Klein schaaltje van hulst met een droogscheur.

P

Pel

Guest
Dit schaaltje van hulst had een droogscheurtje, ik dacht dat het nog wel zou gaan maar toen ik de buitenkant mooi rond had zat de scheur er nog. Dan kun je het hout in de afvalbak gooien, maar ik besloot om het toch af te maken, al is het maar ter lering en vermaak. Huls is prachtig houtsoort om te draaien, het schaaltje is 9.5 cm doorsnee en 4 cm hoog, afgewerkt met shellawax.

Ik heb de scheur met ca lijm behandeld, maar op de buitenkant teveel naast de scheur gemorst. Ik heb met houtdraaien nog niet met die ca lijm gewerkt, maar hij trok helemaal in het hout. Ik dacht dat schuur ik er wel uit, maar de lijm was te diep naast de scheur ingetrokken. Ik had hem zorgvuldiger in de scheur moeten laten lopen, in de binnenkant ging dat wel goed. We hebben weer wat geleerd, en ik heb er een schaaltje met een scheur aan over gehouden.;)

Groet Pel.

schaaltje huls.jpg

schaaltje huls 2.jpg

schaaltje huls 3.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Hoi Pel,
als ik het zo bekijk is de hulst behoorlijk naar de geelbruine kant.
Ik heb ook een stuk hulst gedraaid, maar dat is echt naar de witte kant en het scheurt als de beste:mad:
 
P

Pel

Guest
Hij is ook witter van kleur meer de shellwax maakt het wat donkerder.

Groet Pel.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Pel,

Even en vraagje, je hebt mij laatst de tip aan de hand gedaan om gupa maker te gebruiken bij een scheurtje, dat werkte voor mij prima, waarom paste dat hier niet?

Ik heb voor CA lijm ook een dikkere variant in huis die niet zo in de porien trekt als de dunne CA lijm maar de scheur wel netjes dicht lijmt. Heb je dat overwogen?

Verder ben ik wel benieuwd met welk gereedschap je de dunne schaal probeert te bereiken, met schalenguts of met de Crown revolution of xyz??

Groeten, hans
 
P

Pel

Guest
Pel,

Even en vraagje, je hebt mij laatst de tip aan de hand gedaan om gupa maker te gebruiken bij een scheurtje, dat werkte voor mij prima, waarom paste dat hier niet?

Ik heb voor CA lijm ook een dikkere variant in huis die niet zo in de porien trekt als de dunne CA lijm maar de scheur wel netjes dicht lijmt. Heb je dat overwogen?

Verder ben ik wel benieuwd met welk gereedschap je de dunne schaal probeert te bereiken, met schalenguts of met de Crown revolution of xyz??

Groeten, hans

Hans, ik wilde gewoon wat anders proberen omdat ik hier op het forum gelezen had dat je ca lijm en dan schuurstof erin schuren maar het werkte m.i. niet naar behoren. Dit blokje hulst was eigenlijk gewoon een test blokje hout om te kijken of ik het scheurtje weg kon draaien. Toen dat niet ging heb ik toch maar besloten om het af te maken. Je vraag over een dunne schaal draaien begrijp ik niet goed wat je bedoeld, ik gebruik veelal de schalenguts? ik heb bij Ronald nog een dunne guts bij gekocht, de Crown 10 mm schalenguts voor de laatste afwerking, het is een heel fijne guts. In de aanhef van dit topic had ik er over dat je hoe meer ervaring met het draaien je ook dunner durft te draaien.

Groet Pel.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Pel als ik een scheur(tje) met Ca lijm wil behandelen, ga ik de omgeving van de scheur voor behandelen met een lak of olie om intrekken van de CA lijm te voorkomen.
De lak of olie schuur je makkelijker weg dan de ingetrokken CA lijm. Soms wil ook het afplakken met tape wel eens helpen maar vaak loopt de CA lijm onder de tape.

Goeie tip.
 
P

Pel

Guest
Oeh, dat denk ik niet... Gelukkig trekt shellawax niet echt in het hout - het zou dus redelijk weg te schuren moeten zijn.

Henk, ik vraag het omdat scheerzeep de shellawax waarschijnlijk gauw zal oplossen?

Groet Pel.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Henk, ik vraag het omdat scheerzeep de shellawax waarschijnlijk gauw zal oplossen?

Yep, zeker als je een blok zeep in die kom stop en laat zitten. Als je m alleen gebruikt om schuim te kloppen ook, maar minder snel. Maar ik zou inderdaad geen scheerkom afwerken met shellawax... Mijn scheerkommen zijn allemaal afgewerkt met jachtlak - maar gietepoxy is waarschijnlijk nog een beter alternatief. Jachtlak is OK voor een schuimopklopkom, maar voor een kom waar je een stuk zeep in bewaart en met de kwast vanuit die kom steeds schuim maakt werkt het niet - je zult zien dat als de kom voor de eerste keer leeg is de lak grotelijks is aangetast door zeep en water... Voor een dergelijke kom zou ik nu gietepoxy gebruiken.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Yep, zeker als je een blok zeep in die kom stop en laat zitten. Als je m alleen gebruikt om schuim te kloppen ook, maar minder snel. Maar ik zou inderdaad geen scheerkom afwerken met shellawax... Mijn scheerkommen zijn allemaal afgewerkt met jachtlak - maar gietepoxy is waarschijnlijk nog een beter alternatief. Jachtlak is OK voor een schuimopklopkom, maar voor een kom waar je een stuk zeep in bewaart en met de kwast vanuit die kom steeds schuim maakt werkt het niet - je zult zien dat als de kom voor de eerste keer leeg is de lak grotelijks is aangetast door zeep en water... Voor een dergelijke kom zou ik nu gietepoxy gebruiken.

mijn scheerschuim komt uit een spuitbus zo via mijn hand naar mijn kin... geen olie, shellawax, lak of gietepoxie nodig... :)
maar da's waarschijnlijk nat scheren voor dummies...
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Hans, ik wilde gewoon wat anders proberen omdat ik hier op het forum gelezen had dat je ca lijm en dan schuurstof erin schuren maar het werkte m.i. niet naar behoren. Dit blokje hulst was eigenlijk gewoon een test blokje hout om te kijken of ik het scheurtje weg kon draaien. Toen dat niet ging heb ik toch maar besloten om het af te maken. Je vraag over een dunne schaal draaien begrijp ik niet goed wat je bedoeld, ik gebruik veelal de schalenguts? ik heb bij Ronald nog een dunne guts bij gekocht, de Crown 10 mm schalenguts voor de laatste afwerking, het is een heel fijne guts. In de aanhef van dit topic had ik er over dat je hoe meer ervaring met het draaien je ook dunner durft te draaien.


Pel, ik had ook al eens gemerkt dat de CA-met schuurstof niet goed meekleurt met de afwerking dus doe ik dat niet meer, Ik heb wel een zwarte variant CA in huis waarmee je soms aardige effecten kunt krijgen.

De 10mm heb ik nu ook en dat is een fijn ding.


Groet Hans
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
mijn scheerschuim komt uit een spuitbus zo via mijn hand naar mijn kin... geen olie, shellawax, lak of gietepoxie nodig... :)
maar da's waarschijnlijk nat scheren voor dummies...

Ja en nee. Er bestaan veel misverstanden over spuitbusschuim - zoals dat het chemische bagger zou zijn tov klassieke scheerzeep. Da's niet (of nauwelijks) waar - scheerschuim uit een spuitbus is, qua ingrediënten en werking zeer vergelijkbaar met 'gewone' scheerzeep of -creme die je met een borstel moet opkloppen.

Het grote verschil zit m niet in de samenstelling maar in de toepassing. Bij instant schuim denken mensen dat ze ook instant kunnen scheren - en dat is niet het geval - scheerzeep heeft tijd nodig om in de baardharen in te trekken en ze zo te prepareren voor een scheerbeurt. Bij klassiek inzepen met een kwast zit die wachttijd feitelijk al in de benodigde handelingen ingebouwd. Als mensen de overstap van spuitbus naar zeep maken denken ze dat het betere resultaat met het product te maken heeft, maar feitelijk heeft het alleen met de werkwijze te maken.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Ja en nee. Er bestaan veel misverstanden over spuitbusschuim - zoals dat het chemische bagger zou zijn tov klassieke scheerzeep. Da's niet (of nauwelijks) waar - scheerschuim uit een spuitbus is, qua ingrediënten en werking zeer vergelijkbaar met 'gewone' scheerzeep of -creme die je met een borstel moet opkloppen.

Het grote verschil zit m niet in de samenstelling maar in de toepassing. Bij instant schuim denken mensen dat ze ook instant kunnen scheren - en dat is niet het geval - scheerzeep heeft tijd nodig om in de baardharen in te trekken en ze zo te prepareren voor een scheerbeurt. Bij klassiek inzepen met een kwast zit die wachttijd feitelijk al in de benodigde handelingen ingebouwd. Als mensen de overstap van spuitbus naar zeep maken denken ze dat het betere resultaat met het product te maken heeft, maar feitelijk heeft het alleen met de werkwijze te maken.


Prachtige uitleg Henk, heerlijk zo'n forum waar van alles passeert. Ik gebruik trouwens sinds jaar en dag scheerolie, wat mij prima bevalt en ook nog lekker ruikt.

Grtz Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.