nauwkeurig werken met deuvels?

Piewie

Nieuw lid
2 aug 2016
24
5
Noord-Brabant, Berlicum
klussers,
Bij het maken van een bankje heb ik met deuvels gewerkt: één kant boren, centreerpen er in en het andere hout erop drukken en in de afdruk het tweede gat boren.
Echter: echt nauwkeurig lukt me niet, er zit altijd wel een klein vershil, ik denk omdat bij het op elkaar zetten (de centreerpen maakt dan de afdruk in het andere hout) je nooit precies kunt zijn. Daarnaast wil de centreerpen ook nog wel eens tussen twee houtnerven schieten. Hebben jullie tips om nauwkeuriger met deuvels te werken of is deze onnauwkeurigheid inherent aan deze techniek?
Piet
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Je zou ook de boel met een lijmklem "vast" kunnen zetten en dan met een hamer een flinke tik geven, dan kan het niet verspriingen en als je een houtboor met punt gebruikt zou het goed moeten gaan.
En je kunt altijd nog met de schuurmachine de overgang bijwerken.

Ik denk dat het vooral een zaak is om het vaak te doen en te blijven oefenen zodat je je handigheid houdt.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Het probleem blijft dat je boor zijn eigen weg tussen de nerven zoekt. Bij hout met niet zulke harde nerven is dat geen probleem, maar bij vurenhout van de bouwmarkt zwerft de boor alle kanten op.
Dan zullen ze nooit mooi passen.
Je kan er dan rekening mee houden door de plankjes wat dikker te houden, en na het lijmen netjes vlak te schaven.
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Koop een setje deuvelmallen (bv van wolfcraft). Hoewel ik tegenwoordig zelden deuvels gebruik (heb andere verbindingstechnieken geleerd :) ), had ik vroeger zo'n setje en dat werkte prima voor de verbindingen die er mee te maken zijn.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Ik vond dat altijd een waardeloos systeem...ik had ze vroeger in alle maten...je krijgt het zelden goed...het blijft altijd een soort ongecontroleerd "mikken"...gewoon zoals eerder gezegd nauwkeurig aftekenen/krassen aan beide verbindingen...dan priemen...dan boren (recht is een must) en voila...perfecte verbinding
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Zoals hierboven gesuggereerd, een systeem met geleidebussen. Wat ik het meest tegenkom is Wolfcraft, maar op de academie heb ik al zwaardere en betere systemen gezien (wél met een serieus prijskaartje).

Persoonlijk vermijd ik deuvels, ik werk liever met lamellen :)
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Ik heb dit setje (https://www.hornbach.nl/shop/WOLFCR...MIgZbxstvM3QIVB_lRCh2VpQaUEAQYAiABEgILFfD_BwE)

In tegenstelling tot de ervaring van Erik, heb ik hiermee altijd strakke en passende verbindingen gekregen. De methode die hij beschrijft werkt ook prima, maar ik vond (en vind het eigenlijk nog steeds) lastig om uit de losse hand echt haaks te boren. De geleidebussen van de set waren in mijn ogen daarom ideaal.

Als je die set bestelt kun je het beste twee setjes bestellen want dan hoef je niet om te zetten.
 

WR1944

Oud hout
Als je in kops hout boort en je gebruikt geen boormal loopt je boor gegarandeerd weg. Maak je een haakse verbinding dan kun je het best eerst het gat voor de deuvel in het kopse hout boren, met de kleine puntmalletjes de gaten overnemen op het hout met de langsdraad en dat vervolgens boren. Maar de betere methode is een boormal waar je beide delen tegelijkertijd in klemt en boort.
Voor het uitlijnen zijn lamellen beter en wil je ook sterkte dan moet je aan domino's denken.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Ik ben begonnen met deuvelen met ook zo'n piekjes, setje van bosch. Werkte echt niet precies.

Nadien de eerder vermelde wolfcraft manuele deuvelaar gehad. Dit is het minimum. Werkt redelijk traag maar wel tamelijk precies als je heel handig bent of als je 3 handen hebt. Niet duur op amazon.de.

Iets beter zijn de serieuze deuvelmallen. Kosten toch altijd gauw richting 200 euro. Bv. Dowelmax. En voor de echten: Mafell DD(F)40. Werkt superprecies, relatief snel, en enorm toepassingsgebied. Wel erg duur ook. Ze hebben net de opvolger van de DD40 uit, de DDF40, dus misschien vind je binnenkort wel wat 2e hands DD40s...

In elk geval vind ik deuvelen prachtig. Vele hebben er een slecht gedacht over, volgens mij door die waardeloze standaardsetjes. Maar als je het precies kan doen is het een erg krachtig en simpel systeem. Als je regelmatig dingen maakt, zou ik zeker op z'n minst het geld uitgeven voor zo'n deuvelmal. Idealiter eentje die 6-8-10 en liefst van al evt. ook nog 12 kan boren. Dan heb je een enorm bereik.
En als het maar voor heel af en toe is, tja, wolfcraft he...
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Bedankt voor de tips: goede boren en zo'n boormal zullen zeker gaan helpen. Met domino's of lamello's heb ik nog nooit gewerkt, ben (nog) een beginner!

Eenmaal je goed kan deuvelen, geen domino of lamello meer nodig. Enfin met deze zin ga ik wsl. weer veel kritiek krijgen van de dominofans maar dit is toch mijn mening. De deuvel is ook van alle tijden. Onlangs in een 18e eeuws huis windverbanden vastgesteld die allemaal bevestigd waren met ... jawel deuvels! Grote deuvels!
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Eenmaal je goed kan deuvelen, geen domino of lamello meer nodig. Enfin met deze zin ga ik wsl. weer veel kritiek krijgen van de dominofans maar dit is toch mijn mening. De deuvel is ook van alle tijden. Onlangs in een 18e eeuws huis windverbanden vastgesteld die allemaal bevestigd waren met ... jawel deuvels! Grote deuvels!
Met zo'n wolfcraft meisterduebler heb ik al een keer een bodem van een lade gemaakt uit drie stukken 15mm multiplex. Het moest af en het was laat...
Maar ik vind het uit nostalgische overwegingen ook leuk om te doen en je moet blijven nadenken.
Nog een andere tip, koop een tweede set met diepte aanslagen, dan hoef je niets om te bouwen en boor je niet door de plaat heen omdat de boor te diep kan.....
 

WR1944

Oud hout
Deuvels kun je gebruiken om te positioneren of om een verbinding te fixeren. In de oudheid al werden pen en gat verbindingen al met deuvels gefixeerd. Toen werden er ook al domino's gebruikt. Ik meen dat de naam zwevende pen is. Die zou je zelfs met deuvels kunnen vastzetten.
Voor het positioneren heb je al snel het euvel dat je boor verloopt, zeker in kops hout. Dan is een deuvelmal een handig hulpmiddel. Gaat het om positioneren dan is er vrij weinig verschil tussen deuvels, lamello's en domino's. De kracht die je met de verbindingen kunt overbrengen is echter wel verschillend. Hier is het waar je een keuze moet maken. En €17 voor een deuvelmeester lijkt me een goede investering als ik de Wolfcraft video tenminste mag geloven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.