Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 22
    Rene zijn het geen boren van Famag?

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2017
    Zoals hierboven gesuggereerd, een systeem met geleidebussen. Wat ik het meest tegenkom is Wolfcraft, maar op de academie heb ik al zwaardere en betere systemen gezien (wél met een serieus prijskaartje).

Persoonlijk vermijd ik deuvels, ik werk liever met lamellen

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2016
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Welp75 Bekijk Berichten
    Ik heb dit setje (https://www.hornbach.nl/shop/WOLFCRA...iABEgILFfD_BwE)

In tegenstelling tot de ervaring van Erik, heb ik hiermee altijd strakke en passende verbindingen gekregen. De methode die hij beschrijft werkt ook prima, maar ik vond (en vind het eigenlijk nog steeds) lastig om uit de losse hand echt haaks te boren. De geleidebussen van de set waren in mijn ogen daarom ideaal.
    Als je die set bestelt kun je het beste twee setjes bestellen want dan hoef je niet om te zetten.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Als je in kops hout boort en je gebruikt geen boormal loopt je boor gegarandeerd weg. Maak je een haakse verbinding dan kun je het best eerst het gat voor de deuvel in het kopse hout boren, met de kleine puntmalletjes de gaten overnemen op het hout met de langsdraad en dat vervolgens boren. Maar de betere methode is een boormal waar je beide delen tegelijkertijd in klemt en boort.
    Voor het uitlijnen zijn lamellen beter en wil je ook sterkte dan moet je aan domino's denken.

Bedankt voor de tips: goede boren en zo'n boormal zullen zeker gaan helpen. Met domino's of lamello's heb ik nog nooit gewerkt, ben (nog) een beginner!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim Kluck Bekijk Berichten
    Rene zijn het geen boren van Famag?
    Jup klopt haha typefoutje!

Ik ben begonnen met deuvelen met ook zo'n piekjes, setje van bosch. Werkte echt niet precies.

Nadien de eerder vermelde wolfcraft manuele deuvelaar gehad. Dit is het minimum. Werkt redelijk traag maar wel tamelijk precies als je heel handig bent of als je 3 handen hebt. Niet duur op amazon.de.

Iets beter zijn de serieuze deuvelmallen. Kosten toch altijd gauw richting 200 euro. Bv. Dowelmax. En voor de echten: Mafell DD(F)40. Werkt superprecies, relatief snel, en enorm toepassingsgebied. Wel erg duur ook. Ze hebben net de opvolger van de DD40 uit, de DDF40, dus misschien vind je binnenkort wel wat 2e hands DD40s...

In elk geval vind ik deuvelen prachtig. Vele hebben er een slecht gedacht over, volgens mij door die waardeloze standaardsetjes. Maar als je het precies kan doen is het een erg krachtig en simpel systeem. Als je regelmatig dingen maakt, zou ik zeker op z'n minst het geld uitgeven voor zo'n deuvelmal. Idealiter eentje die 6-8-10 en liefst van al evt. ook nog 12 kan boren. Dan heb je een enorm bereik.
    En als het maar voor heel af en toe is, tja, wolfcraft he...
    One, who stops improving himself, has already ceased to be good
    -- Max Bessey

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Piewie Bekijk Berichten
    Bedankt voor de tips: goede boren en zo'n boormal zullen zeker gaan helpen. Met domino's of lamello's heb ik nog nooit gewerkt, ben (nog) een beginner!
    Eenmaal je goed kan deuvelen, geen domino of lamello meer nodig. Enfin met deze zin ga ik wsl. weer veel kritiek krijgen van de dominofans maar dit is toch mijn mening. De deuvel is ook van alle tijden. Onlangs in een 18e eeuws huis windverbanden vastgesteld die allemaal bevestigd waren met ... jawel deuvels! Grote deuvels!
    One, who stops improving himself, has already ceased to be good
    -- Max Bessey

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2016
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RonaldVereycken Bekijk Berichten
    Eenmaal je goed kan deuvelen, geen domino of lamello meer nodig. Enfin met deze zin ga ik wsl. weer veel kritiek krijgen van de dominofans maar dit is toch mijn mening. De deuvel is ook van alle tijden. Onlangs in een 18e eeuws huis windverbanden vastgesteld die allemaal bevestigd waren met ... jawel deuvels! Grote deuvels!
    Met zo'n wolfcraft meisterduebler heb ik al een keer een bodem van een lade gemaakt uit drie stukken 15mm multiplex. Het moest af en het was laat...
    Maar ik vind het uit nostalgische overwegingen ook leuk om te doen en je moet blijven nadenken.
    Nog een andere tip, koop een tweede set met diepte aanslagen, dan hoef je niets om te bouwen en boor je niet door de plaat heen omdat de boor te diep kan.....

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Deuvels kun je gebruiken om te positioneren of om een verbinding te fixeren. In de oudheid al werden pen en gat verbindingen al met deuvels gefixeerd. Toen werden er ook al domino's gebruikt. Ik meen dat de naam zwevende pen is. Die zou je zelfs met deuvels kunnen vastzetten.
    Voor het positioneren heb je al snel het euvel dat je boor verloopt, zeker in kops hout. Dan is een deuvelmal een handig hulpmiddel. Gaat het om positioneren dan is er vrij weinig verschil tussen deuvels, lamello's en domino's. De kracht die je met de verbindingen kunt overbrengen is echter wel verschillend. Hier is het waar je een keuze moet maken. En €17 voor een deuvelmeester lijkt me een goede investering als ik de Wolfcraft video tenminste mag geloven.

Forum Rechten