Afmetingen kozijn (enkele en dubbele deur)

sjender

Nieuw lid
4 jul 2016
10
0
Goedemiddag,

Ik heb een paar schitterende oude eikenhouten balken op de kop weten te tikken.
Hiervan wil ik deurkozijnen gaan maken, nadat ik al eerder raamkozijnen ervan heb gemaakt.

Echter wat zijn gangbare maten zodat er later een 'normale' voordeur in gezet kan worden?
Zodat dit geen maatwerk hoeft te worden voor de deurenwinkel.

En het gaat dan om 1 voordeur en voor de achterkant een kozijn voor openslaande deuren.
 
Standaard deurmaten zijn 730, 780, 830, 880, 930, 980mm.
Waarbij voor voordeuren normaal gesproken 830 en 930 het meest worden gebruikt.
Hoogte van de deur is 2115 of 2315mm, binnendeuren soms nog 2015mm.
Rekening houdend met sponningen is bij een deur van 830 het kozijn buitenwerks 934mm breed, bij een deur van 930 is het kozijn 1034mm breed.
Standaard is kozijnhout 67x114 buitenwerks.
Bij dubbele deuren kun je deze maten ook aan houden.
Bij dubbele deuren moet je wel bedenken hoe je een en ander wil maken met sluitingen (stolpnaald, espagnolet, contra espagnolet, etc).
Wees gewaarschuwd, meerpuntssluiting bij een dubbele deur loopt behoorlijk in de papieren.

Mvg Joep Kanters
 

sjender

Nieuw lid
4 jul 2016
10
0
Bedankt voor je reactie.

Weet je toevallig ook de binnenmaat van een kozijn voor een deur van 83x211.5.

Aangezien ik geen standaard kozijnhout ga gebruiken, gaan de standaard buitenmaten niet op lijkt me.
Ik wil mijn kozijnen wat dikker/robuuster maken dan standaard.

Met andere woorden, hoeveel ruimte is er aan de zijkanten en boven en onderkant nodig om de deur goed de kunnen laten draaien?

En hebben tochtstrips hier nog invloed op?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.