Schuurtje ca 3x5 plat dak hoe doe ik dat

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Heb hier een houten bijkeuken / schuurtje, ding is nu 2.20 x 4 en afgetimmerd met 18 mm rabat en dat is alles.
Geen fundering, een balk direct op de tegels en daar is alles op gebouwd.
er ligt nu een polyester dak op, maar dat is straks niet meer bruikbaar.
Nu ben ik niet zo heel handig met hout.
Ik wil dus het ding vergroten en gelijk isoleren, Nu kan ik aan isolatie panelen komen afgewerkt met polyester voor een € 5 per m2
Wel natuurlijk een #$@$^#&*&(%$ maat maar daar moet ik dan maar vanuit gaan, geen zin om die zooi te zagen.
Panelen zijn 5.5 cm dik hok word dubbelwandig is dan een 5x10 balkje dik genoeg om als staanders te gebruiken ? of kan dat dunner komen dan om de 58 cm.
en dan aan beide zijde de panelen er tegen aan schroeven, is de binnenkant ook gelijk afgewerkt , kan voor de prijs van die panelen amper mdf kopen dus dit lijkt mij mooier.
Maar dan het dak ? Vlak dak , kan daar soortgelijke panelen voor krijgen van 10 cm dik . Maar wat voor een balken voor drie meter overspanning? en kan dat ook om de 58 ?
En wat als dakbedekking ? EPDM is mij veel en veel te duur. maar wel liefst iets wat geplakt kan worden. Hoeft geen eeuwigheid mee te gaan, als het mijn tijd maar uitdient .
Denk wel aan tenminste iets aan fundering omdat ik om de gewenste hoogte te halen er eigenlijk een steens muurtje van twee steen hoog als onderlaag zou moeten hebben, is het houtwerk tenminste ook vrij van de grond . Tips ideeën ?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.911
2.534
Ik weet niet hoe je panelen gekoppeld worden, maar normaal zijn ze gekoppeld al waterdicht. Dan hoeft er dus niets meer overheen. En voor een paneel van 10 dik heb je vermoedelijk geen balken nodig voor een overspanning van 3 meter. Als je er toch iets op wil plakken, wordt het epdm. Een natte krant is goedkoper, maar die doet niet wat je wil.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Paneel is 5,5 cm dik. Als je de balkjes 50x100 mm hoh 30 cm doet, voldoet het (bij een overspanning van 2,2 m).
 

tuoh

Oud hout
Je hebt helemaal geen hout nodig als de wandpanelen dubbel geplaatst worden, enkel een paar tubes lijmkit.

Bouw de wanden op met een dubbele laag panelen, de binnenste laag laat je een halve plaat verspringen ten opzichte van de buitenlaag. Lijm binnen en buitenplaten tegen elkaar met kit, zo krijg je stijve muren zonder enig stuk hout nodig te hebben. Onderaan plaats je de binnenste platen gelijk met de buitenkant van de muur, de buitenste platen laat je een 30mm lager zakken, zo krijg je automatisch een dichte naad tussen stenen en platen.

Lijm zowel binnenste als buitenste platen over de hele lengte op en tegen de stenen, staat de boel ineens windvast op de fundatie.

De twee zijgevels zaag je schuin aan de bovenzijde, een 150mm afschot op 3m is voldoende, daarop komt dan de dikke platen te liggen, ook weer kitten tussen opstaande platen en dakplaten. Je lijmt dus het dak op de muren:D
Zo een sandwichpaneel van 10cm dik is op zich voldoende stijf om de overspanning te maken. De platen kunnen dan gewoon dienst doen als dakafwerk, die dingen zijn toch waterdicht.

Heb je alleen een zaagmachine met afzuiging nodig en een kitspuit. Bouw je zo een thermosbox zonder ""n schroef nodig te hebben:p

Men lijmt wel complete vliegtuigen an elkaar, zo een schuurtje is dan een peulschil.
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Denk dat het geheel met plaksel in elkaar zetten niet gaat lukken.
Ben een Drent dus drie weckfles ringen om de knip, en die willen er maar slecht af.
De panelen die ik ga gebruiken zijn reststukken , en nog vrij klein ook 116x116 Laagje glasvezel 5mm hout isolatie 5 mm hout en dan weer glasvezel
Dus twee op elkaar geeft net een mooie hoogte, lengte van het hok word ook aangepast aan de panelen.
Heb deze ook gebruikt voor de werkplaats en daar moest ik wel zagen, dat zagen in glasvezel word je niet echt blij van doe ik dus niet weer .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.