Betaalbaar slijpsysteem houtdraaibeitels

SjonR

Nieuw lid
18 sep 2018
5
0
Hallo allemaal,

ik ben op zoek naar een systeem om op eenvoudige wijze mijn houtdraaibeitels te slijpen. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer. Ik zie dure machines met dure accessoires voorbij komen van Tormek en Sorby, maar ben benieuwd of dit ook goedkoper kan?

wie heeft advies?

groeten,

Sjon
 
P

Pel

Guest
Als je een werkbank slijper koopt, dat kun je de hulpmiddelen makkelijk zelf maken.

Groet Pel.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
eigenlijk aan maar 1 er moet een kundige slijper mee werken :D

ofwel als je gewoon een redelijke machine koopt met een grove en een fijne steen + een steen om handmatig af te wetten kan het eigenlijk niet fout zijn
met de tijd kom je er dan wel achter waar je nog behoefte aan hebt.
 

SjonR

Nieuw lid
18 sep 2018
5
0
Kan je een machine noemen? Ik ben beginnend houtdraaier en weet het simpelweg niet.
 
P

Pel

Guest
Creusen is een goed merk, ik zie dat HBM er een te koop heeft voor €179.99.

Groet Pel.

 

SjonR

Nieuw lid
18 sep 2018
5
0
Ik zal eens kijken, dank voor de info allen!

aanvulling:

is een P60 steen een goede steen voor dit doel?
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
K 60 is te grof, ik zou K 100 of K 120 aanhouden HBM heeft die ook los te koop voor ik meen iets van ± €15-

groet Pel
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
creusen heb ik ook al een jaar of 25 plezier van was 1 van mijn eerste aankopen
er zitten 2 stenen op korrel 100 voor de brede witte is een betere keus.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb recent een traag lopende (1500 tr) met CBN wiel aangeschaft. Niet goedkoop, maar een heel andere slijpervaring. Eindelijk zonder zorgen scherpe beitels.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hallo allemaal,

ik ben op zoek naar een systeem om op eenvoudige wijze mijn houtdraaibeitels te slijpen. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer. Ik zie dure machines met dure accessoires voorbij komen van Tormek en Sorby, maar ben benieuwd of dit ook goedkoper kan?

wie heeft advies?

groeten,

Sjon


Hallo Sjon

Ik heb zelf deze machine https://www.hbm-machines.com/produc...hbm-250-mm-universele-gereedschapslijpmachine die is er ook met snelheidsregelaar, dan loopt hij wat vlotter, zou wel mijn voorkeur hebben (nu)

Daar heb ik dit wiel op gezet https://dehoutdraaierij.nl/shop/slijpen/cbn-slijpwielen-fijne-korrel/

Dat slijpt prachtig mooi MAAR.... als je een beitel moet omslijpen heb je nog steeds een snellere machine want dat duurt op zo een langzaamslijper dagen

Een machtig mooie machine die niet te snel draait maar ook niet te langzaam is deze: https://dehoutdraaierij.nl/shop/slijpen/slijpmachine/

Ik kan daar maar 1 ding over zeggen, ga bij Ronald Kanne kijken, er staat van alles, je kan je beitels meenemen, proberen, hij verteld je van alles en is dus zeker een bezoekje waard
Als je het kan missen, zou ik zonder nadenken voor de laatste gaan
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.441
536
Ik zal eens kijken, dank voor de info allen!

aanvulling:

is een P60 steen een goede steen voor dit doel?

Ja, voor mij een witte steen korrel 60 of eventueel korrel 80.
Ik heb de gewoonte om daarna even af te wetten.

Of CBN nemen, dat is de max.

groeten

Ornament
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Maar aan welke eisen moet zo'n werkbankslijper dan minimaal voldoen?

Liefst eentje die ca 1500 tpm draait, maar eentje van ca 3000 werkt ook - moet je gewoon wat 'voorzichtiger' zijn. Wel zorgen dat er minimaal een brede witte aluminiumoxide steen op zit, of beter nog, een speciaal voor beitels bedoelde (blauwe of rode, zeg maar) steen, maar die ga je bij een bouwmarkt niet vinden. De slijper zelf (het motorgedeelte) is niet spannend. En steuntafels en andere hulpmiddelen maak je toch zelf, of koop je los.

En voor draaibeitels is een korrel 60 of 80 fijn genoeg - zeker als je daarna even afwet. Draaibeitels moeten aan hele andere eisen voldoen dan schaafbeitels ;-)
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Kan je een machine noemen? Ik ben beginnend houtdraaier en weet het simpelweg niet.

Ik heb een makita voor mijn hengels (omgebouwd tot ruwe beveler - daar wordt dus niet op geslepen ;-) ), een Creusen voor de steekbeitels en schaafbeitels (ooit tweedehands via Daan auctions), en een Ferm/Kinzo/Bouwmarkt merk met een brede witte steen voor mijn draaibeitels - de goedkoopste van de drie dus...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.