dikte mdf deur

kluns321

Nieuw lid
22 sep 2018
1
0
hoi, ik ben nieuw hier en heb vandaag mijn eerste mdf kast in elkaar geklu(n)st! Best fraai geworden al zeg ik het zelf:))

nu wil ik er een deur voor maken (ook van mdf) maar welke dikte moet ik hier minimaal voor gebruiken? En welke (en hoeveel) scharnieren zijn er hiervoor nodig?

Kast is 235 hoog en 33cm breed. Omdat er een plint onder zit wil ik de deur 228x33cm hebben, een deur die op de kast sluit zeg maar, er dus niet invalt. De gehele kast is gemaakt met 18mm mdf.

Advies en ervaringen zijn meer dan welkom. Zelf twijfel ik of 15mm genoeg is voor bepaalde scharnieren en handgreep. Zou wel mijn voorkeur hebben mbt gewicht en omdat ik in het velengde van de die deur een strakke wand wil maken en ik daar (waarschijnlijk) precies 15mm over heb (anders moet ik gwn 3mm uitfreesen, vensterbank 3mm inkorten, of iets anders verzinnen wat 3mm opleverd).
 
Laatst bewerkt:
M

Milo-vs

Guest
Indien je potscharnieren wilt is 15mm wel heel krap, ik geloof dat een pot 13mm diep komt maar het puntje van je potboor zou dan zomaar door je plaat kunnen komen.
Wat je kunt doen is de deur op de plekken van de scharnier opdikken naar binnen toe. Maar een deur met die afmeting zou ik persoonlijk liever van multiplex oid maken. Dat als je er een schroef indraait dat die ook iets houd. Verder zou ik denk 4 of 5 van die scharnieren gebruiken.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
meet die maten eerst eens goed na 18 heeft de voorkeur het is een smal deurtje dus het gewicht is het probleem niet.

15 kan maar dan moet je de scharnieren voorzichtig boren en mogelijk het puntje van de center bijwerken aan de zichtzijde
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.