Kantenfrees Makita RT0700CX2J en trespa

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Niet helemaal een "hout" vraag maar ik heb een Makita kantenfrees : Makita RT0700CX2J
Kan ik daar Trespa (ca 8mm) meebewerken (mooi recht kantje aan maken) of is dat een kansloze actie en verbranden de frezen onder mn vingers ?
En als het kan, een hoog of een laag toerental?

Ik zou het natuurlijk gewoon kunnen proberen maar misschien zijn er hier mensen die er al ervaring mee hebben.

Groetjes, Bram
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Ik heb zelf wel ronde kanten gefreesd aan trespa
Met het hoogste toerental en dat ging prima
Je moet het denk ik gewoon een stukje proberen
Het miet gewoon gaan denk ik
Mvg Leroy
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Hallo Bram,

Bedoel je 8mm dik? Dat is nogal wat. Trespa is behoorlijk stug spul, en ik twijfel of de 700w van de makita genoeg is om een freesbit hier doorheen te trekken. Ik heb dezelfde frees overigens en met 3mm had ik geen probleem. Wel een HM frees gebruiken (geen HSS) en niet teveel in 1 keer afnemen. Afhankelijk van de freesbit die je gebruikt, stel je de toeren in. Een gewoon kantenfrees bitje werkt het best op hoge toeren en een rustige gang met de frees. Niet duwen dus :)
Plak de rand af met schilderstape, dan splintert de toplaag niet/nauwelijks. Wel na afloop je bitje even schoonmaken.
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Bedoel je 8mm dik? Dat is nogal wat
Gelukkig was het maar 5 mm achteraf.
Frezen ging prima, niet teveel tegelijk , mm of 2 per keer.


Wel een HM frees gebruiken (geen HSS) en niet teveel in 1 keer afnemen.
Nu weet ik niet wat een HM frees is maar had er een uit een set van HBM. Hij werd niet blauw of zo.
Maar zoals geschreven max 2 mm tegelijk er af.

Plak de rand af met schilderstape, dan splintert de toplaag niet/nauwelijks. Wel na afloop je bitje even schoonmaken.
Splinteren deed het spul absoluut niet (was wel een nieuwe frees). Kantje gebroken met een schuurblok.

Kortom, hele positieve ervaring ondanks dat de frees maar 700 Watt is.
Mooie rechte kanten.
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Hallo Bram,

Mooi om te zien dat het gelukt is.
Mijn excuus voor de gebruikte afkortingen HM en HSS, sta ik soms niet meer bij stil :)
HM= hard metaal
HSS = snelmetaal (High Speed Steel)

HM is harder en behoud zijn scherpte langer, waar HSS scherper te slijpen is en een mooiere, strakkere snede geeft, maar sneller zijn scherpte verliest zeker als het materiaal wat je gaat frezen ook hard is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.