Festool voorafscheider

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Je moet het natuurlijk zelf weten, maar dit is weer des Festools achterlijk duur als je ziet wat je er voor krijgt. Voor twee tientjes heb je een Ali cycloon welke minstens net zo effectief werkt en dan kan je vervolgens zelf bepalen welk formaat opvangbak je wil gebruiken (kan je zelfs een festool sustainability voor pakken).
Beetje maatwerk slang erbij en je bent voor 50-75 euro klaar.
Als je een paar uur werk rekent en alle aansluitingen, slang etc. erbij dan is het verschil wel kleiner.
Wat ik minder goed snap is dat die oneida zo prijzig is.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Heel eerlijk gezegd denk ik dat je zon ding alleen nuttig gebruikt als je gaat schaven. Voor je zoveel zaagt dat je 5 stofzuigerzakken vol hebt - die je voor 35 euro in Nederland of 23 euro in Duitsland koopt - ben je wel een paar jaar verder is mijn ervaring. Ik heb 10 zakken gekocht voor ik mijn huis ging verbouwen en heb er voor die hele verbouwing denk ik 7 gebruikt. Gebruikt voor alles zagen met de invulzaag, schuurwerk en natuurlijk stofzuigen bij herhaling en herhaling.

Voor je 300 euro terugverdiend moet je dus ongeveer 45 zakken kopen of in duitsland 65. In ruil daarvoor heb je er altijd een box tussen die je moet opslaan leeggooien etcetera. niet bepaald een klein ding. Leuk voor je groene hobby maar ik koop liever af en toe nieuwe zakken heb ik besloten.

Dus naast wat er werkt en hoe t werkt is meer de vraag, heb je hem wel nodig? Als je gaat schaven met krullen is zon ding snel(er) vol, stof gaat er echt heeeeeeeeeeeel veel in. We weten hoe hard de zakken zijn als je ze er uit haalt na een tijd toch? 1 compacte massa.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Heel eerlijk gezegd denk ik dat je zon ding alleen nuttig gebruikt als je gaat schaven. Voor je zoveel zaagt dat je 5 stofzuigerzakken vol hebt - die je voor 35 euro in Nederland of 23 euro in Duitsland koopt - ben je wel een paar jaar verder is mijn ervaring. Ik heb 10 zakken gekocht voor ik mijn huis ging verbouwen en heb er voor die hele verbouwing denk ik 7 gebruikt. Gebruikt voor alles zagen met de invulzaag, schuurwerk en natuurlijk stofzuigen bij herhaling en herhaling.

Voor je 300 euro terugverdiend moet je dus ongeveer 45 zakken kopen of in duitsland 65. In ruil daarvoor heb je er altijd een box tussen die je moet opslaan leeggooien etcetera. niet bepaald een klein ding. Leuk voor je groene hobby maar ik koop liever af en toe nieuwe zakken heb ik besloten.

Dus naast wat er werkt en hoe t werkt is meer de vraag, heb je hem wel nodig? Als je gaat schaven met krullen is zon ding snel(er) vol, stof gaat er echt heeeeeeeeeeeel veel in. We weten hoe hard de zakken zijn als je ze er uit haalt na een tijd toch? 1 compacte massa.
Mijn laatste ct33 zak aan mijn cs70 was nu binnen 2 weken vol terwijl ik avondjes en een deel vh weekend heb gewerkt. Mij ct22 aan de afkortzaag moet ik nog checken, maar ik verwacht dat die ook al aardig vol zit. Vandaar ook de vraag, die zakken zijn erg duur. Festools melkoe zijn nu eenmaal de verbruiksartikelen en ik ken geen goede alternatieven.
Longlife schijnt weer sneller dicht te gaan zitten, dus ben ik daarom naar cycloons gaan kijken
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Mijn laatste ct33 zak aan mijn cs70 was nu binnen 2 weken vol terwijl ik avondjes en een deel vh weekend heb gewerkt. Mij ct22 aan de afkortzaag moet ik nog checken, maar ik verwacht dat die ook al aardig vol zit. Vandaar ook de vraag, die zakken zijn erg duur. Festools melkoe zijn nu eenmaal de verbruiksartikelen en ik ken geen goede alternatieven.
Longlife schijnt weer sneller dicht te gaan zitten, dus ben ik daarom naar cycloons gaan kijken
blijkbaar gebruik ik hem dan minder dan ik denk, ik heb een CTL 26 en die zakken lijken wel nooit vol te raken. IK doe wel groot zaagwerk en zaagwerk op de stationaire machines met de zakkenafzuiger van Felder. Die zakken gaan wel als een dolle vol met enorme hoeveelheden krullen tot gevolg.

Van zagen , werkplaats zuigen en dat soort dingen krijg ik de zakken nooit vol. Longlife werkt naar wat ik heb begrepen op zich prima maar je moet wel de zakken en de filters goed schoon houden en desnoods af en toe uitblazen, heb je weer een boel rommel natuurlijk.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Waarom een cycloon? Ik heb onlangs een Starmix 1635 gekocht. Die heeft een reservoir van 35 liter en klopfunctie om de filter te reinigen. Je kan hem zonder zak gebruiken. Zuigkracht is beter dan Midi. Beter dan dit wordt het volgens mij niet.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
blijkbaar gebruik ik hem dan minder dan ik denk, ik heb een CTL 26 en die zakken lijken wel nooit vol te raken. IK doe wel groot zaagwerk en zaagwerk op de stationaire machines met de zakkenafzuiger van Felder. Die zakken gaan wel als een dolle vol met enorme hoeveelheden krullen tot gevolg.

Van zagen , werkplaats zuigen en dat soort dingen krijg ik de zakken nooit vol. Longlife werkt naar wat ik heb begrepen op zich prima maar je moet wel de zakken en de filters goed schoon houden en desnoods af en toe uitblazen, heb je weer een boel rommel natuurlijk.
Mij stationaire afzuiger produceert ook
Waarom een cycloon? Ik heb onlangs een Starmix 1635 gekocht. Die heeft een reservoir van 35 liter en klopfunctie om de filter te reinigen. Je kan hem zonder zak gebruiken. Zuigkracht is beter dan Midi. Beter dan dit wordt het volgens mij niet.
Ik heb 33, dat is dus niet genoeg want de zakken gaan veel te snel vol. Ik ben tevreden over de afzuiger, dat staat ook compleet los van afvalverwerking wat mij betreft. Het probleem is niet de machine maar de opvangcapaciteit.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
blijkbaar gebruik ik hem dan minder dan ik denk, ik heb een CTL 26 en die zakken lijken wel nooit vol te raken. IK doe wel groot zaagwerk en zaagwerk op de stationaire machines met de zakkenafzuiger van Felder. Die zakken gaan wel als een dolle vol met enorme hoeveelheden krullen tot gevolg.

Van zagen , werkplaats zuigen en dat soort dingen krijg ik de zakken nooit vol. Longlife werkt naar wat ik heb begrepen op zich prima maar je moet wel de zakken en de filters goed schoon houden en desnoods af en toe uitblazen, heb je weer een boel rommel natuurlijk.
Mijn hoop was juist om het zonder troep te doen en ook te kunnen zien wanneer hij vol zit, want dat ontstoppen is een rotklus.

Stationair is idd nog veel gekker. Vanavond weer een volle zak eiken krullen aan een hobby visroker kwijtgeraakt. Even wat werk aan massief houten meubeltjes voor een badkamer en wat lijstwerk en ik was weer 3 zakken verder...
We eten wel regelmatig gerookte zalm tegenwoordig.... 😁
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Waarom een cycloon? Ik heb onlangs een Starmix 1635 gekocht. Die heeft een reservoir van 35 liter en klopfunctie om de filter te reinigen. Je kan hem zonder zak gebruiken. Zuigkracht is beter dan Midi. Beter dan dit wordt het volgens mij niet.
Gebruik je de Starmix ook voor schuren etc? Gaat dat goed met filter reinigen als je geen zak gebruikt?

jaap
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb flink wat geschuurd ( houten vloeren en pleisterwerk). Dat gaat probleemloos. Als de filter begint vol te lopen komt de klopfunctie in actie. Ik heb niet het gevoel dat de zuigkracht afneemt. Bij een zak in de Midi is dat wel. Met schuren moet ik de zak vervangen (of leegmaken, doe ik ook wel eens) voordat hij gans vol is. En af en toe een keer het stof van het vrije deel afschudden. Mijn indruk is dat de zuigkracht zonder zak constant blijft terwijl die bij een zak afneemt. De zuigkracht van de Starmix is bovendien merkbaar hoger dan de Midi.
Als je echt veel volume moet zuigen (zoals bij schaven) gaat het reservoir ook snel vol zitten. Of je nu een cycloon of stofzuiger (met zak) gebruikt gaat daar niets aan veranderen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik heb flink wat geschuurd ( houten vloeren en pleisterwerk). Dat gaat probleemloos. Als de filter begint vol te lopen komt de klopfunctie in actie. Ik heb niet het gevoel dat de zuigkracht afneemt. Bij een zak in de Midi is dat wel. Met schuren moet ik de zak vervangen (of leegmaken, doe ik ook wel eens) voordat hij gans vol is. En af en toe een keer het stof van het vrije deel afschudden. Mijn indruk is dat de zuigkracht zonder zak constant blijft terwijl die bij een zak afneemt. De zuigkracht van de Starmix is bovendien merkbaar hoger dan de Midi.
Als je echt veel volume moet zuigen (zoals bij schaven) gaat het reservoir ook snel vol zitten. Of je nu een cycloon of stofzuiger (met zak) gebruikt gaat daar niets aan veranderen.
Een midi is wat anders dan een ct.
Ik ben niet van plan andere stofzuigers te kopen, alle gereedschap en slangen past petfect op de ct's en zaken zijn uitwisselbaar. De zogeheten systeemgedachte (of valkuil) van Festool.
Wat ik irritant vind van de Festools is dat er geen melding komt als de zak vol is, is dat met die Starmix wel zo? Dat is nl. 1 vd grote voordelen die ik zie bij een cycloonoplossing
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Als de zuigkracht verminderd gaat er een rood lampje brander op de stofzuiger. Dat kan een indicatie zijn dat de zak vol is.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Het is goed te horen wanneer de zak van festool vol is. De "permanent"zak van festool vind ik optimaal voor het opruimen van mijn houtdraaikrullen. Mijn ct26 is dan binnen 5 minuten vol. Ga ik ermee schuren verf of muren dan doe ik er wel een gewone zak in dat geeft een beter resultaat. En ja het duurt wel even voor zón zak vol is met schuren.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Het is goed te horen wanneer de zak van festool vol is. De "permanent"zak van festool vind ik optimaal voor het opruimen van mijn houtdraaikrullen. Mijn ct26 is dan binnen 5 minuten vol. Ga ik ermee schuren verf of muren dan doe ik er wel een gewone zak in dat geeft een beter resultaat. En ja het duurt wel even voor zón zak vol is met schuren.
Ik hoor echt niet of de zak vol is aan de zaagtafel met doppen op. Ding zit regelmatig goed verstopt en dat ben ik best zat.
Gaat die longlife zak erg ten koste van de capaciteit bij fijner stof? Als dat zo is dan vind ik dat wel een serieus minpunt.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Gebruik je de Starmix ook voor schuren etc? Gaat dat goed met filter reinigen als je geen zak gebruikt?

jaap
Jaap, volgens mij jou welbekend Wino is aan de slag geweest met een vacuüm meter. Daaruit bleek dat die festool afscheider nauwelijks zuigkracht kost.

verder heeft hij onderzocht wat er gebeurd na schuren zagen etcetera en was er 1 belangrijke factor te vinden die merkbare invloed had en dat was niet de zak maar het filter in de stofzuiger. Als dat vervuild is wordt de zuigkracht wel merkbaar minder.

hij gaf aan dat dat met name van toepassing bij schuren en pas heel merkbaar wordt bij schuren met korrels boven 500 waarbij korrel 1000 het hele ding dicht liet lopen.

volgens mij zijn dit merkloze bevindingen die in de breedte van toepassing zouden moeten zijn op stof afzuigers
 
  • Leuk
Waarderingen: robvansuilen en jaap

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Ik vind het knap als je hout droog kunt schuren met korrels boven de 360. Ik heb zelf eiken een keer geschuurd met P400 maar dat papier zit zo vol en dan poets/brand je het hout glimmend. Handmatig is weer een ander verhaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

Chrisss

Nieuw lid
17 feb 2023
10
5
Nijmegen
Wat is de diameter van de slang die de stofzuiger en de voorafscheider verbindt?
Ik heb met mijn schuifmaat 32mm gemeten, maar dat lijkt me nogal klein?
Zeker gezien ik een 36mm slang van Festool gebruik.
 
Laatst bewerkt:

Chrisss

Nieuw lid
17 feb 2023
10
5
Nijmegen
Ik zag later nog dat het binnenwerk van de voorafscheider ook maar 32mm is, dus er valt niet veel winst te halen met een dikkere slang denk ik...
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.232
535
Eanske
ingoogni.nl
Die slangdiameter is niet zo van belang. Meteen na de entree op de voorafscheider zit een gat van ca. 28mm.

Wat voor winst wil je halen?

Ik gebruik de voorafscheider i.c.m. een CTL Mini. Dit met de gedachte, als ik een voorafscheider aanschaf, dan kan ik de kleinste CTL gebruiken, omdat het voornaamste verschil tussen alle modellen de inhoud van de stofzuigerzak is. Afzuiging i.c.m. normaal electrisch handgereedschap werkt prima. Ook met de zaag- en freestafel met dubbele slangen of de Rotex 150 met de grofste korrel.
 

Chrisss

Nieuw lid
17 feb 2023
10
5
Nijmegen
De diameter van de slang zorgt weldegelijk voor meer zuigkracht omdat je meer lucht kan verplaatsen door een grotere diameter.
Anders verkochten ze niet de 36mm en 50mm slangen.
maar omdat de voorafscheider intern ook met 32mm werkt, heb je al een soort trechterwerking en maakt een grotere slang er voor niet zoveel uit.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
82
Leuke voorafscheider passend in het festool universum qua vorm en prijs, maar volgens mij heeft het niet met een cycloon te maken. Een cycloon heeft een een kegelvormige onderkant.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.