Verstellen afvoerblad vlak-vandiktebank Robland

legrand78

Nieuw lid
25 sep 2015
20
11
Hoi,

Ik heb een heel oude vlak vandikte bank staan van Robland. Echter staat het afvoerblad hoger dan de messen waardoor hij feitelijk niks doet. Er staat geen type op, alleen een sticker van de leverancier van 100 jaar geleden.

Ik heb al wel een stelschroef gevonden, maar dat doet onvoldoende omdat ik het kantelpunt niet kan verstellen.

Ik probeer een paar foto's bij te voegen, maar dat lukt op de telefoon nog niet zo goed.

Enig idee hoe ik dit op kan lossen?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Allereerst kun je eens controleren of het afvoerblad parrallel staat aan het beitelblok. Dat is een goed vertrekpunt. Als tweede stap zou je dan als het goed is de beitels kunnen stellen zodanig dat ze een fractie boven het afvoerblad uitkomen. Is dat een oplossingsrichting?

Succes! Fons
 

legrand78

Nieuw lid
25 sep 2015
20
11
Dank je wel. Ben inderdaad maar met de beitels begonnen. Dat is nog een lastige klus.
Ik had gehoopt dat het aflegblad zelf ook instelbaar zou zijn. Dat is ook wel één kant op. Het scharniert.
En dan nog de aanslag.
Bij zo'n oude machine gaat dat allemaal niet zo soepel.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Controleer eerst of het aan- en afvoerblad evenwijdig staan, alleen het afvoerblad kan je eenvoudig stellen als ik het goed herinner. Dan de messen stellen tov het afvoerblad. Daarna controleren of de vandikte bank links en rechts even dik schaaft, dat is eenvoudig bij te regelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.