Advies - welk (hand)zaag(je)

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Binnenkort ben ik jarig en dan mag ik natuurlijk wat uitzoeken :p

Nu heb ik al een aantal zagen (standaard handzaag, Stanley Japanse zaag (groot ding), kapzaag, elektrische zagen). Af en toe mis ik een handzaam zaagje om een latje of balkje in te zagen of af te korten. Bij fine-tools kom ik allerhande zagen tegen. De keuze is zo reuze dat ik wat advies nodig heb :eek:

Wat is een handzaam zaag(je) om latten, balkjes of planken te zagen? Het gaat om het preciezere werk, grotere zagen heb ik al genoeg.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Eigenlijk heb je twee zagen nodig als basis en wel een normale handzaag (ripcut) om planken in de lengte door te zagen en een kapzaag (tenon) crosscut om planken overdwars door te zagen en af te korten. Bij geen van de dovetail saws op fine-tools zul je spijt krijgen is mijn beeld en deze zijn zeer geschikt voor het fijne preciezere werk.

https://www.youtube.com/watch?v=hrqGxRsO1NE
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik heb zelf een fijne (zowel qua tanden en zetting als ook grip op het handvat) kapzaag. Die heb ik tweedehands bij Duco tools gekocht.
Maar zoiets kan ik zeker aanbevelen, ik gebruik ‘m voor bijna al het kleine afkort werk. Maar ook inzagen van houtverbindingen.
Het lijkt mij toch het beste dat je bij Baptist eerst de zagen gaat voelen. Vooral hoe hij in de hand ligt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.