zaagmachine loopt klem!

Piewie

Nieuw lid
2 aug 2016
24
5
Noord-Brabant, Berlicum
collega klussers:zaag foto (3).jpg
Bij het zagen van een smal strookje van een bredere plank schiet het afgezaagde strookje klem tussen het zaagblad en het inlegblad. Dit vind ik link en niet wenselijk. Is dit probleem herkenbaar en is er een (simpele) oplossing voor?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Plaatje hardboard of triplex op de zaagtafel. Plaatje vastzetten met lijmtang oid. Dit plaatje zaag je in, dan sluit het mooi aan op de zaag.
 
P

Pel

Guest
Als je er bijvoorbeeld eerst een stuk hardboard of triplex er onder legt en dan zaagt, dan heb je dat niet meer. Ik gebruik daar een oude triplex plaat voor.

Groet Pel.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ja een simpele oplossing de oude inlegplaat vervangen door een zero tolerance inlegplaat simpel zelf te maken.
Of een snellere methode een stukje plaatmateriaal inzagen en vastzetten op het tafelblad.

Groetnis, Roeland
 
P

Pel

Guest
Kijk eens aan, drie antwoorden die alle drie op hetzelfde neer komen;)

Groet Pel.
 

Piewie

Nieuw lid
2 aug 2016
24
5
Noord-Brabant, Berlicum
Thanks, inderdaad: een simpele oplossing! Dat ik daar zelf niet op gekomen ben!
Aanvullend: De inlegplaat van mijn cirkel tafelzaagmachine (Bosch PTS10) ligt een paar millimeter lager dan de rest van de tafel. Heeft dart een reden? In de handleiding vind ik daar niks over.
Is dit simpel op te lossen met een andere inlegplaatje: zelf maken van een stukje hardhout o.i.d.?
 
P

Pel

Guest
Thanks, inderdaad: een simpele oplossing! Dat ik daar zelf niet op gekomen ben!
Aanvullend: De inlegplaat van mijn cirkel tafelzaagmachine (Bosch PTS10) ligt een paar millimeter lager dan de rest van de tafel. Heeft dart een reden? In de handleiding vind ik daar niks over.
Is dit simpel op te lossen met een andere inlegplaatje: zelf maken van een stukje hardhout o.i.d.?

Je geeft zelf al antwoord op je vraag Piewie, gewoon van bijvoorbeeld beukenhout een inlegplaat maken, dan is het probleem van een klemmende zaag gelijk opgelost. Je kunt de inlegplaat die te laag licht opvullen met bijvoorbeeld dunne formica, het ligt er aan hoeveel hij lager ligt, dat kun je met ac lijm onder de inlegplaat lijmen

Groet Pel.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Bij mijn zaag zitten er kleine stelschroefjes onder de inlegplaat om deze op de goede hoogte te kunnen krijgen. Misschien dat jij die er ook op hebt zitten?
Ik heb er ook een inlegplaat voor gemaakt van mulitplex. Werkt stukken beter dan een groot gapend gat naast de zaag.
Bewaar wel de oude inlegplaat, want als je schuin moet zagen werkt dat niet! Of je moet er meerdere maken voor verschillende schuintes.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
.... De inlegplaat van mijn cirkel tafelzaagmachine (Bosch PTS10) ligt een paar millimeter lager dan de rest van de tafel. Heeft dart een reden? ...

Dit zou je moeten opvullen of bijregelen met de stelschroefjes. Zo instellen dat de voorkant net iets lager ligt (± 0.2mm) en de achterkant gelijk ligt, zodat je bij het zagen niet tegen een rand stoot.

Jos
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.