Review Makita 18V lamello machine

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Zoals in het Nieuwe Tools Topic al aangeven, heb ik toch een lamello machine gekocht nadat ik met de Bosch machine van mijn broer had gespeeld.
Ik heb op het eerste gezicht geen grote verschilen met de Bosch kunnen ontdekken. Ik heb wel gemerkt dat de lamello's strakker passen dan bij de Bosch, de Garage is kurkdroog dus het zit niet in de schijfjes.

Bij het gebruiken van 18mm multiplex om het karkas van mijn standaard voor mijn kolom had ik al lemellos gebruikt en tussen de boven- en onderzijde minder dan een millimeter verschil in de ruimte tussen we wanden over 800mm hoogte. Dat was dus in orde. O
ok hier merk je dat je handigheid moet krijgen door iets vaker te doen en te zien waar je tegenaan loopt.

De volgende stap was het maken van een paar lades met Lamellos. Dat was lastiger, het vinden van het hart van de 12mm harthout multiplex ging uiteindelijk het beste met een proefplankje. De Adapter die wordt geleverd om met dunner materiaal te werken bracht niet direct het verwachte resultaat.
Een zijde van de lade ging zonder Problemen en daar zit de lade nu aan de onderzijde vast met lamellos. Aan de andere kant was het een ander verhaal, de lamellos in de zijkant ging perfect, die in de bodem van de lade was een slagvelld. Scheef gefreesd en deels op de rand de bodem uitgekomen. Dus dan lijm, klemmen en schroeven.



lamello.jpg
proefstukje 12mm Multiplex


lamello 2.jpg
Na het instellen

Lamello keuze
Ik had via Amazon een Assortiment met schijfjes besteld, maar dat lijkt niet een succes te zijn. Gelukkig had ik ook bij Baptist een doos met nr0 gehaald en hoewel ik me afvraag of het wel originele lamello's zijn ondanks de naam:), deze bevallen en waren niet eens duurder toen ik ze ging ophalen.

Stofafzuiging
Het apparaat komt met een stofzak maar je kunt ook gewoon je stofzuiger aansluiten en daarmee werk je dan zonder al te veel stof om je heen.

Conclusie
Ik denk dat het apparaat zeker zijn nut heeft, in het bijzonder bij 18mm plaatdikte en dat het me nog aan handigheid ontbreekt om te zien waar ik de fout in dreig te gaan.
Ook wil ik nog een aparte hoekaanslag maken om een voldoende lang en breed oppervlak te hebben aan de voorzijde van de Werkbank en dan daar vanaf te werken zodat je alle strepen goed ziet en kun zien dat je je frees haaks houdt.
Voor het prijsverschil met de BOSCH en het gemak van de accu zou ik het apparaat zeker weer kopen als ik een lamello machine zoek.
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Ik heb een viertal 3Ah accus en die bevallen me goed, ook in de kantenknipper houden ze het goed vol. Meestal gebruik ik de schroeftol en slagschroevendraaier samen evt met de 12V BOSCH erbij, dat is voor het klussen genoeg. Ik heb laatst voor het eerst sinds weken maar weer eens alle accu's opgeladen.
Ik heb ook bewust uitgrebreid met 3Ah omdat ik liever twee accu's met lagere capaciteit had dan eentje met hogere capaciteit. Is in die zin bewuste keuze geweest.

Voor mijn 12V Bosch ben ik wel op de 4Ah accu's overgestapt, want het voordeel dat je ze makkelijk neerzet ipv moet leggen weegt niet op tegen het hogere gewicht.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
3Ah heb ik ook in de schroef/boormachine zijn die accu's haast niet op te krijgen maar met die lamellen frees gaat de kracht er wel snel uit, heb gelukkig 3 accu's 1 voor de boor/schroef machine en die andere 2 gebruik ik voor de lamellen.

Maar veel plezier met de machine.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
3Ah heb ik ook in de schroef/boormachine zijn die accu's haast niet op te krijgen maar met die lamellen frees gaat de kracht er wel snel uit, heb gelukkig 3 accu's 1 voor de boor/schroef machine en die andere 2 gebruik ik voor de lamellen.

Maar veel plezier met de machine.
Ik moet eerst nog maar eens een project bedenken waarbij ik veel lamellos achter elkaar moet maken:)
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
heb zelf met een ferm lamello in 12mm plaat gewerkt. Gaat prima.
Heb zelf gewoon de plaat uitgevuld tot ik op de gewenste hoogte kwam, was bij mij 4mm.
Als je dan op de juiste zijde/manier alle lamellos freest is er niks aan de hand. Gaat prima.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.