Turbo houtkachel

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Laatst bewerkt:

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Ik heb deze vorig jaar ook aangeschaft en ben er zeer tevreden over (http://www.turbohoutkachel.nl/turbo-houtkachels/turbo-houtkachel-3/)
Geeft veel warmte, is relatief zuinig in verbruik en zoals Roeland al aangeeft kun je ook houtmot erin stoken.
Waar je wel op moet letten is dat je een zeer goede kwaliteit afvoer eraan koppelt. De pijp wordt loeiheet!
De aanleg van de afvoer kostte dan ook ruim 2x zoveel als de kachel zelf.

Groet,
Hans
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Ik heb deze vorig jaar ook aangeschaft en ben er zeer tevreden over (http://www.turbohoutkachel.nl/turbo-houtkachels/turbo-houtkachel-3/)
Geeft veel warmte, is relatief zuinig in verbruik en zoals Roeland al aangeeft kun je ook houtmot erin stoken.
Waar je wel op moet letten is dat je een zeer goede kwaliteit afvoer eraan koppelt. De pijp wordt loeiheet!
De aanleg van de afvoer kostte dan ook ruim 2x zoveel als de kachel zelf.

Groet,
Hans
Dan kan het thermisch rendement niet erg hoog zijn! Tenzij dat rookgaskanaal ook in de werkplaats zijn warmte nuttig kan afgeven.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Dan kan het thermisch rendement niet erg hoog zijn! Tenzij dat rookgaskanaal ook in de werkplaats zijn warmte nuttig kan afgeven.
Dat klopt,
Mijn Jotul kachel in de woonkamer heeft een veel hoger rendement, maar dan praat je over een heel ander soort kachel. Die kost grofweg 10x zoveel.
Dit is een eenvoudige en lichte kachel voor in de werkplaats en omdat het rookkanaal ook warmte afgeeft in de werkplaats is dat voor mij ruim voldoende.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb een Deom en eigenlijk is het gewoon rommel. Een heel slechte kachel zowel wat betreft verbranding als kwaliteit. Het is wel een klein model en mogelijk branden de grotere beter. De kachel rookt en stinkt altijd, ongeacht de brandstof (altijd zuiver hout, soms kleine stukjes, soms grotere, paletten enz). De schouwaansluiting en schouw zelf zijn al flink geoxideerd door hoge temperaturen.
Het probleem is dat de vuurhaard te laag is en de vlam in de schouw slaat. Daar is er onvoldoende zuurstof voor een correcte verbranding met roken tot gevolg. De hoge temperaturen die hierdoor ontstaan in de aansluiting van de schouw en de schouwbuis zelf veroorzaken de snelle corrosie.
Een goede verbranding ga je in zulk een kachel nooit krijgen (beroepshalve ben ik bezig met houtverbranding).
Een zelfbouw zoals het voorbeeld van Tom lijkt me een betere keuze.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Ik heb een Deom en eigenlijk is het gewoon rommel. Een heel slechte kachel zowel wat betreft verbranding als kwaliteit. Het is wel een klein model en mogelijk branden de grotere beter. De kachel rookt en stinkt altijd, ongeacht de brandstof (altijd zuiver hout, soms kleine stukjes, soms grotere, paletten enz). De schouwaansluiting en schouw zelf zijn al flink geoxideerd door hoge temperaturen.
Het probleem is dat de vuurhaard te laag is en de vlam in de schouw slaat. Daar is er onvoldoende zuurstof voor een correcte verbranding met roken tot gevolg. De hoge temperaturen die hierdoor ontstaan in de aansluiting van de schouw en de schouwbuis zelf veroorzaken de snelle corrosie.
Een goede verbranding ga je in zulk een kachel nooit krijgen (beroepshalve ben ik bezig met houtverbranding).
Een zelfbouw zoals het voorbeeld van Tom lijkt me een betere keuze.
Hallo Mathieu,
Vervelend dat jij zo'n slechte ervaring met de turbokachel hebt, maar ik herken mij totaal niet in jouw ervaring.
Ja, de afvoerpijp wordt heet, maar dat hoeft in een "open" situatie geen probleem te zijn omdat ook die meewerkt aan de verwarming.
De dakdoorvoer moet wel goed geïsoleerd zijn.
Mijn kachel brandt keurig en ik heb nog nooit brand in de afvoerpijp gehad.
En ook ik heb een klein model.

Ik kan mij er dus niet in vinden om die kachels gelijk als rommel te bestempelen.

Groet,
Hans
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Mij viel het lage rendement van de Turbokachel op terwijl er op hun website staat Het lijkt me dat er dan een hoop ongerechtigheden in je werkplaats en/of buitenlucht terecht komen.
Verder, wat aspecten rond de (kwaliteit) van een houtkachel in de werkplaats:
- als je een houtkachel ruikt is het het fijnstof dat je inademt, of dat nu binnen of buiten is. Was laatst bij een collega in de werkplaats en die had aardig geinvesteerd in stofafzuiging en schone lucht terwijl hij vrolijk z'n allesbrander vulde met o.a. plaatmateriaal....
- mijn werkplaats (bedrijfsmatig) begint aardig 'af' te raken. Onderdeel van het project was de verzekering. Deze ging acoord met een houtkachel maar eiste(terecht) wel dubbbelwandige pijp vanaf 50 cm onder het liggende spant van de dakconstructie en natuurlijk een dubbelwandige dakdoorvoer. Ze wilden eigenlijk ook een 'afgetimmerde pijp" tot die dubbelwandige afvoer maar ik wilde dat in het zicht houden voor de warmte en visuele inspectie op ongerechtigheden als spinnenwebben etc. waar dan weer (houtstof) in blijft hangen. Ze gingen accoord met die redenering.

- mijn vorige werkplaats was aan huis. De houtkachel die ik daar geplaatst heb, heb ik ook aangemeld bij de verzekering. Gelukkig want mn verz. agent liet weten dat ik in geval van brand, veroorzaakt door die houtkachel, niet verzekerd was geweest. Voorwaarde is trouwens ook het (aantoonbaar, dus factuur) regelmatig vegen van het rookkanaal. Groet, Hendrick
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Mathieu,

Jammer dat je met deze kachel slechte ervaring hebt voldoet je rookafvoer kanaal wel aan alle eisen?
De kachels aangeboden op turbokachel.nl zijn geen Deom kachels maar een goedkope variant.
Deom (franse kachel) levert deze modellen in twee uitvoeringen de goedkopere variant alleen in plaatstaal en de duurdere variant in plaatstaal en gietijzer.
De laatste heb ik aan de binnenzijde van mijn kachel zijn gietijzeren segmenten geplaatst voor een betere warmte afgifte en bescherming van de buitenzijde die van plaatstaal is.
Voorts moet je bij deze kachel juist stoken een goede brand opbouw en juist af regelen dit vergt enige oefening.
De kachel brand van boven langzaam naar beneden en geeft bij de juiste luchttoevoer afstelling een langdurige warmte af, de eerste anderhalve meter is bij mij een dikke stalen buis die ook warmte afgeeft aan de werkplaats hier heb ik een ventilator op staan die de warmte verder de werkplaats in voert. Deze stalen buis gaat over in een dubbelwandige rvs rookafvoer naar buiten.

Mij bevalt de Deom inorm, toen ik zoekende was bezocht ik ook de site van turbokachel.nl maar na wat googlen bleek dat de kwaliteit en uitvoering van deze kachels veel minder waren als de originele Deom's (dunne staalplaat slechte verbranding etc) heb toen de Deom gekocht prijs verschil toen was voor een nr 4 125 euro
Kortom ben zeer tevreden over mijn Deom turbokachel neemt weinig ruimte in en geeft een prettige warmte af.

Groetnis, Roeland
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Hallo Mathieu,
Vervelend dat jij zo'n slechte ervaring met de turbokachel hebt, maar ik herken mij totaal niet in jouw ervaring.
Ja, de afvoerpijp wordt heet, maar dat hoeft in een "open" situatie geen probleem te zijn omdat ook die meewerkt aan de verwarming.
De dakdoorvoer moet wel goed geïsoleerd zijn.
Mijn kachel brandt keurig en ik heb nog nooit brand in de afvoerpijp gehad.
En ook ik heb een klein model.

Ik kan mij er dus niet in vinden om die kachels gelijk als rommel te bestempelen.

Groet,
Hans

Het is geen brand in de afvoerpijp. De vlam uit de kachel zelf komt in de schouw terecht omdat de kachel onvoldoende hoog is om ze te laten uitbranden. De rookgaspijp wordt zo heet dat mijn infraroodthermometer buiten bereik gaat (+ 400°). Een deel van die warmte komt inderdaad in de werkplaats terecht, maar dan heb je eigenlijk een zwarte pijp nodig, geen blinkende inox om een goede warmteoverdracht te krijgen. Buiten zie ik de rookgassen nog trillen, wat er op duid dat de temperatuur nog erg hoog is. De schouw is maar 5 meter hoog wat ook wel maakt dat ik goed kan zien en ruiken wat er buiten gebeurd.
Mijn kachel in de woning is dan toch wel anders. Maximum 150° rookgastemperatuur en witte damp aan de uitmonding. Stinken of zwart roken doet ze nooit. Gemeten rendement (met Testo meettoestel) 92%. Heel ander verhaal dus, maar ook heel andere prijsklasse uiteraard.
En zoals Hendric zegt, als je ze ruikt adem je troep in.
Op de website wordt geen enkel keurmerk vermeld. Heel waarschijnlijk hebben ze dat dan ook niet. Dat zegt genoeg over de kwaliteit van de verbranding
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mathieu,

iets wat ik me al een tijdafvraag: hoe zit dat met CO2? Betekent een hoger rendement van je kachel ook minder of geen CO2 uitstoot?
CO2 uitstoot ga je altijd hebben. De verbranding van koolstof (het belangrijkste onderdeel van hout) geeft koolstofdioxide (CO2). Het rendement hangt af van de hoeveelheid CO2 gemeten in de rookgassen ten opzichte van het theoretische maximum mogelijke C02 gehalte bij een bepaalde brandstof. Tweede factor voor rendement is de rookgastemperatuur. Hoe lager, hoe hoger het rendement. Met deze gemeten waardes kan je via de formule van Siegert het rendement van de verbranding berekenen.
Een kachel met een hoog rendement gaat verhoudingsgewijs minder CO2 uitstoten dan eentje met een laag rendement per geleverde Kwh omdat er minder hout verbrand moet worden om dezelfde hoeveelheid warmte te krijgen.
Een ander aspect is de uitstoot van CO. CO krijg je door onvolledige verbranding (wat ook weer voor fijn stof zorgt). Veel CO betekent ook weer een laag rendement.
Bij een moderne kachel gebeurd de verbranding in twee stappen. Eerst wordt het hout vergast en in de tweede stap wordt aan dit gas lucht toegevoegd om het volledig te verbranden. Er mag echter niet teveel lucht toegevoerd worden omdat deze overtollige lucht enkel verwarmd wordt en dan weer door de schouw verdwijnt. Bovendien koelt deze lucht de vlam af waardoor je een slechte verbranding krijgt (CO en andere rotzooi).
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Het is geen brand in de afvoerpijp. De vlam uit de kachel zelf komt in de schouw terecht omdat de kachel onvoldoende hoog is om ze te laten uitbranden. De rookgaspijp wordt zo heet dat mijn infraroodthermometer buiten bereik gaat (+ 400°). Een deel van die warmte komt inderdaad in de werkplaats terecht, maar dan heb je eigenlijk een zwarte pijp nodig, geen blinkende inox om een goede warmteoverdracht te krijgen. Buiten zie ik de rookgassen nog trillen, wat er op duid dat de temperatuur nog erg hoog is. De schouw is maar 5 meter hoog wat ook wel maakt dat ik goed kan zien en ruiken wat er buiten gebeurd.
Mijn kachel in de woning is dan toch wel anders. Maximum 150° rookgastemperatuur en witte damp aan de uitmonding. Stinken of zwart roken doet ze nooit. Gemeten rendement (met Testo meettoestel) 92%. Heel ander verhaal dus, maar ook heel andere prijsklasse uiteraard.
En zoals Hendric zegt, als je ze ruikt adem je troep in.
Op de website wordt geen enkel keurmerk vermeld. Heel waarschijnlijk hebben ze dat dan ook niet. Dat zegt genoeg over de kwaliteit van de verbranding

Ik denk dat wij het (grotendeels) eens zijn.
Ik zou hem nooit in een ruimte zetten die continu verwarmd moet worden.
Al hebben meerdere mensen op het forum hier wel goede ervaringen mee.

Ik verwarm mijn garage alleen als ik daar ben en de temp onder de 10 graden is.
Dus dat is in de winter max enkele uren per week.
Daarvoor vind ik het een prima kachel.

Tot slot over efficiëntie:
In praktijk betekent dat voor mij weinig as en dus een vrijwel volledige verbranding.
Ik heb hem in het voorjaar (met name koude februari) vrij veel gebruikt, maar nog nooit de mini aslade hoeven te legen.


Groet,
Hans
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Net als Benchworks heb ik de aslade en onderkant voorzien van een laagje zand 1 x per stookseizoen leeg ik de kachel met een as zuiger en kan ik weer verder stoken.
Eventueel weer een beetje vullen met zand tot aan het gietijzeren rooster.
De kachel brand in het stookseizoen de hele dag door voor mijn werkplaats een perfecte en redelijk goedkope oplossing.

Groetnis, Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.