Houtwerk opensloepje deels refitten/vervangen

yellowpoint

Nieuw lid
11 sep 2018
6
0
Sinds kort ben ik eigenaar van een polyester sloepje die van binnen met hout is afgetimmerd.
De indeling is goed en over het algemeen is het houtwerk goed maar er zijn n paar delen die ik wil repareren of vervangen.
Zo is er een stukje dichte boeg en achtersteven(gelijk aan de kuiprand)(als iemand weet hoe deze onderdelen officieel heten dan hoor ik het graag) waar aan gewerkt moet worden. Waarom? het is op 2 plaatsen open gebarsten en het is ander hout dan de rest van de boot.
Op de vloer ligt eiken pakket met open naden die in de 1c jachtlak staat. Nu is mijn plan om garantplaat of okume plaat te nemen en daarop deze eikendelen aan eengesloten te lijmen. Moet nog een luikje in maar dat is iets anders.
Nu weet ik niet of dit een goede oplossing is of dat de kenners zeggen, doe het in hemelsnaam niet op die manier daar ik dan mijzelf nu en in de toekomst een hoop werk op de hals haal of dat het dan voor korte duur is. Dat hoeft niet voor mij.
Ik lees overal dat je het hout in de epoxy kan/moet zetten maar niet rondom ivm afsluiten en dus verstikken hout. Welke en hoeveel kanten zet je dan wel in de epoxy?
Welke lijm raden jullie aan om deze delen(als het plan door de beugel kan) op de onderplaat te lijmen?
De keuze voor eiken is dat ik wat wil aanpassen/verbeteren en komt overeen met de vloer en daarbij absoluut niet de hele sloep wil/moet refitten.
Bovendien, teak vind ik mooi maar heel errug prijzig. Mij niet waard.
Komen vast nog meer vragen maar voor nu, was dit het even.
Ben benieuwd naar jullie keuze.

met vriendelijke groet,

Paul

front en binnenkant.JPGDichte achterkant.jpg
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Welkom op het forum Paul, als je wat foto's plaatst zal e.a. veel duidelijker zijn.

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
Die dichte stukjes bij de boeg en de achtersteven noemt men "plechtjes", respectievelijk voorplecht en achterplecht.

Voor de vloer (= vlonder(s) ) is de methode met open naden de beste, geeft voldoende verluchting eronder. NOOIT planken éénzijdig lijmen op een (losliggende) plaat, dat trekt gegarandeerd krom. Tenzij er rondom een dikke boord komt te zitten uit massief hout die de plaat helpt vlak houden. Ook NOOIT massief hout vlak tegen elkaar lijmen op een plaat, door de werking van het hout duwen die elkaar weg van de plaat.
Daarom worden bij dekken de naden gerubberd, zo kunnen de stroken los van elkaar bewegen, de kit neemt alle vervormingen op, bij het zwellen gaat de kitnaad bol staan, bij krimp gaat ie lichtjes hol staan.

Bij het gebruik van epoxy kan je twee kanten op:

- volledig inpakken rondom, maar dan mag het vochtgehalte van het hout maximaal 12% zijn, en alle, maar dan ook alle hoekjes en kantjes moeten dan strak afgewerkt worden met het product. Anders gaat het hout binnen de kortste keren gewoon rotten.

- éénzijdig aanbrengen, bijvoorbeeld enkel aan de buitenkant romp, geeft een waterdichte romp, de binnenzijde MOET dan ademend afgewerkt worden, zo kan het hout altijd het teveel aan vocht kwijt. Dit laatste is de beste optie bij restauratie. Dit gewoon omdat het praktisch niet mogelijk is om een bestaande romp perfect in te pakken met epoxy. Achter de spanten kan je nooit komen met het spul, daar blijft dus het hout heel vatbaar voor waterinfiltratie achter het epoxy; met alle gevolgen van dien.
 

yellowpoint

Nieuw lid
11 sep 2018
6
0
Hoi Tuoh,
Bedankt voor de naam van deze delen, plechtjes en andere info. Weet ik in ieder geval waar ik het over heb.
Nu heb ik ergens op dit forum gelezen, maar ja nadeel van veel lezen is dat ik niet meer weet waar ik het gelezen heb, dat er wel plankjes op onderplaten van garant of okume werden gelijmd. ging idd wel over teak of padouk en ja, gerubberd.
Nu komt natuurlijk de hamvraag:
Hoe kan ik mijn plechtjes mooi en dicht maken met eiken, zonder te rubberen en met die verstande dat ik niet om de haverklap aan het werk moet om de boel in het gareel te houden omdat de spanning teveel oploopt?
Zou je kunnen werken met delen met mes en groef waarvan je de messen inkort zodat er ruimte onstaat voor werking? Hou je natuurlijk wel weer een kier wat niet overeenstemt met de vloer die open kieren heeft.
De vloer is oke en laat ik zo. misschien opschuren en nieuwe lak van de Ijssel eroverheen voor de mooi. De ijssel is gebruikt voor de hele sloep.
Betreft de epoxy. De romp is dus van polyester en alleen het interieur is van hout. Wanneer ik het goed begrijp is het dus geen noodzaak om de vloerdelen eenzijdig in de epoxy te zetten.
Is de bedoeling van eenzijdig idd dat je alleen maar bijv de onderkant van een plank doet en de zijkanten en bovenkant in de lak zet? Werkt het zo?
Ben benieuwd welke mogelijkheden overblijven.
graag lees ik jullie advies.
 

tuoh

Oud hout
Bij de bootbouw zijn er maar twee manieren om een waterdicht houten dek of plecht te krijgen, de eerste is de naden rubberen, de andere is het aloude breeuwen. Al de rest is lapwerk dat binnen de kortste tijd faalt.
Wil je de plechtjes ineens grondig aanpakken dan zal je aan het rubberen van de naden niet kunnen ontkomen, is altijd de duurzaamste oplossing. Zonder de naden tussen de dekdelen te stoppen met breeuwde of sikaflex krijg je nooit een waterdicht dek. Alles samenlijmen tot één groot paneel is ook geen optie, de werking word dan nog wat uitvergroot.
De plecht vernieuwen met een stuk Okumé met latten opgelijmd gaat zonder rubberen ook altijd faliekant aflopen. Of, je moet de hele boel in de epoxy zetten (rondom) en nadien als één geheel aan boord plaatsen (zonder bijkomende schroeven of spijkers) anders lekt de boel weer en komt er vocht onder de epoxy.

Epoxy word (bij restauratie) meestal gebruikt aan de zijde die het meest te lijden heeft van de weersinvloeden, dat word binnenboord dus meestal de zichtkant(en). De onderzijde word NIET gelakt maar ingestreken met bijvoorbeeld D1 van Owatrol, of een mengsel van lijnolie en (reukloze) petroleum. Let wel, dit geld enkel voor vast ingebouwde onderdelen. Stukken die je kan loshalen en herplaatsen zonder beschadiging kunnen desgewenst wel rondom afgewerkt worden met epoxy, tenminste als het materiaal voldoende droog is.

Ik heb het hier nog al eens geschreven, maar elke booteigenaar kent wel het gezegde " koop een boot en werk je dood" Daar schuit wel een zekere waarheid achter. Onderhoud op een boot stopt nooit.
Dit alleen maar even ter aanmoediging:p
 
Laatst bewerkt:

yellowpoint

Nieuw lid
11 sep 2018
6
0
Hallo,
Nu we inboard redelijk opschieten met het aan kant maken van de sloep gaan we zo langzamerhand denken aan de kuiprand en plechtjes.
Heb hier en daar wat geinformeerd maar val aardig achterover van de prijzen die men vraagt om het nieuw te maken.
Op ie ook wat af gezocht maar natuurlijk vind je daar duizend verhalen met 1000 voor- en 1000 nadelen.
Nu heb ik gelezen dat je het hout aan de niet zichtzijde kan behandelen met lijnzaadolie met terpetine of met petroleum in de verhouding 2/3 -1/3.
Nu zit er een groot verschil in petroleum en terpetine dus wat is nu de juiste samenstelling om het hout te verduurzamen? Je kunt ook Owatrol D1 gebruiken maar ik wil het andere ook weten.
Klopt het trouwens ook dat wanneer je het hout insmeert met de bovengenoemde oplossing, dat de jachtlak moeilijker verwerkt omdat het hout zo vettig is van de oplossing die op de andere kant is gesmeerd?
Graag zie ik jullie reactie tegemoet.

Groet,

Paul
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.