien een idee om de catalogi van Nooitgedagt en ijzerwarenhandelaars eens in te scannen en te uploaden tot nut van het afgewezen. Vond al een bowl via "the Internet archive".

Wolfgang, bedankt. Datering op basis spitse kroontje dus jaren 50 of later. Dat is echt heel laat voor zo'n schaaf, wat ik las over de marktleiders zijn die al veel eerder gestopt of lag de productie of verkoop van eerder gemaakte schaven niet erg hoog de laatste jaren dat ze aangeboden werden.


Hoe dan ook, t is een leuk ding, ik zal eens kijken of ik de zool kan uitvlakken zonder er al teveel vanaf te halen. Anders lamineer ik er wel iets aan vast. T schijnen lekkere schaafjes te zijn, waar je bijzondere dingen mee kunt, just door het lichte gewicht.


Overigens excuses voor de enorme berg spelfouten en verhaspelingen. Mijn autocorrect staat op hol en via het scherm van mijn telefoon is de tekst zo klein, dat ik niet goed kan zien wat er precies gebeurd.
 

wjordan

Actieve deelnemer
Misschien een idee om de catalogi van Nooitgedagt en ijzerwarenhandelaars eens in te scannen en te uploaden tot nut van het afgewezen. Vond al een bowl via "the Internet archive".


De vereniging "Ambacht en Gereedschap" heeft vier catalogi van Nooitgedagt uit de na-oorlogse periode herdrukt. Je kan dit boek bij de vereniging bestellen, maar ik weet niet of je moest lid zijn.


Datering op basis spitse kroontje dus jaren 50 of later. Dat is echt heel laat voor zo'n schaaf, wat ik las over de marktleiders zijn die al veel eerder gestopt of lag de productie of verkoop van eerder gemaakte schaven niet erg hoog de laatste jaren dat ze aangeboden werden.


Dat is heel laat, daar heb je gelijk in. Ik heb in mijn archief nog twee foto's gevonden van een ebay veiling met een catalogus uit 1961. Daar is dit schaaf ook afgebeeld.

0b9a_1.JPG15b5_1.JPG
 

samwise

Nieuw lid
23 aug 2018
11
0
Bedankt Wolfgang. Goede tip over de catalogi. Ik vind het erg nteressant om te leren over de achtergrond van het gereedschap dat ik vind, opknap en gebruik. T meeste komt bij de kringloop vandaan. Pasgeleden ook een enorm grote reischaaf / voorloper / varlope van Peugeot et frères gevonden. Een echt oude, eind 19e, vroeg 20e eeuwse. Voor zover ik heb kunnen achterhalen via outils anciens en andere online bronnen dan dus. Puntgaaf, beitel op lengte. T wordt tijd voor een echte werkplaats ��.
 

samwise

Nieuw lid
23 aug 2018
11
0
Bedankt Jantje1987. Daar is ie weer! Maar dan met dubbel dunne beitel. Die van mij heeft een dikke beitel. Ik zal hem eens na meten, maar toch naar herinnering zeker 3,5-4,5mm. Weet u ook van wanneer deze publicatie is? Oogt aardig laat qua layout en typografie.
 

mrt-6

Nieuw lid
5 mrt 2018
11
1
deze schaaf is van net na de oorlog de enigste reden om deze schaven te bouwen was schaarste in metaal meestal na een oorlog eerste stanley 1868-1870 na de burgeroorlog in amerika 1860-1865
nooitgedagt na WWII (1945-1948) maar kan net zo goed WWI(1918-1922) geweest zijn.
en om schaven via de messen te dateren is meestal onbegonnen werk want er werden veel NOS messen gebruikt of messen gemaakt bij derden met verschillende stempels daar had nooitgedagt nogal een handje van, dat is ook de reden dat nooitgedagt op een gegeven moment geen stempels op het staal meer gebruikte
 
  • Leuk
Waarderingen: samwise

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.