melamine strak zagen (holblok daktand of voorritser)

Rocky

Actieve deelnemer
23 apr 2012
61
1
Hoi allemaal,

Ik ben veel bezig met melamineplaten, maar het blijft een ongelooflijke uitdaging om deze platen strak te zagen zonder uitbrokkeling.
Heeft iemand ervaring met een holblok daktand zaagblad?
Dit zou melamine aan 2 kanten splintervrij zagen. Maar een zaagblad kost al snel 130 euro. Kan je daar wat meters mee zagen of is het snel bot?
Ik vraag me af of dit de moeite waard is of kan het toch enkel met een voorritser?

Zelf heb ik geen budget en ruimte voor een dure paneelzaag. Maar soms vind je wel 'budgetpaneelzagen' met voorritser. Deze via onderstaande link zou wel in mijn garage passen, en ziet er op film best goed uit! Ik weet dat er geweldige felders, hammers,... zijn. Maar deze zijn voor de hobbyist gewoon te duur. Er zijn blijkbaar ook bernardo's die er echt goed uitzien. Zouden dit zo slechte aankopen zijn of heeft iemand hier ervaring mee?

https://online-kaufen.cc/Holzprofi/...ege-Hans-Schreiner-PS315/2000-400V::9052.html
https://www.alphametal.be/nl/shop/product/60766-bernardo-classic-1600-formaatzaagmachine-400v
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Hoe zaag je ze nu?

En eventueel een Mafell MT55 invalzaag? Die heeft ook een voorrits functie. Kost wel meer tijd, maar als het hobby is, dan is dat wellicht niet zo’n punt.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Heb je al eens naar een Mafell MT55cc gekeken? Bij mijn weten is dat zo'n beetje de voordeligste zaag met "voorrits" functie. Niet vergelijkbaar met een echte voorritser, want je moet 2x erdoor.
Zelf gebruik ik het goedkopere broertje, de Bosch GKT55GCE. Met een nieuw zaagblad geeft die ook zonder die functie niet echt problemen, maar melamine is hard waardoor het blad relatief snel slijt. Als je bijna uitsluitend met melamine werkt kan ik me voorstellen dat de Mafell dan een handiger keuze is.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het feit dat de advertentie (3x400V 4kW) en de foto (1x 230V 3kW) het niet helemaal eens zijn over de motor is daar wel een puntje van aandacht, een éénfase 3 kW motor is in Nederland niet zomaar aangesloten, dus dat zou ik wel even goed nakijken.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Hm, op het eerste zicht lijkt de kabel en aansluiting ook gewoon 230V te zijn. Daar had ik inderdaad niet meteen op gelet.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Als je een heel strakke afwerking wil en je hebt een combine dan kan je uw werkstukken 1 cm te groot zagen en dan 5mm per zijde affrezen met je schaafkop.
Zuiverder dan dit kan het haast niet worden maar het is wel extra werk.

Naar snijgereedschap kan je eventueel ook overwegen om de stap naar diamant te zetten ( eventueel occasie aankopen ), voordeel is een heel lange standtijd.
Nadeel is de prijs en als je een steentje of schroef in de plaat hebt je de tand kwijt bent :p
 

tuoh

Oud hout
Bij die kleinere machines zit er nog al snel een voorritszaag op met trapeziumvormige tanden. De juiste snijbreedte regel je dan door de voorritser omhoog of omlaag te draaien.
Het zal wel duidelijk zijn dat bij deze zaagbladen de plaat ABSOLUUT vlak op de tafel moet blijven rusten tijdens het zagen, anders werkt het ding niet.

De verstelbare voorzitters zijn minder gevoelig op dit gebied, die leveren op gelijk welke (beperkte) diepte altijd een snede van dezelfde breedte op.
En inderdaad, nafrezen levert altijd de strakste randen op.
Op de betere kantverlijlmers zit altijd een voorfreesaggregaat, of het word aangeboden als optie. Kan je platen (wat ruimer) zagen met een brandhoutzaag:p

Maar een blad van 96 tanden met hol-bol tandprofiel levert ook strak werk, wel niet te snel doorvoeren.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Toen mijn voorritser stuk was heb ik een project met deze gezaagd. Het verschil is bijna niet te merken. Een nadeel is dat dit zaagblad na een stuk of 25-30 platen (305X250cm) toch wat minder strak zaagt. Dit probleem heb je met een voorrits zaagblad niet. Een ander nadeel wat ik heb gehoord is dat veel slijperijen deze zagen niet zo goed kunnen oen/of willen slijpen. Ik heb de mijne nog niet laten slijpen dus daar kan ik geen commentaar op geven.

http://nl.feldershop.com/be/Zagen/C...ding-zaagblad-holle-dakvertanding-oxid-2.html

succes!
 

Rocky

Actieve deelnemer
23 apr 2012
61
1
Hoi allemaal!

Bedankt voor de reacties!!
Het zal toch nog even bezinnen zijn :)
Ik heb nu een robland K26. Opzich een fijne machine, maar de nauwkeurigheid van het zagen vind ik niet geweldig.
De loopwagen is goed voor massief hout, maar zeker niet voor preciezere projecten. Het parallelzagen kan, maar best beperkt.
Daarom lijkt mij de bernardo met voorrits best ok. Het lijkt me toch nauwkeuriger dan de robland die ik nu heb. en een grotere loopwagen lijkt me wel heerlijk!
Iemand ervaring met de goedkopere machines?
Ik weet dat de 2de hands markt niet slecht is, maar dit gaat ook vaak over de grotere machines en die kan je zomaar niet gaan ophalen en zelf vervoeren.
alvast bedankt!!
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Een aanhangwagen en palletwagen (die 80cm hoog kan) huren voor ±100€, en je krijgt vrijwel alles vervoerd. Ik ben zo ook al mijn machines gaan ophalen telkens, tot gewichten van 4-500kg toe. Je moet uiteraard wel iemand kennen die een trekhaak heeft, of zelf een voertuig hebben.. Even je stoute schoenen aantrekken, en je bent vertrokken!

Dat nog even ter zijde.. Ik heb helaas geen ervaring met Bernardo, maar ik dacht altijd dat die zowat in hetzelfde straatje als de Robland zouden zitten? Veel succes met de keuze alleszins!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Toen mijn voorritser stuk was heb ik een project met deze gezaagd. Het verschil is bijna niet te merken. Een nadeel is dat dit zaagblad na een stuk of 25-30 platen (305X250cm) toch wat minder strak zaagt. Dit probleem heb je met een voorrits zaagblad niet. Een ander nadeel wat ik heb gehoord is dat veel slijperijen deze zagen niet zo goed kunnen oen/of willen slijpen. Ik heb de mijne nog niet laten slijpen dus daar kan ik geen commentaar op geven.

FELDER e-shop | Bekleding zaagblad, holle-/dakvertanding | Online aankoop

succes!
@rik
is dit 2,5 jaar later nog altijd jouw beste keuze om melamineplaten brokkelvrij te zagen ?
met of zonder voorritser ?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
@rik
is dit 2,5 jaar later nog altijd jouw beste keuze om melamineplaten brokkelvrij te zagen ?
met of zonder voorritser ?
Dit is hetzelfde blad van Freud zelf, maar aanzienlijk goedkoper:



*edit: link aangepast, de LU3A en B zijn bedoelde voor verticale paneelzagen etc, C/D/E/F voor stationaire paneelzagen.
 
Laatst bewerkt:
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, heb tot nu toe altijd gecoate platen gezaagd met een gewoon 300mm 96T wisseltandblad. Gaat goed, het blad wordt op dit moment geslepen. Ik heb sinds kort ook een voorritser, dus ik ga gewoon dit blad blijven gebruiken. Maar als ik die niet had, had ik een LU3C blad besteld.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
parallel heeft @jaap een draadje over diamanten zaagbladen opgestart
deze morgen heb ik aan leitz gevraagd wat het beste is dat ze voor melamineplaten in hm + diamant aan kunnen bieden
al dan niet met gebruik van voorritser
wie een paar duizend euro voor een tafelzaag legt, mag niet besparen op een paar honderd euro voor een passend zaagblad
vergelijk het met een wagen van een A-merk kopen, en er dan enkel in de 30-km-zone aan het stadsplein rondjes mee draaien
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.