Festool voorafscheider

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Op ons forum praten we al jaren over cyclonen etc om het bulk van het stof te scheiden voordat het de stofzuigen invliegt. Festool heeft nu ook een variant, niet goedkoop dat wel. Had er nog niet over gehoord, maar timmerman Koos demonstreert het.

 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
333 euro was goedkoopste prijs die ik kon vinden. kun je een hele mooie cycloonsysteem van bouwen en nog gereedschap kopen ook. Waarom moet het altijd zo duur zijn bij Festool?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Bij amazon 304, maar zag ook al de eerste klacht.
De zuigkracht zou minder zijn, doordat e.e.a. niet goed afsluit.
Dit zou me echter tegenvallen van festool.
zou deze ook passen op ouderevstofzuigers, b.v. Ctl33?
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe hij zuigt als hij al voor 80 procent vol zit...die test zie je (nog) nergens.
eigenlijk niet benieuwd laten we eerlijk zijn hij is gewoon te duur (en ik ben een Festool liefhebber)
losse plastic bakkies ervoor moeten 75 euro p/stuk gaan kosten.....really...bah

Peter Parfit is een aardig mens maar zijn tests van Festoolspullen....ik weet het niet meer...hij rept geen woord over de nadelen....hij zegt voor de woodworker...dan zou ik denken okay sluit hem eens aan op je planer...:(

En met zo een gevaarte ga je niet bij een klant naar binnen (is ook niet nodig) dus semi stationair gebruik ?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639 en Scheppie

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik had deze ook op het oog. Wat ik uit de documentatie begreep past hij niet op mijn ctl sys. Bovendien maakt het deze stofzuiger groot. Voor wat de prijs betreft die is wel heel erg aan de maat.
Ik zie er maar vanaf.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Ik had deze ook op het oog. Wat ik uit de documentatie begreep past hij niet op mijn ctl sys. Bovendien maakt het deze stofzuiger groot. Voor wat de prijs betreft die is wel heel erg aan de maat.
Ik zie er maar vanaf.

past wel hoor..maar het schiet het doel van de ctl sys voorbij (vind ik). Peter Parfit vind het in ieder geval ook daar geweldig.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Reken maar eens uit hoeveel stofzakken en of filters je kunt kopen van die aanschafprijs.


Ik snap wat je bedoelt maar daar gaat het denk ik niet om.

Het gaat om het gebruikersgemak en om de 100procent zuigkracht te behouden (hoewel Festool dat al sowieso vanaf den beginne altijd heeft geclaimed bij zijn stofzuigers).

Het gebruikersgemak stel ik dus ter discussie met enerzijds zijn 20 liter en anderzijds met zijn formaat op de mobiele stofzuiger etc etc.

nu is het meer een zwakke opvolger van bestaande modellen ,en wat de prijs al helemaal niet meer rechtvaardigd...maar goed voor de duidelijkheid ...dit is mijn mening.
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Iemand ondertussen meer ervaring met dit apparaat? Zit te twijfelen tussen longlife zakken en een cycloonoplossing voor afkortzaag en zaagtafel.
Zijn andere goede oplossingen buiten oneida, want de oassende uitvoering daarvan is ook schreeuwend duur en bij GP niet leverbaar
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
past wel hoor..maar het schiet het doel van de ctl sys voorbij (vind ik). Peter Parfit vind het in ieder geval ook daar geweldig.
Peter Parfitt is de ultieme Festool groupie die al een erectie krijgt / kreeg als de postbode met de catalogus het pad op komt lopen. Een onvoorstelbare onsympathieke zelfingenomen Britse snob. En dat zeg ik niet snel over mensen.

Een vriend van mij heeft overigens de Festool afscheider en die is er prima tevreden over.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Iemand ondertussen meer ervaring met dit apparaat? Zit te twijfelen tussen longlife zakken en een cycloonoplossing voor afkortzaag en zaagtafel.
Zijn andere goede oplossingen buiten oneida, want de oassende uitvoering daarvan is ook schreeuwend duur en bij GP niet leverbaar
ik denk er zelf ook over Emilio. Dacht ook met Oneida wel een goede te kopen, maar als ze uitverkocht zijn is een alternatief voor mij ook wel wat. Ben ook benieuwd naar de reacties.

jaap
 

RoboW

Actieve deelnemer
31 jan 2019
137
35
Headvillage
Ik heb er een en gebruik hem op een ctl 22 ( 17 jr oud ) en een midi.
Gebruik hem voor het frezen en ook op mijn zaagtafel ( dw 7492 ) en dat gaat prima.
Voor productie werk zou ik wat anders nemen ( lees groters )
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik heb er een en gebruik hem op een ctl 22 ( 17 jr oud ) en een midi.
Gebruik hem voor het frezen en ook op mijn zaagtafel ( dw 7492 ) en dat gaat prima.
Voor productie werk zou ik wat anders nemen ( lees groters )
Heb zelf ook zo'n oude ctl26 :D en een CTL sys. Die laatste doet het in het filmpje van Parfitt wel goed, was eigenlijk wel een oog opener (we moeten niet helemaal engels worden). En hij bouwt wel verrekte handig weg op een festool stofzuiger. Zie ze voor rond de 300 euro te koop staan, is wel serieus geld natuurlijk.

De Woodwhisperer heeft er ook een filmpje over


jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ik heb er een en gebruik hem op een ctl 22 ( 17 jr oud ) en een midi.
Gebruik hem voor het frezen en ook op mijn zaagtafel ( dw 7492 ) en dat gaat prima.
Voor productie werk zou ik wat anders nemen ( lees groters )
Wat versta je onder productiewerk? Ik zaag soms best veel, maar dat reservoir legen lijkt me vrij vlot gedaan en transparant is wel echt een voordeel. De laatste keer was ik weer eens te enthousiast en kon ik heel de stofzuiger weer ontstoppen omdat hij ramvol zat. Echt bizar hoe hard zo'n oude ct33 alle vastzuigt dan....
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Heb zelf ook zo'n oude ctl26 :D en een CTL sys. Die laatste doet het in het filmpje van Parfitt wel goed, was eigenlijk wel een oog opener (we moeten niet helemaal engels worden). En hij bouwt wel verrekte handig weg op een festool stofzuiger. Zie ze voor rond de 300 euro te koop staan, is wel serieus geld natuurlijk.

De Woodwhisperer heeft er ook een filmpje over


jaap
Nuttig filmpje, erg jammer dat er geen vergelijk is met de DD, dat is nou juist wat ik had willen weten. Toch wel redelijk veel verlies eigenlijk....
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Je moet het natuurlijk zelf weten, maar dit is weer des Festools achterlijk duur als je ziet wat je er voor krijgt. Voor twee tientjes heb je een Ali cycloon welke minstens net zo effectief werkt en dan kan je vervolgens zelf bepalen welk formaat opvangbak je wil gebruiken (kan je zelfs een festool sustainability voor pakken).
Beetje maatwerk slang erbij en je bent voor 50-75 euro klaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.