twijfel bij keuze nieuwe zware accu klopboor machine. (makita of festool)

tsjipke

Nieuw lid
31 mrt 2012
9
0
hallo,

Ik ben in de markt voor een nieuwe accu machine, en nu twijfel ik ontzettend tussen de makita DHP481 klopboor en de festool PDC 18/4.
Is dit prijs verschil tussen beide te verantwoorden in aanzienlijk kwaliteits verschil?

groeten Tsjipke Dijkstra
 

tsjipke

Nieuw lid
31 mrt 2012
9
0
De rest van mijn gereedschap is makita 14,4v.
dat heb ik net verkocht,vandaar mijn vraag.
Maar ik denk dat ik mijn keuze gemaakt heb, word de makita met 5 ah accu,s met een losse slag schroevendraaier body erbij.
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
In kracht komt de festool enorm te kort. De gehele festool acculijn heeft 1 voordeel, centrotec. Mooi systeem, veelzijdig en handig, maar 60 nm aandraaimoment van de festool tov 115 van de makita.. In de praktijk merk je dat wel. Helemaal bij boren met een grote omvang.

Je merkt het ook in het gewicht van de DHP481. Behoorlijk zwaar ding. Om de DHP481 als enige accuboor te hebben vind ik 'm veel te zwaar, ik heb er naast ook een lichte 10.8v van Makita.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Groot voordeel van festool producten, de ergonomie is beter. Denk aan je polsen en armverdraaingen bij dit soort krachtige machines.
 
Laatst bewerkt:

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik denk dat je jezelf vooral moet afvragen. Bij welk accu systeem wil je blijven. ivm uitwisselen.

Waarom zo'n zware machine? Ga je klop boren? zulke grote machines zijn doorgaans minder/niet geschikt voor fijn werk..

Ik heb de C18, dat is al een verschrikkelijk sterke machine. Waar ik prima (zonder kloppen) in steen kan boren.
Maar als je mij vraagd: is het een echt fijne machine ja. Is het het geld waard nee. Maar dat is wel meer met festool.
 

tsjipke

Nieuw lid
31 mrt 2012
9
0
In kracht komt de festool enorm te kort. De gehele festool acculijn heeft 1 voordeel, centrotec. Mooi systeem, veelzijdig en handig, maar 60 nm aandraaimoment van de festool tov 115 van de makita.. In de praktijk merk je dat wel. Helemaal bij boren met een grote omvang.

Je merkt het ook in het gewicht van de DHP481. Behoorlijk zwaar ding. Om de DHP481 als enige accuboor te hebben vind ik 'm veel te zwaar, ik heb er naast ook een lichte 10.8v van Makita.

ja dat is mijn idee ook om er in de toekomst nog een 10,8v machine bij te kopen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb die PDC 18, en ik merk iedereen keer weer dat ik mezelf afvraag: wáárom die klopboor functie, die gebruik je zelden
voor zwaarder werk pak ik een sterkte machine (boorhamer) en verders heb ik geen klopboren nodig
Dat terzijde maakt het kloppen een enorme t....g herrie
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
846
Oss
Ach ik heb dat ding nog met een touwtje:p
De klopfunctie koste maar iets van 10 euri meer, dus heb ik er maar bij gepakt.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Volgens mij heb je de juiste keuze al gemaakt, maar indien nog steeds twijfelend -> Makita!

Vraag jezelf wel af wat je er mee gaat doen, voor fijn werk is het wel wat lomp spul. Ik heb zelf een wat oudere (8jr ondertussen..) 18v 4ah set en ben daar nog steeds zeer content mee (begint gevoelsmatig wel wat vermogen te verliezen). Moet wel zeggen dat de slagschroevendraaier 80% van het werk doet tov de klop-/boormachine.
De klopper gebruik ik ook niet heel veel, maar zo af en toe toch wel erg makkelijk.
 

josiboy

Actieve deelnemer
17 aug 2009
118
0
St Pieters Leeuw , België
als je iets moet vast maken aan holle stenen ( poroton of iets soorgelijks ) is een gewone klopboor beter dan een boorhamer , veel minder schade aan de steen zo dat een hollewandplug veel beter houd (dat is de rede voor mijn klopboormachine)
 

tsjipke

Nieuw lid
31 mrt 2012
9
0
Na de DHP 458 van makita in handen te hebben gehad vond ik die toch veel te zwaar [bijna 3 kilo], daarom is mijn keus op de DHP 484 gevallen die is bijna 1 kilo lichter.
En voor het lichte werk een 10,8v setje erbij genomen

makita.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.