formaatzaag of verticale platenzaag...?

PO75

Nieuw lid
23 jul 2017
5
1
Hallo allemaal,
Ik zit met de volgende overweging, waar ik graag jullie advies over heb.

Mijn bedrijf groeit langzaam en inmiddels heb ik de behoefte aan een stationaire zaagtafel. Omdat we voornamelijk plaatmateriaal zagen, zit ik te denken aan een formaatzaag. Echter is de ruimte enigszins beperkt.
De vrije ruimte (die ik kan maken) is ongeveer 5,5x5 meter. Omdat een plaat 2,44m lang is, is het in de lengte enigszins beperkt...

Nu zou ik ook een verticale platenzaag neer kunnen zetten; dat scheelt me een enorm bak ruimte, los van het feit dat zo'n ding natuurlijk ook zijn vrije ruimte nodig heeft.
Wat ik me echter afvraag, is wat de voor- danwel nadelen zijn van een verticale platenzaag tov een (horizontale) formaatzaag.

Wie heeft een tip voor mij?
 

tuoh

Oud hout
Eén groot verschil tussen beide is de multifunctionaliteit, een horizontale paneelzaag is een stuk veelzijdiger. Denk maar aan het schulpen en afkorten van massief hout, hoeken zagen, dubbele verstekken zagen, hol profiel zagen, invalwerk is ook makkelijker op dit type, etc....

Recht toe recht aan platen zagen doen beide types even goed, tenminste, als je een goede verticale paneelzaag hebt zoals Striebig, Holzer, etc... Een Harwi bijvoorbeeld is een stuk minder interessant, die zaagt maar bij benadering in de haak:rolleyes:
Groeven zagen en invalwerk lukt met wat inventiviteit ook wel op een verticale zaagmachine, maar makkelijk is toch anders. Minder zicht op het werk.
 

PO75

Nieuw lid
23 jul 2017
5
1
Eén groot verschil tussen beide is de multifunctionaliteit, een horizontale paneelzaag is een stuk veelzijdiger. Denk maar aan het schulpen en afkorten van massief hout, hoeken zagen, dubbele verstekken zagen, hol profiel zagen, invalwerk is ook makkelijker op dit type, etc....

Recht toe recht aan platen zagen doen beide types even goed, tenminste, als je een goede verticale paneelzaag hebt zoals Striebig, Holzer, etc... Een Harwi bijvoorbeeld is een stuk minder interessant, die zaagt maar bij benadering in de haak:rolleyes:
Groeven zagen en invalwerk lukt met wat inventiviteit ook wel op een verticale zaagmachine, maar makkelijk is toch anders. Minder zicht op het werk.
Dank! Wij zullen de zaag in hoofdzaak gebruiken om plaatmateriaal op maat te zagen. Invalwerk en dat soort dingen komt weinig voor. En dan hebben we nog een festool voor dat werk ;)
Is Harwi zo slecht van kwaliteit? Ik had de indruk dat het een gerenommeerd merk is? Heb jij er ervaring mee?
 

tuoh

Oud hout
Heb jaren zo een ding staan gehad en heb er jaren aan gespendeerd om dat spul redelijk in de haak te laten zagen, met wisselend succes overigens. Heb ook jaren met een grote holzer gewerkt, en dat is toch een wereld van verschil. Harwi is goed voor grof en zwaar werk, zie hun schulpzagen, maar voor het fijne werk zijn ze te grof besnaard:p
 

The Woodworker

Nieuw lid
31 mei 2016
23
0
Ik heb een harwi en kan daarmee redelijk goed haaks mee zagen. Wel hebben we er een stalen constructie onder gemaakt. Met een meetlint en afstandblok is er redelijk snel mee te werken. Maar een zaagtafel is zeker nog nodig voor het kleinere werk, het is geen vervanger. Meer een vervanger voor de ts55(of variant).
Een zaagtafel hoeft alleen niet per se een rolwagen te hebben (is wel makkelijk).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.